From aesthetics as critique to grammars of listening: aesthetic resistance to epistemic violence (autobiographical essay)

Authors

  • María del Rosario Acosta López Universidad de California
  • María Camila Salinas Castillo (Trad.) Universidad de Antioquia
  • Juan David Franco Daza (Trad.) Universidad de Antioquia
  • Yair José Sánchez Negrette (Trad.) Universidad de Antioquia
  • Santiago Cadavid Uribe (Trad.) Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.349487

Keywords:

aesthetics, critique, grammars of listening, trauma, decoloniality, memory

Abstract

This paper presents an overview of my work in philosophy from my first book on Friedrich Schiller and the political sublime to my most recent project on listening to traumatic forms of violence. Starting with a reflection on the autobiographical character of philosophy, I propose to take up the question of an aesthetic dimension of philosophical critique, where aesthetics is understood as an always already embodied perspective on the world, on truth, and on philosophical activity, as well as an always already political realm, where the distribution of sense pre-determines our approach and articulation of experience. Departing from aesthetics understood and deployed as critique, the paper moves on to ask about the specific frameworks of sense or grammars that determine in advance the conditions of audibility in the realms of memory-building and history-making—particularly in those contexts where historical, political, and institutional forms of violence produce silencing and erasure. Putting in dialogue the latter with decolonial studies, I (re)interpret “traumatic violence” as a colonizing form of violence, understanding that one of its central aspects is that it is not only an assault on life but on the conditions of production of sense that make life legible as such. In this context, my project on grammars of listening seeks to carefully unpack these complex intersections while also explaining why I believe that a radical form of listening is an essential subversive/imaginative strategy against traumatic/colonial violence.    

 

|Abstract
= 747 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 14 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 133 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María del Rosario Acosta López, Universidad de California

es profesora en la Universidad de California en Riverside. Hasta hace poco era profesora asociada en la Universidad DePaul de Chicago. Ha publicado libros sobre el Romanticismo alemán (2006) y Friedrich Schiller (2008), y editado libros sobre Hegel (2007), Schiller (2008 y 2018), filosofía del arte contemporánea (2008, 2009 y 2016) y filosofía política contemporánea (2010, 2013).

 

María Camila Salinas Castillo (Trad.), Universidad de Antioquia

Translator

Juan David Franco Daza (Trad.), Universidad de Antioquia

Translator

Yair José Sánchez Negrette (Trad.), Universidad de Antioquia

Translator

Santiago Cadavid Uribe (Trad.), Universidad de Antioquia

Translator

References

Acosta López, M.R. (2006). Silencio y arte en el romanticismo alemán. Universidad Nacional de Colombia.

Acosta López, M.R. (2008). La tragedia como conjuro: el problema de lo sublime en Friedrich Schiller. Universidad Nacional de Colombia/Universidad de los Andes.

Acosta López, M.R. (2014). Memory and fragility: art’s resistance to oblivion (three Colombian cases). New Centennial Review, 14(1), 71-98. https://doi.org/10.14321/crnewcentrevi.14.1.0071

Acosta López, M.R. (2016a). The resistance of beauty. On Schiller’s Kallias briefe in response to Kant’s aesthetics. Epoché, 21(1), 235-49. https://doi.org/10.5840/epoche20169173

Acosta López, M.R. (2016b). Las fragilidades de la memoria. Duelo y resistencia al olvido en el arte colombiano (Muñoz, Salcedo, Echavarría). En Grupo Ley y Violencia (Eds.), Memoria y arte en Colombia: resistencias al olvido (pp. 23-48). Universidad de los Andes.

Acosta López, M.R. (2017). Hacia una gramática del silencio: Benjamin y Felman. En C. de Gamboa y M.V. Uribe (Eds.), Los silencios de la guerra (pp. 85-116). Universidad del Rosario. https://doi.org/10.2307/j.ctt1zxsksg.5

Acosta López, M.R. (2018a). The violence of reason: Schiller and Hegel on the French Revolution. En M.R. Acosta López y J. Powell (Eds.), Aesthetic reason and imaginative freedom: Friedrich Schiller and philosophy (pp. 59-82). SUNY Press.

Acosta López, M.R. (2018b). Tras los rastros de Macondo: archivo, memoria e historia en Musa Paradisíaca de José Alejandro Restrepo. Estudios de Filosofía, 58, 41-64. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a03

Acosta López, M.R. (2018c). La narración y la memoria de lo inolvidable. Un comentario al ensayo “El narrador” de Walter Benjamin. En M.M. Andrade (Ed.), Walter Benjamin, aquí y ahora (pp. 175-96). Universidad de Los Andes.

