Percepciones de estudiantes brasileños hacia el uso de Duolingo y Tandem en el aprendizaje de español como lengua extranjera

Authors

  • Andrés Felipe Campo Paredes Universidad del Valle
  • Santiago Duarte Varela Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n88a10

Keywords:

español como lengua extranjera, Duolingo, m-learning

Abstract

This article analyzes ten Brazilian students' perceptions of using Duolingo and Tandem in ELE learning. For this purpose, an exploratory-descriptive qualitative case study was designed. The results show that participants under 30 years old positively value these applications as support tools, especially for vocabulary and constant practice. The importance of the teacher as a companion in the process and intercultural mediator is highlighted. Finally, we conclude the existence of generational gaps in the use of technology, the need for digital literacy, and the essential role of the teacher.

|Abstract
= 150 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 89 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | XML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta C., A., & Montes V., D. (2011). Alfabetización digital: uso de las tic’s más allá de una formación instrumental y una buena infraestructura. Revista Colombiana de Ciencia Animal - recia, 3(1), 180-197. https://doi.org/10.24188/recia.v3.n1.2011.360

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence

(Multilingual Matters). Multilingual Matters.

Carranza Basantes, S. F., Escudero Espinoza, H. F., Borbor Malave, N. J., & Chango Muñoz, B. R. (2024). Innovaciones en la enseñanza de lenguaje: herramientas digitales para un aprendizaje efectivo. Reincisol, 3(6), 4557-4578. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)4557-4578

Consejo de Europa. (2018). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas:

aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and

mixed methods approaches (6th ed.). SAGE Publications.

​​Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to

gamefulness. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 9–15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2021). Questionnaires in second language research:

Construction, administration, and processing (3rd ed.). Routledge.

Escribano Ortega, M. L., & González Casares, C. (2016). Tándem online en el aprendizaje autónomo de lenguas extranjeras. En La enseñanza del español como le/l2 en el siglo xxi (pp. 287-297). Narciso M. Contreras Izquierdo. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0p317 (Obra original publicada 2014)

Flores, J. C. R. (2024). El desarrollo de la autonomía en el proceso de aprendizaje de

lenguas extranjeras: Uso del m-learning mediante la aplicación tándem. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8 (1), pp. 9546-9562.

George Reyes, C. E. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1), 1-17.

https://doi.org/10.56162/transdigital15

Godwin-Jones, R. (2018). Contextualized vocabulary learning. Language Learning &

Technology, 22(3), 1–19. https://doi.org/10125/44651

Guerrero, S. (2017). La alfabetización digital en la enseñanza y el aprendizaje de la lengua extranjera [Ponencia]. III Congreso Mundial de Educación Superior a Distancia, Bogotá, Colombia. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/28709

Instituto Cervantes. (2016). El español: Una lengua viva. Informe 2016. Instituto Cervantes.

Kramsch, C. (2013). Culture in foreign language teaching. Iranian journal of language

teaching research, 1(1), 57-78.

Mendoza-Batista, A. M. (2020). Quizlet, Quizizz, Kahoot & Lyricstraining: aprendizaje lúdicodigital de una segunda lengua. Revista Lengua y Cultura, 1(2), 72-76. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/lc/article/view/5438/7039

Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge University Press.

Rodríguez Arce, J., & Juárez Pegueros, J. P. C. (2017). Impacto del m-learning en el proceso

de aprendizaje: habilidades y conocimiento. ride Revista Iberoamericana Para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 363-386. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.303

Rodrigues Da Cunha, C. A., & Ferreira Brettas, A. C. (2021). La enseñanza de la lengua

española en Brasil: una construcción histórica. Educación, 30(59), 153–171. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.008

Romero, Á. (2016). Duolingo la aplicación más fiable para aprender y certificar un idioma. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/VE16.579.pdf

Rosales Sánchez, J. J. (2015). Percepción y experiencia. EPISTEME, 35(2), 21-36.

http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-43242015000200002&lng=es&tlng=es

Satar, H. M., & Özdener, N. (2008). The effects of synchronous cmc on speaking

proficiency and anxiety: Text versus voice chat. The Modern Language Journal, 92(4), 595-613.

SCOPEO. (2011). M-learning, en España, Portugal y América Latina (3.ª ed.).

http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/04/scopeom003.pdf

Trujillo Sáez, F. J., Salvadores Merino, C., & Gabarrón Pérez, Á. (2019). Tecnología para la

enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras: revisión de la literatura. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22257

UNESCO. (2011). Glosario de términos. En Alfabetización Mediática e Informacional

Curriculum para Profesores (pp. 185-197). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099

Valera Yataco, P., Vásquez Valdivia, M. I., Torres Castro, M. Y., & Lescano López, G. S. (2023). Aprendizaje del idioma inglés a través de herramientas digitales en educación superior: revisión sistemática. Revista Horizontes, 7(27), 200-211. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.507

Vargas Melgarejo, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74711353004

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6th ed.).

SAGE Publications.

Zhao, Y., & Lai, C. (2023). Technology and second language learning: Promises and

problems. In Technology-mediated learning environments for young English learners (pp. 167-206). Routledge.

Published

2025-06-25

How to Cite

Campo Paredes, A. F., & Duarte Varela, S. (2025). Percepciones de estudiantes brasileños hacia el uso de Duolingo y Tandem en el aprendizaje de español como lengua extranjera. Lingüística Y Literatura, 46(88), 206–229. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n88a10