Las ganancias de tener un título: una aplicación al mercado laboral de Cali, 2000
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.le.n59a2699Abstract
Este artículo calcula el efecto de los títulos sobre los salarios en el mercado laboral de Cali encontrando que la rentabilidad adicional sobre los salarios de poseer un título de bachiller es del 25% y 12% para marzo y septiembre del 2000, respectivamente, y del 45% y el 37% para marzo y septiembre con respecto al título universitario. El análisis del efecto del título se extiende a la regresión por cuantiles ya que esta aproximación es más acorde con la teoría de la señalización y el escudriñamiento. Los resultados encontrados a partir de la regresión por cuantiles muestran que la señalización y el escudriñamiento sobre el título universitario es un fenómeno que se presenta con mayor intensidad en el mercado laboral de Cali, lo cual puede deberse a la heterogeneidad en la calidad del título universitario.
Palabras clave: educación, señalización, capital humano, información asimétrica y privada. Clasificación JEL: I2, J7, J24, D82.
Abstract:
This article calculates the sheepskin effect on wages in Cali’s labor market, where additional profitability on wages when possessing a high school degree is 25 percent and 12 percent for March and September of 2000, and 45 percent and 37 percent for the same months, respectively, when possessing a university degree. The analysis of the diploma effect extends to the regression for income intervals since this approach is in agreement with the signaling and screening theory. The results obtained from the regression on income quantiles show that signaling and screening on the university degree is a phenomenon that presents itself with higher intensity in Cali’s labor market, probably due to the heterogeneity in the quality of the university degrees.
Key words: education, signaling, human capital, asymmetric and private information. JEL: I2, J7, J24, D82.
Résumé:
Cet article détermine l’effet des diplômes sur les salaires dans le marché de l’emploi de Cali où l'on trouve que la rentabilité additionelle des salaires avec un diplôme du baccalauréat est de 25% et 12% plus élevée en mars et septembre 2000 respectivement et la rentabilité des salaires avec un diplôme universitaire est de 45% et 37% plus élevée pour mars et septembre. L’analyse de l’effet du diplôme s'étend à la régression pour des intervalles de revenue, puisque cette approche est en accord avec la théorie de signalisation et de scannage. Les résultats trouvés à partir de la régression pour des intervalles de revenue prouvent que la signalisation et le scannage, en ce qui concerne le niveau universitaire, sont des phénomènes assez fréquents sur le marché du travail de Cali, et cela pourrait être dû à l’hétérogénéité de la qualité des diplômes universitaires.
Mots clés: éducation, signalisation, capital humain, information dissymétrique et privée. JEL: I2, J7, J24, D82.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This page, by Universidad de Antioquia, is licensed under a Creative Commons Attribution License.
Authors who publish with this journal agree to retain copyright and grant the journal right of first publication, with the article licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License allowing others to share it as long as they acknowledge its authorship and original publication in this journal.
Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), provided that these arrangements be not for profit and the journal be acknowledged as the original source of publication.
Authors are permitted and encouraged to post their papers online (e.g., in institutional repositories or on their websites), as it can lead to valuable exchanges as well as greater citation of the published work.