SPACES, MOVEMENTS AND LOSSES IN RAYUELA

Authors

  • Sophie von Werder University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.8372

Keywords:

exile, simultaneity, double, search, liberation, confinement, loss

Abstract

There are different ways to read Hopscotch (Rayuela), based on the constellation of the three parts “From This Side”, “From the Other Side” and “From Other Sides”, and they all imply a particular vision of exile. The linear reading of the first two parts gives a bipolar idea of two places that face each other and at the same time can be clearly distinguished. The second way of reading gives up bipolarity and starts to invert the chronology and the unity of space. The places now merge together, the terms of “this side” and “the other side” finally loose validity and sense. In Hopscotch, the displacement in space becomes a metaphor of dissociation and of the impossibility to recover what has been lost.

|Abstract
= 245 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 534 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sophie von Werder, University of Antioquia

Sophie von Werder. Licenciada en Germanística de la Universidad de Heidelberg
(Alemania) y doctora en Literatura Latinoamericana de la Universidad de
Concepción (Chile). Desde 2007 es Lectora del DAAD (Servicio Alemán
de Intercambio Académico) y docente en la Facultad de Comunicaciones de
la Universidad de Antioquia. Se está desempeñando en las áreas de la lingüística
y literatura, y el alemán como lengua extranjera

References

Alegría, Fernando. 1969. “Rayuela: o el orden del caos”. En: Cortázar, 1991, pp. 720-728.

Barrenechea, Ana María. 1991. “Génesis y circunstancias”. En: Cortázar, 1991, pp. 551-570.

---. 1964. «Rayuela, una búsqueda a partir de cero ». En: Cortázar, 1991, pp. 677-680.

Berg, Walter Bruno. 1991. Grenz-Zeichen Cortázar. Leben und Werk eines argenti-nischen Schriftstellers der Gegenwart, Frankfurt/Main: Vervuert Verlag.

Harss, Luis. 1975. Los Nuestros, Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Concha, Jaime. 1975. “Criticando Rayuela”. Hispamérica, año IV, agosto 1975, anexo I, pp. 131-153.

Julio Cortázar. 1987. Rayuela, Madrid: Alianza Editorial, S.A.

---. 1991. Rayuela. Edición crítica (coordinada por Julio Ortega y Saúl Yurquievich), Madrid: Archivos.

---. 1994. Obra crítica/3, Saúl Sosnowski (Ed.), Madrid: Alfaguara.

Ezquerro, Milagros. 1991. “Rayuela: Estudio temático”. En: Cortázar, 1991, pp. 615-628.

García Canclini, Néstor. 1968. Cortázar, una antropología poética, Buenos Aires: Editorial Nova.

García Flores, Margarita. 1967. “Siete respuestas de Julio Cortázar”. En: Cortázar, 1991, pp. 706-710.

Goloboff, Gerardo Mario. 1977. “El ‘hablar con figuras’ de Cortázar”. En: Cortázar, 1991, pp. 751-759.

Harss, Luis. 1991. “Cortázar, o la cachetada metafísica”. En: Cortázar, 1991, pp. 680-702.

Lezama Lima, José. 1977. “Cortázar y el comienzo de la otra novela”. En: Cortázar, 1991, pp. 710-720.

Roy, Joaquín. 1974. Julio Cortázar ante su sociedad, Barcelona: Ediciones Península.

Soriano, Osvaldo y Colominas, Norberto. 1979. “Lo fantástico incluye y necesita la realidad”. En: Cortázar, 1991, pp. 789-793.

Vidal, Hernán. 2004. La literatura en la historia de las emancipaciones latinoamericanas, Chile: Biblioteca Setenta & 3.

Wajsman, Paula. 1990. Informe de París, Buenos Aires: De la Flor.

Yurquievich, Saúl. 1991. “La pujanza insumisa”. En: Cortázar, 1991, pp. 661-674

Published

2011-04-11

How to Cite

Werder, S. von. (2011). SPACES, MOVEMENTS AND LOSSES IN RAYUELA. Lingüística Y Literatura, (58), 15–26. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.8372

Issue

Section

Literary studies