Evidence of comprehensive training in the context of professional practice

Authors

  • Victoria Eugenia González Cárdenas National University of Colombia, University of Manizales, University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.hm.335029

Keywords:

professional practices, evaluation system, comprehensive training

Abstract

Introduction: the present work is the result of  the research on the integral formation in the professional practices   of    the   Microbiology   and   Bioanalysis   program   of    the   School   of    Microbiology   at   the   Universidad de Antioquia. It was based on the analysis of  the definition that the internal advisors, facilitators, link teachers, and practice students give to the concept of  integral formation and its evidence in the practice scenario.  The  aim  of   this  study  was  to  investigate  how  the  professional  practices  of   the  Microbiology  and  Bioanalysis  program,  which  make  part  of   the  integral  formation  of   the  students,  respond  to  the  training  curriculum  and  to  the  current  requirements  of  practice scenarios.

Methods:    the    methodology    was    based    on    a   qualitative   approach   with   survey   techniques,   interviews,  observation  and  review  of   formats  used  for  evaluating  the  different  issues.  The  work  unit  corresponded  to  the  participants  involved  in  the  development  of   professional  practices  in  2015,  and  the unit of  analysis to their written expressions

Results: the different findings included a coherent concept  of   integral  education,  the  visibility  of   the  integral  formation  component  of   the  curriculum  among   the   students,   and   the   pertinence   of    the   current integral system of  evaluation for professional practices.

Conclusions:  an  integral  formation  component  that is still going through a process of  improvement, based  on  the  recommendations  provided,  is  evident  in the professional practices of  the Microbiology and Bioanalysis program.

|Abstract
= 610 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 223 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victoria Eugenia González Cárdenas, National University of Colombia, University of Manizales, University of Antioquia

Doctor in Human and Social Sciences, National University of Colombia, Medellín. Master in Education and Human Development, International Center for Education and Human Development (CINDE), University of Manizales. Specialist in Health Services Administration, National Faculty of Public Health, University of Antioquia. Bacteriologist and Clinical Laboratory Technician, University of Antioquia. Associate Professor, School of Microbiology, University of Antioquia. Coordinator of Professional Practices, Microbiology and Bioanalysis Program.

References

Colombia. Congreso de la República. Ley 30 de 1992, por la cual se establece la normatividad para el funcio-namiento autónomo de la Educación Superior. Diario Oficial, 40.700 (Dic. 28 1992).

Universidad de Antioquia. Direccionamiento estraté-gico. [Internet] 2017 [Consultado 2017 mar 22]; Dispo-nible en: http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/institucional/direccionamiento-estrategico

Mesa A. Programa de Microbiología Indiustrial y Am-biental. Medellín: Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Comité de Currícu-lo; 2003.

Bourdieu P. La ilusión biográfica. Acta Sociológica. 2011;(56):121-8.

Giménez G. Materiales para una teoría de las identida-des sociales. Frontera Norte. 1997;9(18):9-28

Universidad de Antioquia.Escuela de Microbiolo-gía. Consejo de Escuela. Reglamentación de las Prác-ticas Profesionales. Acuerdo N° 50. Medellín: Universi-dad de Antioquia. Escuela de Microbiología; 2007.

Vizcarra F. Premisas y conceptos básicos en la socio-logia de Pierre Bourdieu. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. 2002;8(16):55-68

Bourdieu P. Razones prácticas sobre la teoría de la ac-ción. 3.a ed. España: Anagrama; 1997

Bourdieu P. Espacio social y génesis de las clases. So-ciología y Cultura. 1990;281-309.

González V. Construcción de identidades en el campo médico del actual sistema de salud colombiano: una aproximación desde el análisis de campo de Pierre Bourdieu. Rev Fac Nac Salud Publica. 2012;30(3):338-46.

Bourdieu P. Le capital social. Actes de la Recherche en Sciences Sociales. 1980;31:2-3.

Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Reglamentación de Prácticas Pro-fesionales de la Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Medellín: Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico; 2004.

González V. Sistema de Prácticas Profesionales. Mede-llín: Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Subdirección; 2005.

González V. Informe de Prácticas Profesionales para el Balance Social. Medellín: Universidad de Antioquia. Escuela de Microbiología; 2009.

Osorio LR, Arango AM. Documento Marco Programa de Microbiología y Bioanálisis. Medellín: Legis; 2011.

Icontec. Norma Técnica Colombiana NTC-ISO/IEC 17025. Requisitos generales para la competencia de los laboratorios de ensayo y calibración. Bogotá: Icon-tec; 2005.

Salazar-Salinas ML. La evaluación como dispositivo para la acción. Medellín: Universidad de Antioquia. EDECOM; 2013.

Published

2019-07-13

How to Cite

González Cárdenas, V. E. (2019). Evidence of comprehensive training in the context of professional practice. Hechos Microbiológicos, 6(1-2), 27–35. https://doi.org/10.17533/udea.hm.335029

Issue

Section

Artículos de investigación original