Epistemic injustice and coloniality of power. Contributions to thinking about decoloniality in Latin America

Authors

  • Diana María López Cardona Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.348383

Keywords:

Epistemic injustices, coloniality of power, political epistemology, epistemic decoloniality

Abstract


What relationship can be established between the theory of epistemic injustices and the theory of the coloniality of power to think Latin America? This article proposes a dialogue between both theories to think about the actions of subaltern groups in Latin America that, by generating processes of struggle and organization, make epistemic injustices visible as part of their demands. This inquiry is presented in three moments: in the first the conceptual field of epistemic injustices is defined —from Fricker, Medina and Broncano— and the political/epistemic conception of coloniality of power of Anibal Quijano, in the second moment the relations between these theories are explained and at the end some examples of experiences of resistance in Latin America are given that can be analyzed from this dialogue.

|Abstract
= 50 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 42 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Diana María López Cardona, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (UBA); Magister en Educación, Universidad Pedagógica Nacional; Filósofa, Universidad Nacional de Colombia. Investigadora posdoctoral del Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) de la FCS de la UBA.

References

Anderson, E. (2012). Epistemic justice as a virtue of social institutions. Social Epistemology. A Journal of Knowledge, Culture and Policy, 26(2), 163-173. https://doi.org/10.1080/02691728.2011.652211

Bradi, M. Y Fricker, M. (2016). The epistemic life of groups: Essays in the epistemology of collectives. Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198759645.001.0001

Broncano, F. (2020). Conocimiento expropiado. Epistemología política en una democracia radical. Ediciones Akal.

Cullen, C. (2017). Reflexiones desde Nuestra América. Las Cuarenta.

De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social (J.G. Gandirilla Salgado, ed.). CLACSO-Siglo XXI.

De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.

Dotson, K. (2014). Conceptualizing Epistemic Oppression. Social Epistemology: A Journal of Knowledge, Culture and Policy, 28(2), 115-138. http://dx.doi.org/10.1080/02691728.2013.782585

Dussel, E. (2015). Filosofías del sur. Descolonización y transmodernidad. Ediciones Akal.

Fals Borda, O. (1981). Ciencia propia y colonialismo intelectual. Los nuevos rumbos. Carlos Valencia.

Fricker, M. (2017). Injusticia epistémica. El poder y la ética del conocimiento (R. García Pérez, trad.). Herder. (Original publicado en 2007).

Fricker, M. (2021). Conceptos de injusticia epistémica en evolución. Las Torres de Lucca. Revista internacional de filosofía política, 10(19), 97-103. https://dx.doi.org/ltdl.76466

García Linera, A. (2009). La potencia plebeya. Acción colectiva e identidades indígenas, obreras y populares. Siglo del Hombre.

Grupo de Estudios sobre Colonialidad (GESCO). (2012). Estudios Decoloniales: Un panorama general. Revista Kula, 6. Antropólogos del Atlántico Sur.

Harding, S. (1991). Whose science? Whose knowledge? Open University.

Kusch, R. (2007). Obras Completas. Tomos I, II y III. Fundación A. Ross.

Lander, E. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO.

Lugones, M, (2014). Colonialidad y género: Hacia un feminismo descolonial. En W. Mignolo (Ed.), Género y Descolonialidad (pp.13-42). Del Signo.

Madonesi, M. (2010). Subalternidad, antagonismo, autonomía. Marxismo y subjetivación política. CLACSO-Prometeo.

http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/coediciones/20101108114944/modonessi. pdf

Medina, J. (2013). Epistemology of resistance. Gender and racial oppression, epistemic injustice, and resistant, imaginations. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199929023.001.0001

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la modernidad y gramática de la descolonialidad. Del Signo.

Mignolo, W., Lugones, M., Jiménez-Lucena, I. y Tlostanova, M. (2014). Género y Descolonialidad. Del Signo.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, 13(29), 11-20.

https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf

Quijano, A. (2014). Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-cultural a la colonialidad/descolonialidad del poder. CLACSO.

Quintero, P. (2010). Notas sobre la teoría de la colonialidad del poder y la estructuración de la sociedad en América Latina. Papeles de Trabajo, 19, 1-15. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural.

Zemelman, (2006). El conocimiento como desafío posible. Instituto Politécnico Nacional.

Published

2022-05-16

How to Cite

López Cardona, D. M. (2022). Epistemic injustice and coloniality of power. Contributions to thinking about decoloniality in Latin America. Estudios De Filosofía. https://doi.org/10.17533/udea.ef.348383

Issue

Section

Epistemic Injustices

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.