The dissimilar in the similar: Mimesis and Reading in Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.351781

Keywords:

the similar, the dissimilar, reading, mimesis, rhetoric

Abstract

In this paper, we delimit the moments in which, in “Doctrine of the Similar” and in “On the Mimetic Faculty”, reading and Sprache (speech, language, language) are inseparably linked to the category of “non-sensuous similarities.” In this conception, the analogical-proportional representation of traditional mimesis is dislocated by a rhetori- cal conception of symbolic experiences given by different semiotic forms. Moreover, the idealist ground of the symbolic is relocated in the specific area of language, in which the perception of similarities is mediated by the instance of reading under the predominance of the dissimilar. Our fundamental purpose resides in exposing how this production of similarities, in contrast to those of the relational schematism of classical logicism and with the ground of idealistic determination of Kantian aesthetics, shows its paradoxical grounds in the mimetic reading.

|Abstract
= 224 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 22 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 68 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo García-Elizondo, Universidad Nacional de Rosario

es Doctor en Humanidades y Artes con Mención Filosofía, Licenciado y Profesor en Filosofía por la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario. Se desempeña como codirector del Centro de Estudios de Psicoanálisis, Retórica y Filosofía de la Facultad de Psicología de la UNR y del Centro de Estudios de Filosofía y Psicoanálisis de la Facultad de Humanidades y Artes de la misma universidad, en la que también es profesor de Teoría de la lectura y del Curso libre La lectura alegórica en los escritos de Walter Benjamin en la Escuela de Filosofía de la Facultad de Humanidades y Artes.

References

Adorno, Th. W. y Horkheimer, M. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Trotta.

Agamben, G. (2004). Infancia e historia. Adriana Hidalgo.

Alcalde, R. (1993). Tres clases de retórica. Revista Conjetural, 27, 81-97.

Aristóteles (1974). Poética (edición trilingüe a cargo de Valentín García Yebra). Gredos.

Aristóteles (2006). Poética. Colihue.

Aristóteles (2007). Retórica. Gredos.

Aristóteles (2011). Sobre la interpretación. Universidad ARCIS.

Benjamin, W. (1991 [1972-1989]). Gesammelte Schriften (Hrsg. von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser). Suhrkamp.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Itaca.

Benjamin, W. (2007a). El concepto de crítica de arte en el Romanticismo alemán. En Obras libro

I / vol. I (pp. 7-122). ABADA.

Benjamin, W. (2007b). “Las afinidades electivas” de Goethe. En Obras libro I / vol. 1 (pp. 124- 216). ABADA.

Benjamin, W. (2010a). Sobre el programa de la filosofía venidera. En Obras libro II / vol. I (pp. 162-175). ABADA.

Benjamin, W. (2010b). Sobre el lenguaje en cuanto tal y sobre el lenguaje del hombre. En Obras libro II / vol. I (pp. 144-162). ABADA.

Benjamin, W. (2010c). Doctrina de lo semejante. En Obras libro II / vol. I (pp. 208-213). ABADA.

Benjamin, W. (2010d). Sobre la facultad mimética. En Obras libro II / vol. I (pp. 213-216). ABADA.

Benjamin, W. (2010e). Hacia la crítica de la violencia. En Obras libro II / vol. I (pp. 183-206). ABADA.

Benjamin, W. (2010f). El surrealismo. La última instantánea de la inteligencia europea. En Obras libro II / vol. I (pp. 301-317). ABADA.

Benjamin, W. (2010g). Hacia la imagen de Proust. En Obras libro II / vol. I (pp. 317-331).ABADA.

Benjamin, W. (2012). Origen del Trauerspiel alemán. Gorla.

Bianchi, R. (2017). Nietzsche y las ranas. En Bianchi R. y Elizondo, E. (Comps.), No hay Teoría de la lectura (pp. 36-42). Ediciones de las 47 picas.

Cassin, B. (2013). Jacques, el sofista. Manantial.

De Man, P. (1990). Alegorías de la lectura. Lumen.

De Man, P. (1998). La ideología estética. Cátedra.

Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia, 1. Machado Libros.

Hegel, G. W. F. (1989). Lecciones sobre la estética. Akal.

Jay, M. (2016). Reason after its eclipse. On late critical theory. The University of Wisconsin Press.

Jameson, F. (2010). Benjamin y las constelaciones. En Marxismo tardío. Adorno y la persistencia de la dialéctica (pp. 85-99). Fondo de Cultura Económica.

Jameson, F. (2013). Brecht y el método. Manantial.

Kant, I. (2007). Crítica de la razón pura. Colihue.

Kant, I. (1991). Crítica de la facultad de juzgar. Monte Ávila Editores.

Nietzsche, F. (1955). La cultura de los griegos. En Obras completas (tomo XIV). Aguilar.

Nietzsche, F. (1996). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. Tecnos.

Richards, I. A. (1965). The philosophy of rhetoric. Oxford University Press.

Ricoeur, P. (1977). La metáfora viva. Megápolis.

Steiner, U. (2014). Crítica. En Opitz, M. y Wizisla, E. (Comps.), Conceptos de Walter Benjamin (pp. 241-304). Las cuarenta.

Todorov, T. (1991). Teorías del símbolo. Monte Ávila Editores.

Published

2023-05-24

How to Cite

García-Elizondo, E. (2023). The dissimilar in the similar: Mimesis and Reading in Walter Benjamin. Estudios De Filosofía, (68), 11–30. https://doi.org/10.17533/udea.ef.351781

Issue

Section

Original or Research articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.