Cuerpos melenudos, olorosos y transgresores

representación del hippie colombiano en la fotografía de prensa de Medellín y Bogotá entre 1968 y 1969

Authors

  • Úrsula Mares Figueras

Keywords:

youth bodys, photograph, hippies, smells, press, transgression

Abstract

The emergence of the hippie phenomenon in Colombia raised social alarm regarding youth groups that began to adopt aesthetics, philosophies, and practices that did not correspond to the traditional values of Colombian urban societies. The national press, aligned with the Nacional Front, played a fundamental role in the construction of the hippie as a transgressive youth body that had crossed the acceptable and tolerated boundaries of the established social and moral order. We analyze some of the first photographic representations, and the journalistic discourses that woven around them, to examine the ways in which the Colombian hippie body was constructed as a form of embodied transgression and was sensorially perceived, through smell, as malodourous and unpleasant, within a framework of asymmetrical social relations influenced by power toward youth groups that broke whit imposed moral standards.

|Abstract
= 48 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 52 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Úrsula Mares Figueras

Doctoranda en Historia Moderna y Contemporánea del Instituto Mora de Ciudad de México.

References

Archivo hemerográfico de la Biblioteca Nacional de Colombia, Bogotá. Archivo Histórico de Medellín. Archivo fotográfico personal de Tania Moreno.

Archila, Mauricio. (2003). Idas y venidas, vueltas y revueltas: protesta social en Colombia 1958-1990. Bogotá: ICANH-CINEP.

Ayala, César Augusto. (2008). Exclusión discriminación y abuso de poder en El Tiempo del Frente Nacional. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Burke, Peter. (2002). Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Editorial Crítica.

Castellanos, Nelson. (2011). El periodismo colombiano en los tiempos del Frente Nacional. Folios, (26), 94.

Correa, Guillermo. (2015). Raros: historia cultural de la homosexualidad en Medellín, 1890-1980. Medellín: Universidad Nacional.

Estévez, Jaqueline. (2013). Prensa y poder político durante el Frente Nacional, Colombia 1958-1974. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Estrada, Fernando. (2009). Reseña: Exclusión, discriminación y abuso de poder en El Tiempo del Frente Nacional. Anuario Colombiano de Historia social y de la Cultura, 36, (1).

Gamarnik, Cora. (2016). La fotografía de prensa en Argentina durante la década del 1960: modernización e internacionalización del periodismo gráfico. Revista Photo & Documento, (2).

Katz-Rosene, Joshua. (2021). La canción protesta y los discursos de contracultura y resistencia durante la década de los sesenta en Colombia. Revista Colombiana de Antropología, 57, (2).

Martínez Barreiro, Ana. (2004). La construcción social del cuerpo en las sociedades contemporáneas. Papers: Revista de Sociología, (73).

Ory, Pascal. (2005). Cuerpo ordinario. En Alain Corbin, Jean Jacques Courtine y Georges Vigarello. (coords.). Historia del cuerpo: las mutaciones de la mirada, el siglo xx. Madrid: Taurus.

Rubio, Laura Alejandra. (2022). Nadaísmo: una propuesta de vanguardia. Bogotá: Idartes.

Turner, Bryan. (1989). El cuerpo y la sociedad: exploraciones en teoría social. México: Fondo de Cultura Económica.

Villena, Luis Antonio de y Savater, Fernando. (1989). Heterodoxias y contracultura. Barcelona: Montesinos.

Published

2025-08-08

How to Cite

Mares Figueras, Úrsula. (2025). Cuerpos melenudos, olorosos y transgresores: representación del hippie colombiano en la fotografía de prensa de Medellín y Bogotá entre 1968 y 1969. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (53), 6–30. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/361812

Issue

Section

Artículos