How do accountants face their labour? Interpretations on competencies and skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.n86a01

Keywords:

Accountants, labour, competences, skills, accounting

Abstract

The article analyzes the interpretations of accountants about their labour in a particular context, highlighting the competencies and skills. People build interpretations from the performance of their daily tasks, from the interactions with whom they share their jobs with and the prevailing dynamics in organizations. Quantitative and qualitative data are obtained in an online survey, applied in 2017, to persons qualified to practice Accounting in Colombia. In the interpretations, the multiple tasks that professionals must face in their labors are highlighted, they recognize the importance of competencies, but the most relevant are skills. In their labour, the use of skills to comply with urgencies prevails, framed in repetitive activities or mechanical actions; complex competences are recognized as important but remain in secondary places, just like the projection of the future and the need to participate in international networks and spaces.

|Abstract
= 199 veces | PDF
= 86 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abayadeera, N., & Watty, K. (2016). Generic skills in accounting education in a developing country: exploratory evidence from Sri Lanka. Asian Review of Accounting, 24(2). 149–170.

Alloati, M. (2014). Una discusión sobre la técnica de bola de nieve a partir de la experiencia de investigación en migraciones internacionales. IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. San José, Universidad Nacional de Costa Rica.

American Institute of Certified Public Accountants-AICPA. (2010). Horizons 2025. Report. Disponible en: https://www.aicpa.org/content/dam/aicpa/research/cpahorizons2025/downloadabledocuments/cpa-horizons-report-web.pdf

Arendt, H. (1993). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.

Barragán, D. (2022). Las interacciones de los profesores universitarios en los procesos académicos. Una propuesta analítica. En: Tiempos de cambio. Diálogos desde Norbert Elias. Libro electrónico. Carina V. Kaplan, Diego Barragán (Orgs). Editorial Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Disponible en: http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Tiempos%20de%20cambio_interactivo.pdf

Barragán, D., & Moreno, C. (2018). Encuesta Nacional de la Profesión Contable. Working paper. Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Available at: http://observatorioappo.uexternado.edu.co/0b5SapP0-3xT3rNaD0-U3C/wp-content/uploads/2018/02/Resultados-Encuesta-Nacional-de-la-Contadur%C3%ADa-Pública-2017.pdf

Becker, H., Geer, B., Hughes, E., & Strauss, A. (1992). Boys in White, Student culture in medical school. New Brunswisc: Transaction Publishers.

Bourdieu, P. (2010). Meditaciones pascalinas. Buenos Aires: Oxímoron Editores.

Bourdieu, P., & Passeron, J. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Brouard, F., Bujaki, M., Durocher, S., & Neilson, L. (2017). Professional accountants’ identity formation: An integrative framework. Journal of Business Ethics, 142(2), 225–238.

Bunney, D., Sharplin, E., & Howitt, C. (2015). Generic skills for graduate accountants: The bigger picture, a social and economic imperative in the new knowledge economy. Higher Education Research & Development, 34(2), 256–269.

Calvo, A. (2007). Sociología de la profesión contable en Colombia. Contaduría Universidad de Antioquia, 50, 77–91.

Calvo, A. (2010). Débito y crédito contable…algo más que un saldo. Sociología de la profesión contable en Colombia. Master’s thesis. Master’s in Sociology. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Castillo, J. (2000). La sociología del trabajo hoy: la genealogía de un paradigma. In: Tratado latinoamericano de sociología del trabajo. México: Fondo de Cultura Económico.

DANE. (2018). Gran encuesta integrada de hogares. Results. Available at: http://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech/pres_web_empleo_resultados_dic_17.pdf

Dau-Schmidt, K., Stake, J., Mukhopadhaya, K., & Haley, T. (2006). ‘The pride of Indiana’: an empirical study of the law school experience and careers of Indiana University - School of Law - Bloomington Alumni. Indiana Law Journal, 81, 1–53.

Delgado, J., & Gutierrez, J. (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Editorial Síntesis.

Dextre, J. (2013). Los retos de la formación por competencias del contador público. Contabilidad y Negocios, 8(16), 35–47.

