Co-assessing physical education in schools: state of the art
Keywords:
co-assessment, physical education, peer assessment, school assessment, teacher trainingAbstract
Worldwide research on the issues, situations, conditions, and processes that affect co-assessment in schools is scarce and has not been thoroughly explored or documented. Although there is some research on school evaluation and more participatory forms of it, such as self-assessment and co-assessment, more research is needed. The purpose of this paper was to analyze the state of the art of co-assessment in school physical education. To this end, a qualitative research with a descriptive and interpretative approach on co-assessment or peer assessment was designed. Nineteen documents published between 2005 and 2024 were found. The objectives, theoretical frameworks, methodologies, results and teaching experiences were identified. Spain was the country with the most productions on this topic. In most of the documents analyzed, the terms "co-assessment" and "peer assessment" are used, sometimes as synonyms. In addition, the importance of promoting their use, their purposes, techniques and tools are discussed, as well as some of the experiences developed. In Colombia, the assessment of physical education students has multiple interpretations and is carried out in different ways, but it tends to privilege physical condition and performance. This trend could limit and overshadow a formative vision of assessment as a systematic process of learning, improving and deepening knowledge, and learning from mistakes. Therefore, there is an urgent need to include the theme of participation and co-assessment in the initial and in-service training of teachers in the field, at all levels and educational modalities, in order to build and develop more comprehensive, contextualized, feedback and adaptive assessment practices.
Downloads
References
1. Baquero Gómez, C. F. (2019). La autoevaluación escolar en el área de educación física: posibilidades desde la evaluación autocrítica y autorreflexiva [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/10710
2. Cañadas, L. (2022). Procesos de autoevaluación y coevaluación en educación física. Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 161-176. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.009
3. Chaverra Fernández, B. E. (2014). Significados otorgados a la evaluación de la enseñanza y el aprendizaje: interpretación a partir de un grupo de maestros de educación física. Estudios Pedagógicos, 40(2), 65-82. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2409
4. Chaverra Fernández, B. E., y Bustamante Castaño, S. A. (2019). ¿Cómo se relaciona la idea de educación y educación física con la acción evaluativa? VIREF. Revista de Educación Física, 7(3), 24-37. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/336938
5. Chocobar-Reyes, E. J. (2023). Coevaluación y aprendizajes en los estudiantes de la institución educativa Zegel IPAE, Lima 2023. Valoración de una experiencia. Innova Research Journal, 8(3.1), 1-25. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2305
6. García Gutiérrez, Á. (2014). La evaluación formativa y compartida en educación física [Trabajo de grado, Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/5161
7. Gómez Ruíz, M. Á., y Quesada Serra, V. (2017). Coevaluación o evaluación compartida en el contexto universitario: la percepción del alumnado de primer curso. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(2), 9-30. https://doi.org/10.15366/riee2017.10.2.001
8. González Palacio, E. V., Chaverra Fernández, B. E., Bustamante Castaño, S. A., y Toro Suaza, C. A. (2021). Diseño y validación de un cuestionario sobre las concepciones y percepción de los estudiantes sobre la evaluación en educación física. Retos, 40, 317-325. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80914
9. Guevara Contreras, S. A. (2020). La especialización del docente de educación física y su efecto en la evaluación del desempeño académico de los estudiantes de segundo de primaria en modalidad presencial o virtual. Estudio comparativo con datos secundarios obtenidos entre 2017 y 2020 [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12440
10. Lisintuña Castro, B. J. (2022). La metodología participativa en la evaluación formativa de la clase de educación física [Trabajo de grado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/34325
11. López Ávila, C. R., Arcila-Rodríguez, W. O., y Betancur Agudelo, J. E. (2022). Prácticas evaluativas en la clase de educación física: un asunto de desconocimiento. Retos, 44, 77-86. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88630
12. López-Pastor, V. M., González Pascual, M., y Barba Martín, J. J. (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Tandem: Didáctica de la Educación Física, (17), 21-37. https://www.grao.com/revistas/la-evaluacion-en-educacion-fisica-2584?contenido=354124
13. López-Pastor, V. M., Pérez-Pueyo, Á., Barba Martín, J. J., y Lorente-Catalán, E. (2016). Percepción del alumnado sobre la utilización de una escala graduada para la autoevaluación y coevaluación de trabajos escritos en la formación inicial del profesorado de educación física (FIPEF). Cultura, Ciencia y Deporte, 11(31), 37-50. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v11i31.641
14. Maldonado Fuentes, A. C., Peña Vargas, C. S., y Meza-Romero, J. C. (2024). Connotaciones atribuidas a la evaluación por futuros docentes de educación física en su primer año universitario presencial. Retos, 51, 75-85. https://doi.org/10.47197/retos.v51.99916
15. Mellado Rubio, R. (2010). La coevaluación como recurso para mejorar las competencias a través del baseball. EmásF, (7), 16-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3350502
16. Mola Cantero, M., González Escalona, M. C., y Sánchez Quintero, N. (2021). Estudio de la evaluación formativa en la disciplina. Teoría y práctica de la educación física. Pódium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 828-837. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1103
17. Molina Soria, M. (2017). La transferencia de la evaluación formativa y/o compartida desde la formación inicial del profesorado de educación física a la práctica real en Educación Primaria [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/24081
18. Molina Soria, M., Pascual Arias, C., y López Pastor, V. M. (2020). El uso de sistemas de evaluación formativa y compartida en las aulas de educación física en educación primaria. Educación Física y Deporte, 39(1), 47-71. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a04
19. Montoya Grisales, N. E., González Palacio, E. V., Jaramillo Montoya, L. F., Pérez Vélez, C., y Hurtado Vélez, H. (2023). La evaluación en la clase de Educación Física desde la percepción de los estudiantes de secundaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (68), 94-119. https://doi.org/10.35575/rvucn.n68a5
20. Neiza Ortiz, E., y Rivera Parra, J. G. (2020). Formas y concepciones de la evaluación en educación física, recreación y deporte, de docentes en básica primaria de las instituciones educativas I.E.D. Garcés Navas y Colegio San Luis [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://hdl.handle.net/10656/11437
21. Rivera Arturo E. S. (2022). La coevaluación como mecanismo para el aumento de la autonomía y responsabilidad estudiantil en educación física de los alumnos de 2° BGU de la U.E. Borja N3 Cavanis, jornada matutina, Quito-Ecuador [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/20045
22. Rojas Ángel, L. (2021). Evaluación de la didáctica de la educación física en la Institución Educativa Distrital Villas del Progreso [Tesis de maestría, Universidad Externado de Colombia]. https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/4526
23. Santos-Calero, E., Zubillaga-Olague, M., y Cañadas, L. (2024). Procesos de coevaluación en la formación inicial del profesorado de educación física. Alteridad, 19(1), 22-33. https://doi.org/10.17163/alt.v19n1.2024.02
24. Vernetta, M., López, J., y Delgado, M. A. (2009). La coevaluación en el aprendizaje de las habilidades gimnásticas, en el ámbito del espacio europeo universitario. European Journal of Human Movement, 23, 123-141. https://www.eurjhm.com/index.php/eurjhm/article/view/233/438
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana María Zuluaga Capera, Luz Stella García-Carrillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.