EDUCACIÓN FILOSÓFICA Y DEMOCRÁTICA: UNA PERSPECTIVA HUMANA PARA LA FORMACIÓN DE UN CONTADOR PÚBLICO CIVIL
Keywords:
Philosophical anddemocratic education, accounting education, civilian accountant, university and social division of the workAbstract
The apathetic for the studying of the philosophy, the politics and the democracy in the university, and in the particular way in the accountancy has caused the tergiversation of the ideal of the education as axis of social cohesion, human development, culture, collective and individual identity, and of participation in the construction of a nation project, so that, it lets the student of the Public Accountancy resigns to the directions of the economical order and ignores his participation in the society as a civilian man, it is, as an autonomous, critical person and able to lead collective process that improve the opportunities of participation, inclusion and action of a community, letting improve the life conditions. From that, one set the necessity of the accountancy education that involves the philosophy and the democracy for the formation of a comprehensive citizen and changing actor of his history, both individually and socially.
Downloads
References
BAUMAN, Z. (2003). Modernidad líquida. Buenos aires: Fondo de cultura económica.
BOURDIEU, P. y PASSERON, J. (1995). La reproducción. México: Fontamara.
BOURDIEU, P. (2002). Pensamiento y acción. Buenos aires: Libros del zorzal.
BRAUNER, C. y BURNS, H. (1969). Problemas de la educación y filosofía. Buenos aires: Paìdos.
DEL BASTO, L. (2011). Universidad y sociedad civil: dimensiones éticas y políticas de la educación. Ibagué: Universidad del Tolima.
DELEUZE, G. (1991). Posdata sobre las sociedades de control. Montevideo: Editorial norma.
DURKHEIM, E. (2000). Educación y sociología. Barcelona: Ediciones península.
GALEANO, E. (2001). El libro de los abrazos. Buenos aires: Siglo XXI editores.
LEVITAS, M. (1978). Marxismo y sociología de la educación. Madrid: España editores.
MEDINA, C. Et ál.(2010). Pensar la universidad ¿hay un horizonte ético-político de la universidad? Cátedra pública Universidad de Antioquia, 2010. 17-112.
MUÑOZ, S. y SARMIENTO, H. (2010). La formación del sujeto político en la educación contable. Un reto para la universidad y una provocación para el pensamiento. Teuken bidikay, 2010, 01. 165-183.
NUSSBAUM,M. (2010). Sin fines de lucro: por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz.
ROJAS, W. (2008). Congoja por una educación contable fútil. Contaduría Universidad de Antioquia, 52, 263.
ZULETA, E. (1992). Ensayos selectos. Medellín: Autores antioqueños.
ZULETA, E. (2006). Educación y democracia: un campo de combate. Medellín: Hombre nuevo editores.
ZULETA, E. (2008). Colombia: violencia, democracia y derechos humanos. Medellín: Hombre nuevo editores.