Migrar al valle
De campesinos a obreros
Keywords:
Migration, Antioquia textile industry, christian business paternalism, worker identity, urban growthAbstract
This research is a case study that arises from a personal concern about the urban processes that have shaped the life of my maternal family. It asks about the identification process that the migrant worker of Compañía de Tejidos de Rosellón experiences after arriving in the Aburrá valley in the mid-twentieth century. Taking Envigado’s urban growth as a starting point, It was found that Christian paternalism was the strategy used by the factory to mold a particular self-referent identity in its workers. Religion, family and work are recognized as typical identity referents in Antioquia’s popular culture. In this case study, they’re redefined by a new referent, which will shape new ways and life meanings: progress.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria José Rubiano Atehortúa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).