Evidence of comprehensive training in the context of professional practice
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.hm.335029Keywords:
professional practices, evaluation system, comprehensive trainingAbstract
Introduction: the present work is the result of the research on the integral formation in the professional practices of the Microbiology and Bioanalysis program of the School of Microbiology at the Universidad de Antioquia. It was based on the analysis of the definition that the internal advisors, facilitators, link teachers, and practice students give to the concept of integral formation and its evidence in the practice scenario. The aim of this study was to investigate how the professional practices of the Microbiology and Bioanalysis program, which make part of the integral formation of the students, respond to the training curriculum and to the current requirements of practice scenarios.
Methods: the methodology was based on a qualitative approach with survey techniques, interviews, observation and review of formats used for evaluating the different issues. The work unit corresponded to the participants involved in the development of professional practices in 2015, and the unit of analysis to their written expressions
Results: the different findings included a coherent concept of integral education, the visibility of the integral formation component of the curriculum among the students, and the pertinence of the current integral system of evaluation for professional practices.
Conclusions: an integral formation component that is still going through a process of improvement, based on the recommendations provided, is evident in the professional practices of the Microbiology and Bioanalysis program.
Downloads
References
Colombia. Congreso de la República. Ley 30 de 1992, por la cual se establece la normatividad para el funcio-namiento autónomo de la Educación Superior. Diario Oficial, 40.700 (Dic. 28 1992).
Universidad de Antioquia. Direccionamiento estraté-gico. [Internet] 2017 [Consultado 2017 mar 22]; Dispo-nible en: http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/institucional/direccionamiento-estrategico
Mesa A. Programa de Microbiología Indiustrial y Am-biental. Medellín: Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Comité de Currícu-lo; 2003.
Bourdieu P. La ilusión biográfica. Acta Sociológica. 2011;(56):121-8.
Giménez G. Materiales para una teoría de las identida-des sociales. Frontera Norte. 1997;9(18):9-28
Universidad de Antioquia.Escuela de Microbiolo-gía. Consejo de Escuela. Reglamentación de las Prác-ticas Profesionales. Acuerdo N° 50. Medellín: Universi-dad de Antioquia. Escuela de Microbiología; 2007.
Vizcarra F. Premisas y conceptos básicos en la socio-logia de Pierre Bourdieu. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. 2002;8(16):55-68
Bourdieu P. Razones prácticas sobre la teoría de la ac-ción. 3.a ed. España: Anagrama; 1997
Bourdieu P. Espacio social y génesis de las clases. So-ciología y Cultura. 1990;281-309.
González V. Construcción de identidades en el campo médico del actual sistema de salud colombiano: una aproximación desde el análisis de campo de Pierre Bourdieu. Rev Fac Nac Salud Publica. 2012;30(3):338-46.
Bourdieu P. Le capital social. Actes de la Recherche en Sciences Sociales. 1980;31:2-3.
Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Reglamentación de Prácticas Pro-fesionales de la Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Medellín: Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico; 2004.
González V. Sistema de Prácticas Profesionales. Mede-llín: Universidad de Antioquia. Escuela de Bacteriología y Laboratorio Clínico. Subdirección; 2005.
González V. Informe de Prácticas Profesionales para el Balance Social. Medellín: Universidad de Antioquia. Escuela de Microbiología; 2009.
Osorio LR, Arango AM. Documento Marco Programa de Microbiología y Bioanálisis. Medellín: Legis; 2011.
Icontec. Norma Técnica Colombiana NTC-ISO/IEC 17025. Requisitos generales para la competencia de los laboratorios de ensayo y calibración. Bogotá: Icon-tec; 2005.
Salazar-Salinas ML. La evaluación como dispositivo para la acción. Medellín: Universidad de Antioquia. EDECOM; 2013.