Identificación del “narrador itinerante”, como modelo narrativo derivado de ¡Que viva la música!, de Andrés Caicedo

Authors

Keywords:

itinerant narrator, walking and telling, literary precepts, ¡Que viva la música!, narrative models

Abstract

The novel ¡Que viva la música! by Colombian author Andrés Caicedo (published in 1977) makes remarkable use of the “itinerant narrator” device to follow the thread of the protagonist’s story. The protagonist embarks on an endless day and night journey in pursuit of Cali’s rumba, amid the contrasts and ambivalences of a city filled with sounds. Rock and salsa music, noise, silences, and stridencies unfold in an environment marked by the consumption of alcohol and drugs, sex, conflict, and the decay associated with decadence, illness, madness, and death. The structure reveals the character’s psychology and desires, the relationship with the city as they walk through it ‒or patonean‒ and the transformations they undergo through drugs use and immersion in rumba and music. This metaphorical journey enables storytelling through walking: an incessant, vigilant and observant patoneo that allows the city to be known from a different perspective, making it a powerful and effective narrative strategy.

|Abstract
= 49 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 52 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emilio Alberto Restrepo Baena

Especialista en Literatura Comparada de la Universidad de Antioquia, aspirante a magíster en Literatura de la Universidad Pontificia Bolivariana.

References

Acosta, Beatriz Elena. (2013). Las experiencias estéticas del transeúnte. Cartografías literarias. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Acosta, Fermín Eloy (2022, 24 de marzo). ¡Que viva la música! Andrés Caicedo. Revista Otra Parte. https://www.revistaotraparte.com/literatura-iberoamericana/que-viva-la-musica/

Baudelaire, Charles. (2021). El pintor de la vida moderna. Madrid: Comercial Grupo Anaya, S. A.

Benjamin, Walter. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal.

Borges, Jorge Luis y Becco, Horacio Jorge. (1986). Ficciones; El aleph; El informe de Brodie. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho.

Bratu, Cristian. (2024). Crónicas, viajes y el yo/ojo del historiador. CALAMUS. Revista de la Sociedad Argentina de Estudios Medievales, 8, 52-78.

Caicedo, Andrés. (1990). ¡Que viva la música! Bogotá: Plaza y Janés.

Castro Guerra, Francisco. (2023). La teoría estética de Walter Benjamin y su visión del flâneur. https://es.linkedin.com/pulse/lateor%C3%ADa-est%C3%A9ticade-walter-benjamin-y-suvisi%C3%B3n-del-castro-guerra

François, Liesbeth. (2019). El caminante urbano, heredero reticente; Mis dos mundos de Sergio Chejfec y Papeles falsos de Valeria Luiselli. Bulletin of Hispanic Studies, 96, (8), 851872. https://doi.org/10.3828/bhs.2019.51

Navas López, Camila. (2020). La voz narrativa en ¡Que viva la música! y la presunta autoficción de Andrés Caicedo entre sus líneas. https://refubium.fu-berlin.de/bitstream/handle/fub188/31828/Bachelorarbeit_ Navas_L%c3%b3pez.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Ponce, Lenin Luis. (2022) Cuentas pendientes: fármakon, drogas, salsa y rock en ¡Que viva la música!, de Andrés Caicedo. Blog Filia. https://ilia.uartes.edu.ec/blog-f-ilia/2022/09/14/cuentas-pendientes-farmakon-drogas-salsa-y-rock-en-que-viva-la-musica-de-andres-caicedo/

Quintero, Elvira. (2009). ¡Que viva la música!: el viaje o recorrido de la ciudad como motivo estructurante de la narrativa literaria de Andrés Caicedo. En III Jornadas de Investigación en Humanidades. Octubre, 2009. Bahía Blanca, Argentina. http://www.jornadasinvhum.uns.edu.ar/pdf/actasjornadas2009.pdf

Quintero, Elvira. (2012). ¡Que viva la música!: el viaje como motivo estructurante en la narrativa literaria de Andrés Caicedo [tesis doctoral]. Bahía Blanca: Universidad Nacional del Sur. http://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/2936

Rodríguez, Ramón. (1979). Sin rumbo alguno. En La masacre. Conjunto Clásico con Los Rodríguez, canta Tito Nieves. Lo Mejor Records – LMR 801.

Vargas Pachón, Álvaro Hernán y Neira Bossa, Luis Alejandro. (2006). Ciudad y literatura en ¡Que viva la música! de Andrés Caicedo. https://ciencia.lasalle.edu.co/server/api/core/bitstreams/60f73968-8c244bea-95cc-dcdc9a380176/content

Published

2025-08-08

How to Cite

Restrepo Baena, E. A. (2025). Identificación del “narrador itinerante”, como modelo narrativo derivado de ¡Que viva la música!, de Andrés Caicedo. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (53), 140–156. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/361826

Issue

Section

Artículos