Cioran, skepticism and style election

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/10.17533/udea.ef.n60a11

Keywords:

skepticism, style, poetry, lyricism

Abstract


Cioran introduces two fairly clear stylistic choices in his work. One focused on lyricism where poetry has a very broad influence, and another focused on a critical language where he tries to detach himself from lyrical and poetic traces. The paper explores these two aspects and points out their particularities, their possible antagonisms and the reasons that motivate their use in the work of the Romanian author through its skeptical imprint.

|Abstract
= 191 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 205 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alfredo Abad, Universidad Tecnológica de Pereira

Profesor titular de la Escuela de Filosofía en la Universidad Tecnológica de Pereira. Doctor en filosofía por Universidad de Antioquia, magister en literatura y licenciado en filosofía por Universidad Tecnológica de Pereira. Director del grupo de investigación Filosofía y escepticismo. Ha publicado los libros Filosofía y literatura, Encrucijadas actuales (2007), Pensar lo implícito en torno a Gómez Dávila (2008), Cioran en perspectivas en coautoría con Liliana Herrera (2010) y Entre Fragmentos. Interpretaciones gomezdavilianas (Comp.) (2017).

References

Aristóteles. (1999). Poética. Madrid: Gredos.

Cavaillès, N. (2011). Notice sur Précis de décomposition. En E. Cioran, Œuvres (pp. 1299-1344). Paris: Gallimard.

Chioaru, D. (2015). Le bilinguisme de Cioran. En D. Aurélien, N. Cavaillès, C. Laurent et al. (Eds.), Cioran, archives paradoxales. Nouvelles approches critiques (pp. 125-130). Paris: Classiques Garnier.

Cioran, E. (1997). Cahiers 1957-1972. Paris: Gallimard.

Cioran, E. (2009). Les Cahiers de l’Herne. Paris. Editions de L’Herne.

Cioran, E. (2011). Œuvres. N. Cavaillès y D. Aurélien (Eds.). Paris: Gallimard.

Gajardo Jaña, P. (2018). El lirismo como método de canalización agónica de la irracionalidad de Cioran. Mutatis Mutandis: Revista internacional de losofía, 10, 75-92.

Izquierdo López, N. (2013). E. M. Cioran. El prestidigitador de la belleza. El rumor del cuerpo en la contradicción de la lengua. 452oF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 8, 47-60. Disponible en: https://www.452f.com/index.php/natalia-izquierdo/

Nietzsche, F. (1997). El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza Editorial.

Nietzsche, F. (2008). Fragmentos póstumos 4. Madrid: Tecnos.

Nietzsche, F. (2014). La gaya ciencia. En Obras completas Volumen 3 Obras de madurez. Madrid: Tecnos.

Marín, J. M. (2001). Cioran o el laberinto de la fatalidad. Valencia: Diputació de València.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración 1. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.

Rigoni, M. A. (2009). Cioran dans mes souvenirs. Paris: PUB.

Stânisor, M. (2003). Les Cahiers de Cioran, un document poïétique. En Approches critiques 4. Textes réunis par Eugène Van Itterbeek. Leuven: Editions les Sept dormants.

Valcan, C. (2013). The fascination of artifice. Valéry and Cioran. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 71(28), 189-195.

Valcan, C. (2016). In uencias culturales francesas y alemanas en la obra de Cioran (L. Herrera, Trad.). Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Zambrano, M. (2006). Filosofía y poesía. México: FCE.

Published

2019-07-25

How to Cite

Abad, A. (2019). Cioran, skepticism and style election. Estudios De Filosofía, (60), 217–237. https://doi.org/10.17533/10.17533/udea.ef.n60a11