The epistemological debate in psychology: a current problem

Authors

  • Daniel Alejandro Alzate University of Antioquia

Keywords:

Psychological schools, epistemology, Purpose and Method

Abstract

Numerous currents have formed the history of psychology, many have disappeared and others have been transformed. Schools with its own language, with a vision of its purpose and a specific intervention method, which enriches and gives life to psychology itself, but to what extent this diversity has hindered the discussion of the condition scientific or not of this discipline? Is the plurality which has caused this or is the unwillingness of psychologists to keep alive the debate? Some psychologists are beyond the debate by proclaiming the end of psychologies and the rise of a unitary paradigm, but most have abandoned the
theoretical reflection on their practice to serve in the field of action that they have chosen. This can be checked with the small number of documents found to account for the epistemological discussion, and several of the sources analyzed have an ideological position to a current or more specific proposal that the
critical analysis of the situation epistemological psychology.
|Abstract
= 1239 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2989 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Alejandro Alzate, University of Antioquia

Estudiante de psicología. Miembro grupo de investigación Psyconex.

References

Brennan, James. (1999). Historia y Sistemas de la Psicología (5ª Ed.). México: Prentice Hall.

Brunetti, Juan y Ormart, Elizabeth Beatriz. (2010). El lugar de la psicología en la epistemología de Kuhn: la posibilidad de una psicología de la investigación científica. Cinta Moebio, 38 pág. 110-121Recuperado el 22 de Noviembre de 2010dewww.moebio.uchile.cl/38/brunetti.html.

Echemendía, Belkins. (2003). El surgimiento del enfoque histórico cultural como alternativa marxista al problema de la crisis de la psicología. Revista cubana de psicología, 20, 1, 71-76

Foucault, Michel. La Psicología de 1850 a 1950 (La psychologie de 1850 à 1950", en D.Huisman y A.Weber, Histoire de la philosophie européenne, t.II, Paris, Librairie Fischbacher, 1957. Reproducido en M. Foucault, Dits et écrits, Paris, Gallimard, 1994, t.I, pp.120-137. Traducción: Hernán Scholten), Recuperadode:http://www.elseminario.com.ar/biblioteca/foucault_psicologia_1850_1950.htm

García, Luis. (1996). El desarrollo de los conceptos psicológicos: una introducción a la historia de la psicología(2ª Ed.). Bogotá: Limusa.

Hothersall, David y Nuñez, José Luis. (2004). Historia de la psicología (4ª ed.). México: McGraw Hill.

Peláez, Gloria. (2009). El problema de la psicología como ciencia ¿Está superada la cuestión del problema epistemológico de la psicología? Revista electrónica PSYCONEX, 1, 2. Recuperado el 23 de noviembre de 2010, dehttp://revinut.udea.edu.co/index.php/Psyconex/article/view/7270

Ribes-Iñesta, Emilio. (2004)¿Es posible unificar los criterios sobre los que se concibe la psicología? Suma psicológica, 11, 9-28

Tortosa, Francisco; Pastor, Juan Carlos y Civera, Cristina. (2000). Historia de la psicología: investigación y didáctica. Valencia: Tirant lo Blanch.

Published

2011-12-05

How to Cite

Alzate, D. A. (2011). The epistemological debate in psychology: a current problem. Revista Electrónica Psyconex, 3(4). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/Psyconex/article/view/10758

Issue

Section

Psicología