Archipelagic Thought and Decoloniality. Thinking with Édouard Glissant
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ef.351748Keywords:
Édouard Glissant, exteriority, unlearning, poetics, decoloniality, optionality, thought, achipelagicAbstract
This article relates four concepts present in the thought of Édouard Glissant (poetics, optionality, exteriority, and unlearning) to show that they are also present in different authors of decolonial theory. These concepts lead us out of the framework of modern hypercriticism and allow us to enter into a philosophy of relation that opens up new possibilities for intercultural encounters. Through the constant recourse to the contrast between Glissant and the decolonial school, the text goes through its classic themes, such as the coloniality of power, knowledge and being, and decolonial pedagogy and feminism.
Downloads
References
Aglietta M. & Orléan A. (1982). La violence de la monnaie. PUF. https://doi.org/10.3917/puf. aglie.1982.01
Allen A. (2016). The End of Progress, Decolonizing the Normative Foundations of Critical Theory. Columbia UP.m https://doi.org/10.7312/alle17324
Althusser, L. (2018). Lo que no puede durar en el Partido Comunista Francés (P. Vilanova Trías, trad.). Siglo XXI.
Apel, K.O. (1988). Esquisse d’une théorie des types de rationalité. Le Débat, (49), 141-163. https:// doi.org/10.3917/deba.049.0141
Apel, K.O. (2013). La ética del discurso ante el desafío de la filosofía latinoamericana de la liberación. En Apel, K.-O., & Dussel, E. Ética del discurso y ética de la liberación (pp. 248-267). Trotta.
Bernabé, J., Chamoiseau, P. & Confiant, R. (2011). Elogio de la creolidad (G. Martin-Laprade, M. M. Del Valle Idárraga, trad.). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Bolla, L. (2019). Genre, sexe et théorie décoloniale : débats autour du patriarcat et défis contemporains. Les cahiers du CEDREF, 23, 136-169. https://doi.org/10.7202/1091918ar
Boltanski L. & Thévenot L. (1991). De la justification. Les économies de la grandeur. Gallimard.
Burkhart, B. (2019). Indigenizing Philosophy Through the Land: A Trickster Methodology for Decolonizing Environmental Ethics and Indigenous Futures. Michigan State University Press. https://doi.org/10.14321/j.ctvkjb3xp
Camelo-Perdomo D. F. (2020). Pueblo, democracia y transmodernidad: Un diálogo crítico entre Enrique Dussel y Santiago Castro-Gómez. Revista Ciencias y Humanidades, 11(11), 41-69.
Castoriadis, C. (1979). La experiencia del movimiento obrero. Tomo 1: Cómo luchar (E. Escobar y F. Monge, trad.). Tusquets.
Castro-Gómez S. (2011). Crítica de la razón latinoamericana. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Castro-Gómez S. (2020). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la ‘invención del otro’. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 88-98). CLACSO.
Césaire, A. (1982). Moi liminaire. Seuil.
Chancé, D. (2002). Edouard Glissant, un traité du déparler : essai sur l’œuvre romanesque
d’Edouard Glissant. Karthala. https://doi.org/10.3917/kart.chanc.2002.01
Cruickshank, J. (2000). Ethnocentrism, Social Contract Liberalism and Positivistic-Conservatism:
Rorty’s Three Theses on Politics. Res Publica 6, 1–23 https://doi.org/10.1023/A:1009688631636
Dorf M. C. & Sabel C. F. (1998). A Constitution of Democratic Experimentalism. Columbia Law
Review, 98, 267-473. https://doi.org/10.2307/1123411
Dussel, E. (2013). Ética de la liberación en la edad de la globalización y de la exclusión. Obras
selectas. Docencia.
Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas (A. Useros Martín, trad.). Akal.
Favereau, O. (2002). Conventions et régulation. En Boyer R. (Ed.) Théorie de la régulation. L’état des savoirs (pp. 511-520). La Découverte. https://doi.org/10.3917/dec.boyer.2002.01.0511
Fins, G. A. (2018). Créolité et voix de résistance chez Édouard Glissant. Carnets, (13), 1-12. https:// doi.org/10.4000/carnets.2563
Fonkoua, R. (2014). Édouard Glissant : poétique et littérature. Essai sur un art poétique. Littérature, 174 (2), 9-11. https://doi.org/10.3917/litt.174.0005
Fornet-Betancourt, R. (2004). El programa de diálogo Norte-Sur. Historia de un proceso y balance provisional. R. Fornet-Betancourt & J.J. Senent (Eds.). Filosofía para la convivencia. Caminos de diálogo Norte-Sur (pp. 185-194). MAD.
Fussman, G. (2003). Entre fantasmes, science et politique : L’entrée des Āryas en Inde. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 58(4), 781-813. https://doi.org/10.1017/S0395264900005060
Glissant, E. (1997). L’intention poétique. Poétique II. Gallimard.
Glissant, E. (2004). Sol de la consciencia (T. Gallego Urrutia, trad.). Ediciones del Cobre.
Glissant, E. (2005a). El discurso antillano. (A. M. Boadas, A. Hernández y L. Arencibia Rodríguez, trad.). Ediciones Monteávila.
Glissant, E. (2005b). La cohée du Lamentin. Poétique V. Gallimard.
Glissant, E. (2006). Tratado del Todo-Mundo (M. T. Gallego Urrutia, trad.). El Cobre.
Glissant, E. (2016). Introducción a una poética de lo diverso (L. C. Pérez Bruno, trad.). Cinca.
