«Fazme aver mala fin»: the death of Merlin in the Baladro del sabio Merlín from the perspective of Ars moriendi
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.21831Keywords:
Merlín, death, damnation, Ars moriendiAbstract
Downloads
References
Bogdanow, F. (1966). The Romance of the Grail: A Study of the Structure and Genesis of a Thirteenth-Century Arthurian prose Romance. Manchester: Manchester University Pres y Barnes & Noble.
Casais, A. (2009). Perseverancia y bien morir: el Baladro de Burgos visto desde su marco. Letras, 59-60, 151-63.
Cervantes, M. de. (1998). Don Quijote de la Mancha. Vol. 1. F. Rico (Ed.). Barcelona: Crítica / Instituto Cervantes.
Chartier, R. (1976). Les arts de mourir, 1450-1600. Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, 31, 51-75.
Díaz de Games, G. (2005). El Victorial. R. Beltrán (Ed.). Madrid: Taurus.
Gago Jover, F. (Ed.). (1999). Arte de bien morir y Breve confesionario. Prece-dido de Las palabras de la muerte, de Enrique Lázaro. Barcelona: Olañeta y Universitat de les Illes Balears.
Gómez Redondo, F. (1999). Historia de la prosa medieval castellana: el desarrollo de los géneros. La ficción caballeresca y el orden religioso. Vol. 2. Madrid: Cátedra.
Gómez Redondo, F. (2012). Historia de la prosa de los Reyes Católicos: el umbral del Renacimiento. Madrid: Cátedra.
González, R.; Saquero Suárez-Somonete, P. & Caerols Pérez, J. J. (Eds.). (2008). Ars moriendi. El Arsmoriendi en sus versiones latina, castellana y catalana: introducción, edición crítica y estudio. Madrid: Clásica.
Gracia, P. (1993). «E morió con un muy doloroso baladro...» De la risa al gri-to: la muerte de Merlín en el Baladro. Cuadernos para la investigación de la literatura hispánica, 18, 149-58.
Gracia, P. (1996). El ciclo de la Post-Vulgata artúrica y sus versiones hispánicas. Voz y Letra, 7 (1), 3-15.
Gracia, P. (2007). Los Merlines castellanos a la luz de su modelo subyacente: la Estoria de Merlín del ms. 1877 de la Biblioteca Universitaria de Salamanca. En Cacho Blecua, J. M. (Ed.). De la literatura caballeresca al Quijote (pp. 233-247). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Gutiérrez, S. (1999). Merlín y su historia. Madrid: Alianza.
Gutiérrez Trápaga, D. (2010). Caracterización, tradición y fuentes caballerescas del personaje de Merlín en el Quijote. Tirant: Butlletí informatiu i bibliogràfic de literatura de cavalleries, 13, 39-50. Recuperado de http://parnaseo.uv.es/Tirant/Butlleti.13/04%20Guti%C3%A9rrez.pdf [Consultado en septiembre de 2014]
Gutiérrez Trápaga, D. (2012). Dos motivos recurrentes en el desenlace de la Historia de Merlín en los libros de caballerías castellanos: el aprendizaje mágico y el sabio engañado por una mujer. Revista de poética medieval, 26, 149-168.
Hernández, M. I. (Ed.). (1999). El baladro del sabio Merlín con sus profecías.Oviedo: Trea, Hermandad de Empleados de Cajastur y Universidad de Oviedo.
Le Goff, J. (1999). La civilización del occidente medieval. Barcelona: Gedisa.
Lendo, R. (2003). El proceso de reescritura de la novela artúrica francesa: la Suite du Merlin. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Lendo, R. (2007a). La muerte de Merlín en El baladro del sabio Merlín. En Mariscal, B.; González, A.; López de Mariscal, B. & Miaja de la Peña, M. T. (Eds.). Actas del xV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, 1(pp. 389-403). México: Fondo de Cultura Económica, Asociación Internacional de Hispanistas, Tecnológico de Monterrey y El Colegio de México.
Lendo, R. (2007b). Merlín, el profeta, en el Merlín en prosa. En Campos Gar-cía Rojas, A.; Masera, M. & Miaja de la Peña, M. T. (Eds.). «Los bienes, si no son comunicados, no son bienes». Diez jornadas medievales. Conmemoración Concepción Company Company, Aurelio González pérez, Lilian von der Walde Moheno (pp. 119-136). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapala, El Colegio de México.
Luna Mariscal, K. X. (2006). El Baladro del Sabio Merlín. La percepción espa-cial en una novela de caballerías hispánica. Publicaciones de Medievalia 33. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Luna Mariscal, K. X. (2007). El espacio narrativo de la muerte en El baladro del sabio Merlín. En Mariscal, B.; González, A.; López de Mariscal, B. & Miaja de la Peña, M. T. (Eds.). Actas del xV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, 1 (pp. 405-420). México: Fondo de Cultura Económica, Asociación Internacional de Hispanistas, Tecnológico de Monterrey y El Colegio de México.
Morros, B. (1988). Los problemas ecdóticos del Baladro del sabio Merlín. En Beltrán, V. (Ed.). Actas de I Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. Santiago de Compostela, 2 al 6 de diciembre de 1985 (pp. 457–471). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
O’Connor, M. C. (1942). The Art of Dying Well: the Development of the Ars Moriendi. Nueva York: Columbia University Press.
Roussineau, G. (Ed.). (2006). La Suite du Roman de Merlin. Ginebra: Droz.
Russell, J. B. (1988). The prince of Darkness. Radical Evil and the power of Good in History. Ithaca: Cornell University Press.
Sanmartín Bastida, R. (2006). El arte de bien morir. La puesta en escena de la muerte en un tratado del siglo xv. Madrid y Frankfurt: Iberoamericana/ Vervuert.
Schmidt, R. (2010). La praxis y la parodia del discurso del Ars moriendi en el Quijote de 1615. Anales Cervantinos, 52, 117-130.
Sharrer, H. L. (1988). Juan de Burgos: impresor y refundidor de libros caballeres-cos. En López, M. L. y Cátedra, P. M. (Eds.). El libro antiguo español. Actas del primer Coloquio Internacional (pp. 361-369). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Vivanco, L. (2004). Death in Fifteenth-Century Castile: Ideologies of the Elites. Woodbridge: Tamesis.
Zumthor, P. (1973). Merlin le prophète. Un thème de la littérature polémique, de l’historiographie et des romans. Ginebra: Slatkine.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.