La argumentación en programas de asignaturas universitarias: implicaciones para la formación docente

Authors

  • María Elena Molina Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional del Sur (UNS)
  • Constanza Padilla Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de Tucumán (UNT)

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n88a03

Keywords:

Teacher education, Critical argumentation, Technical rationality, Practical rationality

Abstract

This article characterizes the argumentative dimension that runs through the genres linked to didactic planning (syllabuses, programs, lesson plans, teaching sequences, etc.). Based on an analysis of 66 syllabuses of pedagogical training subjects from different teacher training courses offered by a public university in Argentina and interviews with students, we found that didactic planning is a practice determined by a strong argumentative, critical, and epistemic dimension. In these genres, the argumentative function is central, since planning requires constructing a coherent perspective on what, how, for what, for whom, and why what is taught is taught and needs to be worked on as a backbone content in university teacher training.

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Author Biographies

María Elena Molina, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional del Sur (UNS)

María Elena Molina. Doctora en Humanidades, Universidad Nacional de Tucumán; Especialista en Escritura y Alfabetización, Universidad Nacional de La Plata; Profesora en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Comahue; Licenciada en Letras, Universidad Nacional de Tucumán. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Departamento de Humanidades (Universidad Nacional del Sur) y docente del Departamento de Ciencias de la Educación (Universidad Nacional del Sur), Argentina. https://orcid.org/0000-0002-1663-4652. E-mail: elena.molina@uns.edu.ar

Constanza Padilla, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de Tucumán (UNT)

Constanza Padilla. Doctora en Letras (Universidad Nacional de Tucumán). Investigadora Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Co-directora del Instituto de Investigaciones sobre el Lenguaje y la Cultura (INVELEC/CONICET). Profesora Titular en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Tucumán. Líneas de investigación: lectura, escritura y argumentación en diferentes niveles educativos.

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Published

2025-06-25

How to Cite

Molina, M. E., & Padilla, C. (2025). La argumentación en programas de asignaturas universitarias: implicaciones para la formación docente. Lingüística Y Literatura, 46(88), 38–64. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n88a03