Glissant, E. (2017). Poética de la relación (S. I. Sferco y A. P. Penchaszadeh, trad.). Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Naciones Unidas (1964). Hacia una nueva política comercial en pro del desarrollo. Informe del secretario general de la Conferencia de las Naciones Unidas sobre comercio y desarrollo. Naciones Unidas. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N64/039/92/PDF/N6403992.pdf?OpenElement
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Volumen 1: Racionalidad de la acción y racionalización social (M. Jiménez Redondo, trad.). Taurus.
Harcourt, B. E. (2020). Critique & Praxis. Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/ harc19572
Hurtado López, F. (2007). Éthique de la discussion et éthique de la liberation : un dialogue philosophique Nord-Sud. Philosorbonne, (1), 65-83. https://doi.org/10.4000/ philonsorbonne.116
Jaeggi, R. (2014). Kritik von Lebensformen. Suhrkamp.
Jakobson, R. (1971). Pour une caractéristique de l’union eurasienne des langues. Selected
Writings, vol. 1. Mouton.
Kahneman D & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk.
Econometrica, 47, (2), 263-292. https://doi.org/10.2307/1914185
Ladrière, J. (1977). Le formalisme et le sens. En Mouloud, N. (dir.) Les langages, le sens, l’histoire (pp. 241-277). Publications de l’Université de Lille III.
Lenoble J. & Maesschalck, M. (2003). Towards a Theory of Governance, The Action of Norms. Kluwer Law International.
Livet, P. (1987). Intersubjetivité, réfléxivité, et récursivité chez Fichte. Archives de philosophie, 50 (4), 581-619.
Livet P. (2012). Normes sociales, normes morales, et modes de reconnaissance. Les Sciences de l’éducation - Pour l’Ère nouvelle, 45 (1-2), 51-66. https://doi.org/10.3917/lsdle.451.0051
Maldonado-Torres, N. (2017). Frantz Fanon and the decolonial turn in psychology: from modern/ colonial methods to the decolonial attitude. South African Journal of Psychology, 47 (4), 432-441. https://doi.org/10.1177/0081246317737918
Maesschalck, M. (2001). Normes et contextes, Les fondements d’une pragmatique contextuelle. Olms.
March J. G. & Simon, H. A. (1958). Organizations. John Wiley and Sons.
Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Signo.
North, D. (2005). Understanding the Process of Economic Change. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400829484
Prieto Arrubla, D. (2020). Les Dimensions de la violence envers les femmes. Réflexions à partir de Rita Segato et Judith Butler. [Tesis de maestría, Université catholique de Louvain]. Archivo digital. http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:27108
Putnam, H. (1994). Le réalisme à visage humain (C. Tiercelin, trad.). Seuil.
Rosa, H. (2020). Lo indisponible (A. Gros, trad.). Herder.
Sabel, C. F. (993). Learning by Monitoring, The Institutions of Economic Development. Princeton
University Press.
Sabel, C. F. & Zeitlin, J (2012). Experimentalist Governance. GR:EEN Working Paper, (9). https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199560530.013.0012
Sadji, A. (1954). Nini, mulâtresse du Sénégal. Présence Africaine, (16), 291-415.
Saint-Georges, B. (2016). L’éthique de la liberation d’Enrique Dussel. Penser l’altérité et l’utopie à partir du contexte latino-américain. Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-0352- 6643-6
Sánchez De Jaegher, C. (2017). Eco-spirituality, territoriality and Indigenous environmentalism: the Mapuche Pilmaiquen struggle. In A. Tomaselli, M. Rosti, R. Cammarata & C. Scardozzi (Eds.). Challenges to indigenous political and socio-economic participation: Natural Resources, Gender, Education and Intellectual Property (pp. 163-187). Eurac Research.
Sartre, J.-P. (1949). Orphée noir. Présence Africaine (6), 9-14. https://doi.org/10.3917/ presa.006.0009
Sartre, J.-P. (1963). Crítica de la razón dialéctica, tomo 1 (M. Lamana, trad.). Losada.
Sartre, J.-P. (1964). Les Damnés de la terre. En Sartre, J.-P. Situations, V. Colonialisme et néo-colonialisme (pp. 167-193). Gallimard.
Scharpf, F. W. (1997, pp. 167-193). Games Real Actors Play, Actor-Centered Institutionalism in Policy Research. Westview Press.
Schön, D. A. (1996). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. Ashgate.
Segato, R. L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Segato, R. L. (2011). Género y colonialidad: hoy en busca de claves de lectura y de un vocabulario estratégico descolonial. En Bidaseca, K. y Vásquez Laba, V. (Eds.) Feminismos y poscolonialidad (pp. 17-48). Godot. https://doi.org/10.4000/eces.1533
Segato R. L. (2013). La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Territorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Tinta Limón.
Segato, R. L. (2016). La guerra contra las mujeres. Traficantes de sueños.
Segato, R. L. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo Libros.
Thévenot, L. (2006). L’action au pluriel, Sociologie des régimes d’engagement. La Découverte. https://doi.org/10.3917/dec.theve.2006.02
Walsh, C. E. (2013). Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. En Walsh C. E. (Ed.). Pedagogías decoloniales, Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir, tomo 1 (pp. 23-68). Ediciones Abya-Yala.
Walsh, C. E. (2014). Pedagogías decoloniales caminando y preguntando. Notas a Paulo Freire desde Abya Yala. Revista Entramados - Educación Y Sociedad, 1, (1), 17-31.
Williamson, O. E. (1996). The Mechanisms of Governance. Oxford University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Marc Maesschalck

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.
2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.
3. The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons Attribution-NoCommercia-ShareAlike (CC BY-NC-SA 4.0), or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;
4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal;
5. Authors are permitted, and Estudios de Filosofía promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Estudios de Filosofía's assigned URL to the Article and its final published version in Estudios de Filosofía.