Acosta López, M.R. (2019a). On the poetical nature of philosophical writing: a controversy about style between Schiller and Fichte. En C. Bambach & T. George (Eds.), Philosophers and their poets: the poetic turn in German philosophy since Kant (pp. 21-45). SUNY Press.

Acosta López, M.R. (2019b). From critique of the postcolony to a postcolonial form of critique.

Revista de Estudios Sociales, 67, 17-25. https://doi.org/10.7440/res67.2019.02

Acosta López, M.R. (2019c). One hundred years of forgotteness: aesth-ethics of memory in Latin America, Philosophical Readings, XI(3), 163-171. [traducido al español como Acosta López, M.R. (2020) Tras cien años de olvido: la literatura y el arte como resistencia a las borraduras de la historia. En I. Ferber, A. Messina, y A. Potestá (Eds.), Escribir la violencia: hacia una gramática del grito (pp. 57-78). Metales pesados]

Acosta López, M.R. (2019d). Gramáticas de la escucha: aproximaciones filosóficas a la construcción de memoria histórica. Ideas y Valores, 68(5), 59-79. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v68n5Supl.80519

Acosta López, M.R. (2020a). On an aesthetic dimension of critique: the time of the beautiful in Schiller’s aesthetic letters. En M.R. Acosta López y J.C. McQuillan (Eds.), Critique in German Philosophy (pp. 89-110). SUNY press.

Acosta López, M.R. (2020b). Gramáticas de la escucha como gramáticas descoloniales: apuntes para una descolonización de la memoria. Eidos, 34, 14-40. https://doi.org/10.14482/eidos.34.415 [traducido al inglés por Julian Rios-Acuña y actualizado como Acosta López, M.R. Gramáticas de lo inaudito as Decolonial Grammars: notes for a Decolonization of Listening. Research in Phenomenology, 52(2) (2022) 203-222

Acosta López, M.R. (2020c). Perder la voz propia: de una fenomenología feminista de la voz a una aproximación a la violencia política desde la escucha. L. Cadahia y A. Carrasco Conde (Eds.) Fuera de sí mismas. Motivos para dislocarse. Herder.

Acosta López, M.R. (2021a). From aesthetics as critique to grammars of listening: on reconfiguring sensibility as a political project (autobiographical essay). Journal of World Philosophies, 6, 139–156.

Acosta López, M.R. (2021b). El arte como resistencia a lo inaudito: sobre Fragmentos de Doris Salcedo y Duelos de Clemencia Echeverri. En R. Parrini y M.V. Uribe (Eds.), La violencia y su sombra. Reflexiones desde Colombia y México (pp. 227-265). Universidad Autónoma Metropolitana y Universidad del Rosario. https://doi.org/10.2307/j.ctv1k76hxt.10

Acosta López, M.R. (2021c). Gramáticas de la escucha, gramáticas de la interpelación: hacia un abordaje filosófico del trauma y de la memoria en conversación con el trabajo de Cathy Caruth. En R. Martínez (Ed.), Deconstrucción y psicoanálisis: ensayos sobre lo psicopolítico (pp. 257-269). Akal.

Acosta López, M.R. (2021d). On the (im)possibility of listening to oneself (texto presentado con y comentado por Ilit Ferber en el contexto del seminario internacional Violence in Philosophy and Literature VII, “Isolation,” Universidad de Tel-Aviv, Noviembre 19).

Acosta López, M.R. (Ed.). (2022). Memory work in Colombia: past and present experiences, legacies for the future, World Humanities Report: South America (CHCI).

Acosta López, M.R. (en preparación). Gramáticas de lo inaudito: pensar la memoria después del trauma. Herder.

Arendt, H. (1974). Los orígenes del totalitarismo. Taurus.

Bargu, B. (2014). Sovereignty as erasure. Rethinking enforced disappearances. Qui Parle: Critical

Humanities and Social Sciences, 23(1), 35-75. https://doi.org/10.5250/quiparle.23.1.0035 Benjamin, W. (1982). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Discursos

interrumpidos (pp. 17-59). Taurus.

Berlant, L. (2011). Cruel optimism. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1220p4w

Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Butler, J. (2010). Marcos de la guerra: las vidas lloradas. Paidós.

