Movement for the Emancipation of Women in Chile (MEMCH). The Development of comprehensive politics and forms of popular education for the recognition of women’s rights, 1935-1941
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n17a08Keywords:
feminist movement, history of education, education practicesAbstract
The article analyzes the views of politics and the education strategies of the Pro-Emancipation of Women of Chile Movement (MEMCH), as seen through the newspaper La Mujer Nueva, between 1935-1941. The movement developed a comprehensive perspective on politics, aiming to broaden representative democracy from a gender perspective, to consolidate absolute justice for women workers, and the recognition of women as political subjects. To do this, the movement developed various popular education strategies such as the expansion of primary education for working women, territorial educational interventions and the promotion of forms of self-education for the construction of identities within the movement.
Downloads
References
FUENTES
PERIÓDICOS Y REVISTAS
La Mujer Nueva (Santiago) 1935-1941.
Revista Chilena (Santiago) 1877.
BIBLIOGRAFÍA
Acevedo Arriaza, Nicolás. “El libro del huaso chileno. El Instituto de Información Campesina y las movilizaciones campesinas (1939-1943)”. Revista de Historia Social y de las Mentalidades 21.2 (2017): 117-141.
Antezana-Pernet, Corinne. El MEMCH hizo historia. Santiago de Chile: Imprenta SEIT, 1997.
Brunner, José Joaquín. “Los debates de la república educacional: 1910 y 2010”, septiembre de 2007. https://www.academia.edu/16199627/Los_debates_de_la_Republica_Educacional_1910_y_2010 (03/02/2020).
Carimán Linares, Braulio. “El ‘problema educacional’ entre 1920-1937: una historia de reformas y limitaciones”. Universum 27.2 (2012): 31-44.
Donoso Díaz, Sebastián. El derecho a educación en Chile. Nueva ciudadanía tras el ocaso neoliberal. Santiago: Bravo y Allende Editores, 2013.
Garcés, Mario. El movimiento obrero y el Frente Popular (1936-1939). Santiago: LOM Ediciones, 2018.
Garcés, Mario. “Los movimientos sociales en la transición: a 30 años del plebiscito de 1988”. Las largas sombras de la dictadura: a 30 años del plebiscito. Ed. Julio Pinto Vallejos. Santiago: LOM Ediciones, 2019.
Gómez Sollano, Marcela y Adriana Puiggrós. “Estudio preliminar a la edición argentina: la educación popular en América Latina”. Fuentes sobre alternativas pedagógicas populares en América Latina. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2019.
Henríquez Vásquez, Rodrigo. En “estado sólido”. Políticas y politización en la construcción estatal. Chile, 1920-1950. Santiago: Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2014.
Herrera Cortés, Martha Cecilia. Modernización y Escuela Nueva en Colombia, 1914-1951. Bogotá: Plaza & Janés Editores / Universidad Pedagógica Nacional, 1999.
Honneth, Axel. Reconocimiento y menosprecio. Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Madrid: Katz Editores / Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona, 2010.
Illanes, María Angélica. “Ausente, señorita”. El niño chileno, la escuela para pobres y el auxilio 1890-1990 (hacia una historia social del siglo XX en Chile). Santiago: Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas, 1991.
Illanes, María Angélica. Cuerpo y sangre de la política. La construcción histórica de las Visitadoras Sociales (1887-1940). Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2006.
Illanes, María Angélica. “En el nombre del pueblo, del Estado y de la ciencia, (…)”. Historia social de la salud pública en Chile 1880 / 1973. (Hacia una historia social del siglo XX). Santiago: Ministerio de Salud, 2010.
Lobato, Mirta Zaida. La prensa obrera. Buenos Aires y Montevideo, 1890-1958. Buenos Aires: Edhasa, 2009.
Montero, Claudia. Y también hicieron periódicos. Cien años de prensa de mujeres en Chile 1850-1950. Santiago: Hueders, 2018.
Moulian, Tomás. Fracturas. De Pedro Aguirre Cerda a Salvador Allende (1938-1973). Santiago: LOM Ediciones / Universidad ARCIS, 2006.
Núñez P., Iván, La producción de conocimiento acerca de la educación escolar chilena (1907-1957). Santiago: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, 2002.
Orellana Rivera, María Isabel. El lugar de la ciencia en la educación de las mujeres. Tomo 1. Santiago: Ediciones Museo de la Educación Gabriela Mistral, 2018.
Popkewitz, Thomas S. “La historia del currículum: la educación en los Estados Unidos a principios del siglo XX, como tesis cultural acerca de lo que el niño es y debe ser”. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado 11.3 (2007): 1-13.
Reyes J., Leonora. “Escuela pública y sistema escolar: transformaciones históricas y proyecciones”. Docencia 44 (2011): 48-63.
Rubio, Graciela y otros. “La experimentación pedagógica territorial y la democratización del sistema educativo. Lecciones del Plan Experimental de Educación Rural de San Carlos (1944-1947)”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 27.102 (2019): 88-107. DOI: 10.1590/s0104-40362018002701488.
Ruiz Schneider, Carlos. De la República al mercado. Ideas educacionales y política en Chile. Santiago: LOM Ediciones, 2010.
Stabili, María Rosaria. “La res-pública de las mujeres”. Historia política de Chile, 1810-2010. Tomo 1. Eds. Iván Jaksic y Juan Luis Ossa. Santiago: Fondo de Cultura Económica / Universidad Adolfo Ibáñez, 2017.
Torres Carrillo, Alonso. “Prácticas educativas en movimientos sociales de América Latina”. Folios 46 (2017): 3-14. DOI: 10.17227/01234870.46folios3.14.
Valdivia Ortiz de Zárate, Verónica. La milicia republicana. Los civiles con armas, 1932-1936. Santiago: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos, 1992.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Trashumante. Revista Americana de Historia Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El contenido publicado por la revista está disponible para ser utilizado bajo la licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
