Personal gains from academic outings mediated by leisure and adventure tourism

Authors

  • Norman Jairo Pachón Villamil Universidad Tecnológica de Pereira
  • Cristian Fernando Ramos Ríos Universidad Tecnológica de Pereira

Keywords:

competencies, experiential education, leisure, learning outcomes, tourism

Abstract

The academic outings of the Sports and Recreation Science program at the Universidad Tecnológica de Pereira have become educational practices that promote diverse learning outcomes among students. One of these outings takes place during the sixth semester of the program and its goal is to promote the development of skills and competencies in recreation, experiential education and tourism, as well as to consolidate the soft skills of the profession. The experience unfolds in four moments: (1) planning of actions, distribution of tasks and acquisition of resources; (2) definition of educational, recreational and tourist intentions mediated through active learning; (3) experiencing and leaving the comfort zone to enter the real learning zone; and (4) sharing of learning and transfer of experiences and their educational and personal meanings. Despite the obstacles of cost, fear, uncertainty, and lack of support, the novelty, the openness to feeling and thinking, the ease of giving meaning and educational intentionality to activities, culture, and history can be seen as gains from the experience. Recreation, tourism and education are combined experiences that enhance learning and develop interpersonal skills.

|Abstract
= 14 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1 Alcaldía Municipal de Pereira. (2023). Política Pública de Deporte, Recreación, Actividad Física y Educación Física (DRAEF). Por una Pereira Activa, Saludable e Incluyente. https://www.pereira.gov.co/politicas_publicas/publicaciones/5103/politica-publica-de-deporte-recreacion-actividad-fisica-y-educacion-fisica-draef/

2. Fraiz Brea, J. A. (2015). La constante evolución del turismo: innovación, tecnología, nuevos productos y experiencias. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 13(4), 739-740. https://www.pasosonline.org/es/component/sobipro/805la_constante_evolucin_del_turismo_innovacin_tecnologa_nuevos_productos_y_experiencias

3. Freire, P., y Macedo, D. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidós.

4. Molina, V., Hurtado, A., Tabares, J., y Franco, S. A. (2019). Metodologías otras para el estudio del ocio y la recreación en América Latina. Colectivo Editorial Casa de las Preguntas.

5. Osorio, E. (2009). La recreación en Colombia: un campo en construcción. En C. Luce Gomes, E. Osório, L. Pinto, y R. Elizalde (Orgs.), Lazer na América Latina/Tiempo libre, ocio y recreación en Latinoamérica (pp. 110-136). UFMG. https://1library.co/article/la-recreacion-en-colombia-un-campo-en-construcci%C3%B3n.z3m3859y

6. Osorio, E. (2015). Un continuo repensarnos desde y para la recreación. En D. M. Molano Vega, E. Osorio Correa, I. Abondano Patiño, J. E. Rozo López, y Y. Saldaña Rodríguez (Eds.), Recreación. Exigencias metodológicas para una vivencia transformadora. Un nosotros productores de realidad. Fundación Colombiana de Tiempo Libre y Recreación.

7. Osorio, E. (2019). Asuntos presentes en el campo de la recreación. Colectivo Editorial Casa de las Preguntas.

8. Pachón, N. (2020). Ensayo: A propósito del objeto de estudio y los objetivos del programa Ciencias del Deporte y la Recreación.

9. Peralta, R. (2019). Aportes metodológicos de la comunalidad al campo de la recreación comunitaria. En V. Molina, A. Hurtado, F. Tabares, y S. A. Franco (Eds.), Metodologías otras para el estudio del ocio y la recreación en América Latina. Colectivo Editorial Casa de las Preguntas.

10. Silva, A. (2013). Turismo educativo. Revista de investigaciones UNAD, (12), 225-240. https://academia.unad.edu.co/images/investigacion/hemeroteca/revistainvestigaciones/Volumen12numero1_2013/a13_Turismo_educativo_1.pdf

11. Universidad Tecnológica de Pereira. (2017). Proyecto Educativo Institucional PEI. Vicerrectoría Académica. https://media.utp.edu.co/vicerrectoria-academica/archivos/ProyectoEducativoInstitucional.pdf

12. Zemelman, H. (2011). Implicaciones epistémicas del pensar histórico desde la perspectiva del sujeto. Desacatos, (37), 33-48. https://doi.org/10.29340/37.286

Published

2024-12-04

How to Cite

Pachón Villamil, N. J., & Ramos Ríos, C. F. (2024). Personal gains from academic outings mediated by leisure and adventure tourism. Expomotricidad, 2024. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/358724

Issue

Section

4º Congreso Internacional de Ocio y Recreación