Caruth, C. (1996). Unclaimed experience: trauma, narrative and history. Johns Hopkins University Press.

Caruth, C. (2013). Literature in the ashes of history. Johns Hopkins University Press.

Caruth, C. (2014). Listening to trauma. Conversations with leaders in the theory and treatment

of catastrophic experience. Johns Hopkins University Press.

Colmenares, C. y Vergara, I. (2020). Debate. Gramáticas de la escucha. Ideas y Valores, 68(5),

–83. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v68n5Supl.81467

Dotson, K. (2011). Tracking epistemic violence, tracking practices of silencing. Hypatia, 26(2),

-57. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2011.01177.x

Fanon, F. (2008). Black skin, white masks. Richard Philcox (Trans.). Grove Press.

Felman, S. (2002). The juridical unconscious. Trials and traumas in the twentieth century. Harvard University Press.

Freud, S. (1976). Más allá del principio del placer. En Obras completas Vol. 18. Amorrortu. Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: power and the ethics of knowing. Oxford.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001

Glissant, E. (1997). Poetics of relation de Glissant. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.10257

Grupo de Memoria Histórica (2013). Basta ya. Colombia memorias de guerra y dignidad. Centro Nacional de Memoria Histórica.

Gualdrón, M. (2019a). To ‘stay where you are’ as a decolonial gesture: Glissant’s philosophy of Antillean space in the context of Césaire and Fanon. In J.D. Webb, R. Westmaas, M. del Pilar Kaladeen, & W. Tantam (Eds.), Memory, migration and (de)colonisation in the Caribbean and beyond (pp. 133- 51), University of London Press.

Gualdrón, M. (2019b). Transversality as disruption and connection: on the possibilities and limits of using the framework of trauma in Glissant’s Philosophy of Caribbean history. Philosophical Readings, 11(3), 152–62.

Hartman, S. (2007). Lose your mother: a journey along the Atlantic slave route. Farrar, Straus and Giroux.

Karera, A. (2022). Frantz Fanon and the future of critical phenomenology in an Anti-Black world. Philosophy Today (en prensa)

Marriott, D. (2018). Whither Fanon? Studies in the blackness of being. Stanford University Press. Martínez Ruiz, R. (2020). Collective working-through of trauma or psychoanalysis as a political

strategy. Psychoanalysis, Culture and Society. https://doi.org/10.1057/s41282-020-00198-x Medina, J. (2013). The epistemology of resistance. Oxford.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199929023.001.0001

Paris, W. (Forthcoming). Looking for tomorrow in yesterday: black critical theory and the epistemology of utopia.

Pérez, J.D. (2018). Hacia una (re)vocalización del trauma: una crítica a Caruth desde la ética de la escucha. Perífrasis, 9(18), 117-33. https://doi.org/10.25025/perifrasis20189.18.07

Pérez, J.D. (2019). Sonorous rubble, mourning affect. In C. Echeverri (Ed.), Duelos (pp. 67-79). Museo Nacional.

Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Siglo XXI.

Rivera Cusicanqui, S. (2018). Un mundo chi’xi es posible: Ensayos desde un presente en crisis.

Tinta Limón.

Schiller, F. (1999). Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre (edición bilingüe). J. Feijoó y J. Seca (Trads.). Anthropos.

Wynter, S. (1992). Rethinking aesthetics: notes towards a deciphering practice. In Ex-hiles: essays on Caribbean cinema (pp. 237-80). Africa World Press.

Zambrana, R. (2018). Pasarse políticamente: interrupting neoliberal temporality. Diacríticos 46(2), 98-.116. https://doi.org/10.1353/dia.2018.0011

Zambrana, R. (2021). Colonial debts. The case of Puerto Rico. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9781478013198

Zornosa, L. (2022, en prensa). How we remember: memory work in Chicago and Colombia. In M.R. Acosta López (Ed.), Memory work in Colombia: past and present experiences, legacies for the future. World Humanities Report: South America (CHCI).

Published

2022-07-29

How to Cite

Acosta López, M. del R., Salinas Castillo (Trad.), M. C., Franco Daza (Trad.), J. D. ., Sánchez Negrette (Trad.), Y. J. ., & Cadavid Uribe (Trad.), S. . (2022). From aesthetics as critique to grammars of listening: aesthetic resistance to epistemic violence (autobiographical essay). Estudios De Filosofía, (66), 131–154. https://doi.org/10.17533/udea.ef.349487

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.