Women and Workers: The New Readers of the Last Two Decades of the Nineteenth Century in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n71a05Keywords:
reading public, conditions of possibility, pernicious novels and authors in Colombia in the 19th centuryAbstract
This article aims to study the social conditions which allowed the formation of a new reading public, the representations of this public, and the types of social control men of letters gathered in literary societies placed upon the public’s reading. To do so, this study analyzes documents of the time including literature, literary societies’ publication bodies and literary critiques. For this study, these documents are useful to understand the development of the social cultural process like the formation of a reading public.
Downloads
References
«A Granel». (1899). La Miscelánea, 1-2, pp. 38-40.
A de Peralta. (1898). Por los libros. La Miscelánea (4), 10-11, pp. 384-388.
Acosta, C. E. (2009). Lectura y nación: novela por entregas en Colombia, 1840-1880. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Alzate, C. y Ordóñez, M. (Comps.). (2005). Soledad Acosta de Samper. Escritura, género y nación en el siglo XIX. Madrid: Iberoamericana.
Arango, L. G. (1991). Mujer, religión e industria. Fabricato 1923-1982. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, Universidad Externado de Colombia.
Archila, M. (1991). Cultura e identidad obrera. Colombia 1910-19. Bogotá: Ediciones Antropos.
Bermúdez, S. (1993). El «bello sexo» y la familia durante el siglo XIX en Colombia. Revisión de publicaciones sobre el tema. Historia Crítica, 8, 34-51.
Botero. A. (1884). Objeto y tendencias del Liceo. El Liceo Antioqueño. Revista Quincenal de Literatura y Ciencias, 1, pp. 1-5.
Cano, F. (1896). La tumba de Jorge Isaacs. La Miscelánea, 11(2), pp. 382-392.
Carrasquilla, T. (2008). Naranjo, J. A. (ed.), Obra completa. Vol. 2. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Castro, B. (2007). Caridad y beneficencia, el tratamiento de la pobreza en Colombia 1870-1930. Bogotá: Universidad Externado.
Chartier, R. (1995). Los libros, ¿hacen revoluciones? En Chartier, R. Espacio público, crítica y desacralización en el siglo XVIII. Los orígenes culturales de la Revolución francesa (pp. 81-106). Barcelona: Gedisa Editorial.
Coser, L. (1968). La profesión de las letras en la Inglaterra del siglo XVIII. En Coser, L. Hombres de ideas, el punto de vista de un sociólogo (pp. 51-63). México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
«Cuadro estadístico de la instrucción primaria pública i privada formada con los datos que suministran los informes de los directores de instrucción pública de los Estados en 1873 i 1874». (1875). Anuario estadístico de Colombia 1875(pp. 78-81). Bogotá: Imprenta de Medardo Rivas.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. (1981). Educación. En [DANE], Panorama estadístico de Antioquia siglos XIX y XX(pp. 109-181). Bogotá: Ediciones DANE.
Gómez, F. (1969). Análisis de los censos de población del siglo XIX en Colombia. (Tesis de maestría inédita), Universidad de los Andes.
Jaramillo, J. (2014). Educación y asociaciones voluntarias en Colombia 1860-1880. Demandas e iniciativas educativas desde la sociedad. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 1(41), 61-90.
Jiménez, D. (2009). Historia de la crítica literaria en Colombia. 1850-1950. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia e Instituto Colombiano de Cultura.
Loaiza, G. (2011). Sociabilidad, religión y política en la definición de la nación. Colombia. 1820-1886. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Loaiza, G. (2009). La expansión del mundo del libro durante la ofensiva reformista liberal. Colombia 1845-1886. En C. E. Acosta; C. A. Ayala y H. A. Cruz (eds.). Independencia, independencias y espacios culturales. Diálogos de historia y literatura (pp. 25-64). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Londoño, P. (1990). Las publicaciones periódicas dirigidas a mujeres 1858-1930. Boletín Cultural y Bibliográfico, 23(27), 2-23.
Lyons, M. (1998). Los nuevos lectores del siglo XIX: mujeres, niños y obreros. En G. Cavallo y R. Chartier (Eds.), Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 473- 517). Madrid: Santillana.
Martínez, F. (2001). Nacionalismo y cosmopolitismo en la contienda política (1854-1867). En Martínez, F. El nacionalismo cosmopolita. La referencia europea en la construcción nacional en Colombia, 1845-1900 (pp. 146-202). Bogotá: Editora Guadalupe.
Mayor. A. (1979). El control del «tiempo libre» de la clase obrera de Antioquia en la década de 1930. Revista Colombiana de Sociología. 1(1), 35-57.
Mayor, A. (2005). Ética, trabajo y productividad en Antioquia. Una interpretación sociológica sobre la influencia de la Escuela Nacional de Minas en la vida, costumbres e industrialización regionales. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Molina, J. J. (1884). La novela (Estudio literario leído en una sesión del Liceo Antioqueño). El Liceo Antioqueño: Revista Quincenal de Literatura y Ciencias, 6, pp. 81- 85.
Palau, L. (1906). Movimiento instruccionista. En Palau, L. Colombia en la mano ó relación histórica geográfica, administrativa, política, fiscal y estadística de la República de Colombia en todos sus ramos, tal como ha quedado organizado el país después de las reformas decretadas por la Asamblea Constituyente de 1905 y por el Gobierno Ejecutivo de la Nación, escrita sobre documentos oficiales y auténticos (pp. 87-95). Bogotá: Imprenta Eléctrica.
Perpena. (1899). Revista. La Miscelánea, 5, pp. 224-228.
Ranciére, J. (2010). La noche de los proletarios. Buenos Aires: Tinta Limón.
Rausch, J. (1976). Educación primaria durante la federación colombiana: la reforma escolar de 1870. Amherst: University of Massachusetts.
Restrepo, C. E. (1905). Feminismo. La Miscelánea, 11-12(7), 347-362.
Rincón, C. (1978). El cambio actual de la noción de literatura y otros estudios de teoría y crítica latinoamericana. Bogotá: Editorial Andes.
Sánchez, B. (1996). Tres siglos de literatura en el Huila. En B. Tovar (ed.), Historia general del Huila, (pp. 9-45). Neiva: Instituto Huilense de Cultura y Academia Huilense de Historia.
Silva, R. (2015). Cultura escrita, historiografía y sociedad en el Virreinato de la Nueva Granada: nuevas perspectivas de análisis sobre el papel periódico de Santafé de Bogotá, 1791-1797. Medellín: La Carreta Editores.
Sowell, D. (2006). Artesanos y política en Bogotá (pp. 173-213). Bogotá: Ediciones Pensamiento Crítico.
Watts, I. (1957). The Reading public and the rise of the novel. En Watts, I. The rise of the novel, studies in Defoe, Richardson and Fielding, (pp. 35-60). Berkeley y Los Angeles: University of California Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.