Carl Einstein and Cubism as a Historiographical Method

Authors

  • Gisela Fabbian Universidad Nacional de San Martín – CIF
  • Maximiliano Crespi CONICET (IdIHCS-FaHCE-UNLP)

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.351769

Keywords:

Cubism, Literature, Plastic Arts, Historiographic Method, Tectonisc form, Carl Einstein

Abstract

This work constitutes our first advance in the study of the work of the writer, art historian, critic, and German anarchist Carl Einstein. He proposes an analysis of the methodological, theoretical matrix on which he establishes his unique historiographical conception of 20th-century art, focusing on the period between the rise of the German expressionist movement and the avant-garde consolidation of Cubism. The proposed hypothesis maintains that Einstein finds in Cubism (especially in the works of Picasso, Braque, and Gris) a "method" for his model of critical historicization of twentieth-century art rather than an "object" of investigation.

|Abstract
= 199 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 44 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 12 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisela Fabbian, Universidad Nacional de San Martín – CIF

es Dra. en Filosofía y Mg. en Historia del Arte Argentino y Latinoameri- cano por la Universidad Nacional de San Martín. Ha sido becaria doctoral y posdoctoral del CONICET y su tesis fue galardonada como la mejor tesis Doctoral 2018 en Filosofía y mejor tesis doctoral del Área de Ciencias Humanas y Sociales, UNSAM. Desde 2018 es profesora Adjunta a cargo de la cátedra en la asignatura Introducción a la Filosofía de la carrera de Arquitectura (UNSAM). Actualmente es Investigadora Principal del Centro de Investigaciones Filosóficas.

Maximiliano Crespi, CONICET (IdIHCS-FaHCE-UNLP)

es Dr. en Letras por la Universidad Nacional de La Plata. Investiga- dor adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), investigador del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria (IdIHCS-FaHCE-UNLP) e Investigador Inicial en la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica (ANPCyT).

References

Antelo, R. (2022). Azulejos. Lo transvisual y la arqueología de lo moderno. 17grises.

Benn, G. (1963). Einleitung. En Lyrik des expressionistischen Jahrezehnts. Limes Verlag.

de Luelmo Jareño, J. M. (2009). Carl Einstein o la historia casi imposible. Revista de Estudos do Departamento de Historia da Arte, 8, 147-155. http://hdl.handle.net/10347/6477

Dethlefs Hans, J. (1988) Carl Einstein. Konstruktion und Zerschlagung einer ästhetischen Theorie. Qumran. Frankfurt.

Didi-Huberman, G. (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Manantial.

Didi-Huberman, G. (2005). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes.

Adriana Hidalgo.

Einstein, C. (1912/2011). Bebuquin o los diletantes del milagro. Antonio Machado.

Einstein, C. (1926). Die Kunst Des 20. Jahrhunderts. Propylaen-Verlag.

Einstein, C. (1929/1991). Aphorismes Methodiques. En Documents. Jean Michel Place

Einstein, C. (1994). Werke. Berlinier Ausgabe, Band 1 (1907-1918). Fannei & Walz.

Einstein, C. (2002). La escultura negra y otros escritos. L. Meffre (Ed.). Gustavo Gili.

Einstein, C. (2006). La Columna Durruti y otros artículos y entrevistas de la guerra civil española. Mudito & Co.

Einstein, C. (2008), Correspondencia Carl Einstein-Daniel-Henry Kahnweiler, 1921-1939. La Central.

Einstein, C. (2008). El arte como revuelta. Escritos sobre las vanguardias. (U. Fleckner, ed.). Lampreave & Millán.

Fleckner, U. (2006). Carl Einstein und sein Jahrhundert. Akademie Verlag. https://doi. org/10.1524/9783050082257

Fleckner, U. (2008). Una vida en rebeldía. En Eisntein, C. El arte como revuelta. Escritos sobre las vanguardias. Lampreave & Millán.

García Román, J.A. (2011). A modo de presentación. En Einstein, C. Bebuquin o los diletantes del milagro. Antonio Machado.

Gasch, S. (1938). El rol dels intellectuals. En Meridià. Setmanari de literatura, art i política. Tribuna del Front intelectual Antifeixista.

Kahnweiler, D-H. (1995). Juan Gris. Vida, obra, escritos. Quaderns Crema.

Kahnweiler, D-H. (2013). El camino del cubismo. Acantilado.

Kahnweiler, D-H. (2014). Mis galerías, mis pintores. Andora.

Meffre, L. (1989). Carl Einstein et la problématique des avant-gardes dans les artes plastiques. Peter Lang.

Meffre, L. (2002). Carl Einstein 1885-1940. Itinéraires d’une pensée moderne. Presses de l’Univesité de Paris-Sorbonne.

Monnoyer, J.-M. (1999). Walter Benjamin, Carl Einstein et les arts primitifs. Pau, Publications de l’Université de Pau.

Neundorfer, G. (2003) Kritik an Anschauung. En Bildbeschreibung im kunstkritischen Werk Carl Einsteins. Königshausen & Neumann.

Oehm, H. (1976) Die Kunsttheorie Carl Einsteins. W. Fink.

Penkert, S. (1070). Carl Einstein: Existenz und Ästhetik. F. Steiner.

Riechert, R. (1992). Carl Einstein: Kunst zwischen Schöpfung und Vernichtung. Peter Lang.

Zeidler, S. (2016). Form as Revolt. Carl Einstein and the Ground of Modern Art. Cornell University Press and Cornell University Library. https://doi.org/10.7591/cornell/ 9781501702082.001.0001

Published

2023-06-02

How to Cite

Fabbian, G., & Crespi, M. (2023). Carl Einstein and Cubism as a Historiographical Method. Estudios De Filosofía, (68), 161–172. https://doi.org/10.17533/udea.ef.351769

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.