Novice English Teachers in Shock: Which factors are behind it?

  • Merylein Higuita Lopera Universidad de Antioquia
  • Ana Elsy Díaz Universidad de Antioquia
Keywords: novice English teachers, novice English teachers shock, main causes of shock

Abstract

This paper reports on a research aiming to identify the factors that cause shock in novice English teachers during their first four years of service at public educational institutions in the city of Medellin. Following a qualitative-research approach and within the classical ethnographic interpretative framework, this research enrolled eight novice foreign language teachers, who graduated from Universidad de Antioquia between 2007 and 2009 and who, by the time of the study, were serving as basic education teachers at a public institution. The participants responded to a survey and participated in a focal group interview. Findings show that the shock  experienced by novice English teachers is mainly caused by situations of violence in the socio-cultural context impacting the public educational institution, as well as lack of strategies to manage students ́ inappropriate behavior, lack of awareness about educational, linguistic and labor policies; lack of effective didactic strategies on foreign language teaching and learning and poor working relations with other teachers at the educational institution.

|Abstract
= 419 veces | PDF
= 490 veces| HTML
= 3355 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Merylein Higuita Lopera, Universidad de Antioquia

M.A in Education, B.A in foreign languages, University of Antioquia.

Ana Elsy Díaz, Universidad de Antioquia

Ph.D. in Pedagogical Sciences, Foreign Languages pedagogy and teaching Investigation group coordinator; Languages School; University of Antioquia. 

References

Azcárate, P. & Cuesta, J. (2005). El profesorado novel de secundaria y su práctica. Estudio de un caso en las áreas de ciencias. Enseñanza de las ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 23(3), 393–402.

Bullough, R. (2006). El proceso de transformarse en docente. En: Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martín, E., Cruz, M. (eds.). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (pp. 79–134). España: Grao.

Feixas, M. (2002). El profesorado novel: Estudio de su problemática en la Universidad Autónoma de Barcelona. Boletín de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 2(1), 13–29.

Fuentealba, R. (2006). Convertirse en profesor: la persona y la localización social de la formación del profesorado. Foro educacional, 10, 65–106.

Hernández, R. & Collado, C. & Batista, P. (2008). Metodología de la investigación (4ª. ed.). México: McGraw–Hill Interamericana.

Huberman, M., Thompson, C., & Weiland, S. (1998). Perspective on the teaching career. En Biddle, B., Good, T. and Goodson, I. (eds.), International Handbook of Teachers and Teaching (pp. 11–78). Londres: Kluwer.

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/cgi–bin/wxis.exe/opac/?IsisScript=opac/opac.xisdbn=BINAMtb=autsrc=linkquery=IMBERNON,%20FRANCISCOcantidad=formato=sala=

Luján, C. & Insuasty, E. (2008). Análisis de la práctica docente desde un enfoque de la enseñanza reflexiva. Lenguaje, 36(2), 447–471.

Mahecha, R. (2003). My experience teaching English to young learners and teenagers: Some reflections. Profile, 4(1), 96–98.

Marcelo, C. (1988). Profesores principiantes y programas de inducción a la práctica docente. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=bibliuned:20340

Marcelo, C. (1999). Estudio sobre estrategias de inserción profesional en Europa. Revista Iberoamericana de Educación, 19 106–108.

Marcelo, C. & Mayor, C. & Murillo, P. (2009). Monográfico: profesorado principiante e inserción profesional a la docencia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(1), 3–5.

Peralta, L. & Martínez, M. T. (2010). Proyecto: Hacia un modelo de intervención para la inserción profesional de profesores noveles en la educación municipalizada chilena: Una experiencia piloto en la Corporación Municipal de Valparaíso. Recuperado de http://accelera.uab.cat/documents_edo/biblio/Coyhaique2011.pdf

Pineda, D. & Frodden, C. (2008). The development of a novice teacher's autonomy in the context of EFL in Colombia. Profile,9(1), 143–162.

Vivas, M., Becerra, G. & Díaz, D. (2005). La formación del profesorado novel en el Departamento de Pedagogía de la Universidad de Los Andes, Táchira. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7,(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido–vivas.html

Widlak, H. (1984). El shock que produce la práctica: el fracaso de la aplicación del saber. Educación, 30, 95–107.

Published
2015-08-10
How to Cite
Lopera, M. H., & Díaz, A. E. (2015). Novice English Teachers in Shock: Which factors are behind it?. Íkala, 20(2), 173-185. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v20n2a03
Section
Empirical Studies