Guadalupe años sin cuenta. Staging the Abuses of State Power in Colombia

Keywords: postdramatic theatre, La Candelaria theatre group, Guadalupe años sin cuenta, Guadalupe Salcedo Unda, Colombia’s Armed Forces

Abstract

Taking La Candelaria theatre group’s aesthetic and poetic work as a referent, this text focuses on the abuses of power by the State and the National Armed Forces in Colombia. Guadalupe años sin cuenta (1975) “collective creation”, created and played by the above mentioned Bogota group, recreates and takes to the stage the storyof the first Colombian guerrilla man killed by the country’s Armed Forces. Native from Eastern lowlands, Guadalupe Salcedo Unda’s persona is reconstructed relying on subordinate classes’s silenced voices and memories as eye witnesses of that event. Their narratives were the basis of the play, as they were collected during the inquiry previous to playwriting.

|Abstract
= 1237 veces | PDF
= 809 veces| HTML
= 241 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandro Quiroz Londoño, University of Antioquia.

B.A in Basic Education with emphasis in Artistic Education, Artes Representativas, University of Antioquia, M.A candidate in Social Anthropology, University of Buenos Aires (UBA)

References

Álvarez Pinilla, B. E. (2013). El caso de Guadalupe Salcedo y las guerrillas del llano entre 1949-1957 como una respuesta a la violencia bipartidista colombiana. Bogotá D.C.: Facultad de Ciencia Política y Gobierno de la Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.

Biblioteca Luis Ángel Arango (2014). Marulanda Vélez, Manuel (“Tirofijo”). Recuperado de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/biografias/marulanda-manuel.htm

Brecht, B. (1983). Escritos sobre teatro. Buenos Aires: Nueva visión.

Caracol (2014). Bogotazo, el día que explotó la lucha bipartidista. Recuperado de http://www.caracol.com.co/noticias/bogota/bogotazo-el-dia-que-exploto-la-lucha-bipartidista/20140409/nota/2169500.aspx

Centro Nacional de Memoria Histórica (2013). ¡Basta ya! Colombia: memoria de guerra y dignidad. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.

Colombia aprende. (2014). 9 de abril: El Bogotazo. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-122701.html

Esquivel, C. (2014). Teatro La Candelaria: memoria y presente del teatro colombiano. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Garavito, C. L. (1987). Guadalupe años sin cuenta: el lenguaje oral como instrumento de resistencia ideológica. Latin American Theatre Review, 20(2), 5-16.

Jobard, F. (2011). Abusos policiales. La fuerza pública y sus usos. Buenos Aires: Prometeo.

Lehmann, H.-T. (2010). El teatro posdramático: una introducción. Telón de fondo. Revista de teoría y crítica teatral, 12, 1-19.

Molano Bravo, A. (2012). Guadalupe Salcedo Unda, general del Llano. Recuperado de http://www.elespectador.com/opinion/guadalupe-salcedo-unda-general-del-llano-columna-352196

Pardo, J. M. (2000). Santiago García entre la historia y la premonición. Nómadas, 12, 197-203. http://www.redalyc.org/pdf/1051/105115263019.pdf

Romero, R. (2014). Guadalupe Salcedo Unda, sin olvido. Recuperado de http://centromemoria.gov.co/guadalupe-salcedo-unda-sin-olvido/

Taylor, Diana, y Fuentes, Marcela A. (2011). Estudios avanzados de performance. México: Fondo de Cultura Económica.

Teatro La Candelaria (1975). Guadalupe años sin cuenta. Bogota: Teatro La Candelaria.

Tovar Pinzón, H. (2003). Entre el color y el terror. Amérique Latine Histoire & Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 6. Recuperado de http://alhim.revues.org/768

Viviescas, V. (2006). Modalidades de representación en la escritura dramática colombiana moderna. Literatura: teoría, historia, crítica, 8, 17-51.

Viviescas, V. (2012). Pequeña enciclopedia de La Candelaria: entrevista a Santiago García. Literatura: teoría, historia, crítica, 14, 229-261.

Published
2016-09-02
How to Cite
Londoño, L. Q. (2016). Guadalupe años sin cuenta. Staging the Abuses of State Power in Colombia. Íkala, 21(3), 345-356. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n03a07
Section
Case Studies