Dos Santos, A., Gomes, D., Nóbrega, P., & Tavares, E. (2015). Academic formation in accounting sciences and its relationship with the labor market: The perception of the accounting sciences’ students of a higher education federal institution. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, 5(1), 123–139.

Elias, N. (1990). Compromiso y distanciamiento. Ensayos de sociología del conocimiento. Barcelona: Ediciones Península.

Fortin, H., Hirata, A., & Cutler, K. (2010). Accounting and growth in America and the Caribbean. Financial information improvement of companies to promote economic growth in the region. Washington: World Bank.

Goffman, E. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Goffman, E. (2013). De cómo calmar al primo. Algunos aspectos de la adaptación al fracaso. Sociología Historica, 2, 415–438.

González, J., Arquero, J., & Hassall, T. (2009). Pressures and resistance to the introduction of skills in business administration and accounting education in Spain: A new institutional theory analysis. Journal of Vocational Education & Training, 61(1), 85–102.

Hermeto, A., & Gonçalves, C. (2006). Tendências da desigualdade salarial para coortes de mulheres brancas e negras no brasil. Estudos Econômicos (São Paulo), 36(2), 205–236.

Instituto Colombiano de Formación Para la Educación Superior – ICFES. (2017). Resultados Saber – Pro 2016-2017. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/documents/20143/238004/informe%20nacional%20de%20resultados%20saber%20pro%202016%202017.pdf

Jones, C. (2011). Written and computer-mediated accounting communication skills. Business Communication Quarterly, 74(3), 247–271.

Junta Central de Contadores- JCC. (2018). Accountants Statistics. Available at: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rWgADPeZXID1ovRGzAH5Sq37_xR--Qb2UGvxAENg71w/edit#gid=1792958402

León, F., & Naranjo, Y. (2011). Profesionales de contaduría pública de Bogotá: trayectorias y prácticas. Revista Tendencias & Retos, 16, 181–202.

Macdonald, K. (2018). A professional project: the case of accountancy. In: The sociology of the professions. London: SAGE Publications. 187–208.

Ministerio de Educación Nacional. (2003). Características específicas de calidad para los programas de formación profesional de pregrado en Contaduría Pública. Resolución 3459. Bogotá. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85909_archivo_pdf.pdf

Parry, N., & Jackling, B. (2015). How do professional financial services firms understand their skill needs and organize their recruitment practices? Accounting Education, 24(6), 514–538.

Pires, C., Ott, E., & Damacena, C. (2010). A formação do contador e a demanda do mercado de trabalho na região metropolitana de Porto Alegre. BASE – Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos 7(4), 315–327.

Salazar, M. (2016). Caracterización de los contadores públicos en Colombia. Informe. Facultad de Contaduría Pública. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Sistema Nacional de Información de la Educación Superior – SNIES. (2019). Modulo de Consultas. Disponible en: https://snies.mineducacion.gov.co/consultasnies/programa#

Spence, C., & Carter, C. (2014) An exploration of the professional habitus in the big 4 accounting firms. Work, Employment and Society, 28(6), 946–962.

Trigo, A., Belfo, F., & Pérez, R. (2014). Accounting Information Systems: the challenge of the Real-Time Reporting. Procedia Technology, 16, 119–127.

Van Romburgh, H., & Van Der Merwe, N. (2015). University versus practice. Industry and Higher Education, 29(2), 141–149.

Vega, J. (2018). Se ha hecho una reforma tributaria cada 22 meses desde 1991. La República. Jan. 22.

Whittle, A., Mueller, F., & Carter, C. (2016) The ‘Big Four’ in the spotlight: Accountability and professional legitimacy in the UK audit market. Journal of Professions and Organization, 3 (2), 119–141.

Downloads

Published

2025-04-14

How to Cite

Barragán Díaz, D. M., & Escobar Ávila, M. E. (2025). How do accountants face their labour? Interpretations on competencies and skills. Contaduría Universidad De Antioquia, (86), 13–34. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n86a01

Issue

Section

Artículos