Intelligence concept in the context of educational psychology

Authors

  • Yoly Alzate University of Antioquia

Keywords:

Intelligence, Educational Psychology, History of the psychology, Psicometría, Evaluation, Binet, cognitive Psychology

Abstract

The project "State of the art on the concept of intelligence in the context of the educational psychology", undertakes theproblematic one from three specific categories: History, Definition and perspectives and Evaluation of the intelligence, in order to sistematizar and to question the knowledge produced on said concept in a sample of 21 bibliographical materials and eight interviews to experts, of the one that a description was extracted of the Of the concept in the country educational and new comprehensions and representations of the object in study. The article rescues the value and the recognition that the psicometría has had historically in the study of the intelligence and devela how is imposed still in its evaluation inside the educational environment, to weigh of new perspectives and alternatives.
Likewise, itself reseña that the definition of intelligence constitutes at present a debate in the psychology, and the possibility to find lights on said debate with Binet and in the history of the concept.

|Abstract
= 1915 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2274 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yoly Alzate, University of Antioquia

Psicóloga

References

H. RIVERO, Francisco. “El estudio científico de la inteligencia: Acotaciones filosóficas”. En: Anuario filosófico. Vol. 22, No. 2. Pamplona, 1989. p. 173-178.

LEAHEY, Tomas Hardy. Historia de la psicología. Principales corrientes del pensamiento psicológico. 4 ed. Madrid, Prentice Hall Iberia, 1998. p. 313

TORTOSA GIL, Francisco. Una historia de la psicología moderna. Madrid, McGrawHill, 1998. p.405

Ibíd. p. 407

CORDIÉ, Anny. Los retrasados no existen: psicoanálisis de niños con fracasos escolares. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 1994. p. 151

GOULD, Stephen Jay. La falsa medida del hombre. 2 ed. Barcelona: Crítica, 1996. p. 159

TORTOSA GIL, Francisco. Una historia de la psicología moderna. Madrid, McGrawHill, 1998. p. 409

Ibíd. p. 414

Ibíd. p. 429

MOLERO MORENO, Carmen et al. “Revisión histórica del concepto de inteligencia: Una aproximación a la inteligencia emocional”. En: Revista Latinoamericana de Psicología. Vol. 30, Nº1.1998. p. 15

Ibíd. p. 25

MOLERO MORENO, Carmen et al. citan a José Antonio Marina (1993). Ibíd. p. 23

GOULD, Stephen Jay. La falsa medida del hombre. 2 ed. Barcelona, Crítica, 1996. p. 16

DE ZUBIRÍA SAMPER, Miguel. [fipcam@pedagogiaconceptual.com.] El mito de la inteligencia y los peligros del cociente intelectual. Artículo 1. www.pedagogiaconceptual.com. [Consulta Mayo de 2004]

TORTOSA GIL, Francisco cita a Binet. Una historia de la psicología moderna.Madrid, McGrawHill, 1998. p.407

Psicólogo entrevistado. Ficha Nº 253

TORTOSA GIL, Francisco. Una historia de la psicología moderna. Madrid, McGrawHill, 1998. p. 162

CORTADA DE KOHAN, Nuria cita a W. Thomson y Lord Kelvin. “Importancia de la investigación psicométrica”. En: Revista Latinoamericana de Psicología. Vol. 34, Nº3 2002. p.229.

BARRERA VALENCIA, Mauricio. “El concepto de inteligencia desde la perspectiva neuropsicológica”. En: Revista Universidad de San Buenaventura. Nª 17. Medellín, 2002. p. 89

PIAGET, Jean. La psicología de la inteligencia. Barcelona, Crítica, 1977. p. 68-71

MOLERO MORENO, Carmen et al. “Revisión histórica del concepto de inteligencia: Una aproximación a la inteligencia emocional”. En: Revista Latinoamericana de psicología. Vol. 30, Nº1.1998. p. 16

GARDNER, Howard. La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona, Paidós, 1999. p. 45

CORDIÉ, Anny. Los retrasados no existen. Psicoanálisis de niños con fracasos escolares. Buenos Aires, Nueva Visión, 1994. p. 160

PIAGET, Jean. La psicología de la inteligencia. Barcelona, Crítica, 1999. p.17

CALERO, María Dolores (Compiladora). Modificación de la inteligencia: Sistemas de evaluación e intervención. Madrid, Pirámide, 1995. p.90

Ibíd. p. 50 27.Psicólogo entrevistado. Ficha Nº 276

BARRERA VALENCIA, Mauricio. “El concepto de inteligencia desde la perspectiva neuropsicológica”. En: Revista Universidad de San Buenaventura.Nº17. Medellín, 2002. p.89

CORDIÉ, Anny. Los retrasados no existen. Psicoanálisis de niños con fracasos escolares. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 1994. p. 148

GREGORY, Robert J. Evaluación psicológica, historia, principios y aplicaciones. 3 ed. México, El Manual Moderno, 2001. p. 191

CALERO, María Dolores (Compiladora). Modificación de la inteligencia: Sistemas de evaluación e intervención. Madrid, Pirámide, 1995. p. 58

Psicólogo entrevistado. Ficha Nº 264 Vol. 1 N° 2

Published

2010-12-09

How to Cite

Alzate, Y. (2010). Intelligence concept in the context of educational psychology. Revista Electrónica Psyconex, 1(1). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/Psyconex/article/view/7575

Issue

Section

Psicología