Sports administration in training programs in Colombia
Keywords:
sports administration, educational administration, curriculum, physical education, higher education, teacher trainingAbstract
This paper analyzes the state of sports administration in training programs in the field of physical education in Colombia, from the perspective of teaching, research, university extension and human talent. A descriptive, non-experimental, cross-sectional study was designed to analyze higher education institutions with active programs in physical education in the country. After a desk review, few studies were found that analyzed the management component in training programs, in addition to the diversity of denominations, topics and credits. This study could be considered as a starting point to recognize the field of sports management in the country and to project, from a collaborative work, future actions, and projects. The units of analysis were program managers, teachers, and training plans. They were interviewed through a questionnaire and a documentary analysis form. The expected results include the identification of the curricular component of the field at the undergraduate and graduate levels, the description of groups, lines, research and extension topics, and the recognition of human resources and organizational capabilities. This work provides an initial theoretical perspective that serves as a basis for future plans and projects in higher education institutions with programs in the field of physical education.
Downloads
References
1. Asís López, M. E., Monzón Briceño, E., y Hernández Medina, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 675-691. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2676
2. Cardona Mejía, L. M. (2013). Línea de maestría en administración y gestión deportiva: una nueva puerta hacia la producción de conocimiento. VIREF Revista de Educación Física, 2(3), 1–7. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/16015
3. Cardona Mejía, L. M. (2017). El cambio organizativo en las Instituciones de Educación Superior [Tesis de doctorado, Universidad de Valencia]. http://hdl.handle.net/10550/61016
4. Cardona Mejía, L. M., Amaya Cadavid, M. A., Álvarez-Hernández, J., Múnera-Durán, Á. M., González-Palacio, E. V., y Chica-Velásquez, L. F. (2018). Satisfacción de usuarios en servicios recreativos y deportivos en el contexto universitario. Educación Física y Deporte, 37(1), 29-52. http://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n1a02
5. Cardona Mejía, L. M., Padierna Cardona, J. C., Córdoba Arboleda, M., y González Palacio E. (2017). Características y demandas administrativas de las organizaciones deportivas del municipio de Medellín. Ímpetus, 11(2), 61-72. https://doi.org/10.22579/20114680.434
6. Cardona Mejía, L. M., y Cardona Ramírez, S. (2021). Tendencias y retos en la gestión de organizaciones deportivas: perspectivas en Colombia. SPORT TK Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 10(1), 59-66. https://doi.org/10.6018/sportk.461671
7. Cardona Mejía, L. M., y González Díaz, L. A. (2023). Gobernanza en el deporte: el caso de la Federación Colombiana de Rugby. Revista Digital: ARCOFADER, 2(1), 6-22. https://revista.arcofader.org/index.php/inicio/article/view/21
8. Cardona Mejía, L. M., y Padierna Cardona, J. C. (2021). Administración y gestión deportiva: dimensiones teóricas para el diseño de programas académicos. Latin American Journal of Sports Management, 5(2), 1-29. http://ljsm.algede.org/index.php/LJSM_1/article/view/10
9. Cardona Triana, C. L., y Trejos Parra, J. J. (2018). Felicidad en el trabajo. Oportunidad para los profesionales del sector deportivo. Expomotricidad. https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/336100
10. Espinal Ruíz, D. J. (2018). Prospectiva del desarrollo deportivo: visiones de futuro del sistema deportivo colombiano [Tesis de doctorado, Universidad del Valle]. https://hdl.handle.net/10893/23671
11. Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300045
12. Fonseca, I. (2022). Modelos de responsabilidad social corporativa en el sector deporte: una revisión sistemática. Retos, 43, 1106-1115. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87911
13. González Cruz, T. F. (2002). Interrelaciones entre diseño organizativo y estrategia: un análisis de los enfoques de recursos y capacidades y rutinas organizativas [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. http://hdl.handle.net/10550/38405
14. González-Hernández, E., Isaza-Gómez, G. D., Miranda-Calderón, K., y Mosquera-Vente, A. M. (2022). Panorama de la formación de posgrado para el área educación física, deporte, actividad física, recreación y afines en Colombia. Actividad Física y Deporte, 8(2). https://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n2.2022.2207
15. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. McGraw Hill
16. Isaza Gómez, G. D., González Hernández, E., Valencia Arboleda, M., y Mosquera Vente, A. M. (2021). Análisis curricular de los programas de formación profesional en el campo del deporte y áreas afines en Colombia. En H. A. Pineda Espejel, y M. Trejo Trejo (Comps.), Avances en educación física y deporte (pp. 75-91). Universidad Autónoma de Baja California.
17. Ley 30 de 1992. [Congreso de Colombia]. Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior. 28 de diciembre de 1992. D. O. 40.700.
18. Malagón Plata, L. A. (2008). El currículo: perspectivas para su interpretación. Investigación y Educación en Enfermería, 26(2), 133-142. https://doi.org/10.17533/udea.iee.2865
19. Ortiz-Riaga, M. C., y Morales-Rubiano, M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación y educadores, 14(2), 349-366. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1928
20. Padierna Cardona, J. C., y Orozco González, A. (2022). Dirección de programas formativos en organizaciones deportivas: una revisión. Kynosarges, 1(1). https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/kyn/article/view/2076
21. Pinochet, P. (2023, 5 de noviembre). Colombia dominó la final de patinaje en velocidad en Santiago 2023. Panam Sports. https://www.panamsports.org/noticias-deportivas/colombia-domino-la-final-de-patinaje-en-velocidad-en-santiago-2023/
22. Ramos Acosta, J., Arias Castaño, A. M., Gómez Solano, J. H., Ordóñez-Saavedra, N., y Carrillo Barbosa, R. L. (2022). Gobernanza y legitimidad en las federaciones deportivas colombianas. Retos, 45, 851-859. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.89338
23. Rozo, F. (2023). El alto rendimiento en Colombia y un 2023 inolvidable: el mejor ciclo olímpico de la historia. Noticias Mindeporte. https://www.mindeporte.gov.co/sala-prensa/noticias-mindeporte/alto-rendimiento-colombia-2023-inolvidable-mejor-ciclo-olimpico-historia
24. Sandino, M. (2017). Perfil profesional del dirigente deportivo regional: Valle del Cauca y Risaralda. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 10(2), 79-90. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0002.05
25. Saunders, M. N. K., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Pearsons.
26. Tobón Calle, D., y Cardona Mejía, L. M. (2021). Percepción de estudiantes sobre los servicios, programas y prácticas recreodeportivas en el marco de la pandemia por Covid-19: el caso de la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. VIREF Revista de Educación Física, 10(2), 109-125. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/344251
27. Toro Santacruz, S. E. (2017). Conceptualización de currículo: su evolución histórica y su relación con las teorías y enfoques curriculares en la dinámica educativa. Revista Publicando, 4(11), 459-483. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/576
28. Zapata Montoya, G. L., Zapata Calderón, G. A., y Gómez Zapata, Y. (2010). Gestión y características administrativas de las ligas deportivas del departamento de Antioquia 2000-2010. Revista Politécnica, 6(11), 25-37. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistapolitecnica/2010/no11/3.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliana María Cardona-Mejía, Juan Carlos Padierna-Cardona, Sorayda Martínez-Monroy, Jhon Edisson Alvarado-Torres, Claudia Patricia Cardona-Triana, Yury Andrea Orjuela-Ramírez, Susana Loaiza-Marín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.