THE MONOLOGUE AS A FORM OF DISCOURSE IN THE NARRATIVE CHARACTER

Authors

  • Francisco Alamo Felices University of Almeria

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.18249

Keywords:

Monologue, Narratology, Monologue Classifications, Monologue Modalities

Abstract

The disappearance of the social novel and of his most referential, as so-called «historical», «collective» or «archetypal», among other names, has developed in contemporary fiction —as realism antithesis— an obsessive and radical literary treatment of self and internal processes of reflection and introspection. The monologue is going to become, then, in a more narrative techniques used by authors as a result of this immersion in the identity crisis of the contemporary subject. This article discusses, from this priority monologue’s characterization of recent decades, their theoretical status, its various forms and classifications and textual treatment.

|Abstract
= 891 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 583 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrán Almería, L. (1992). Palabras transparentes. La configuración del discurso del personaje en la novela. Madrid: Cátedra.

Benveniste, É. (1966). Problemas de lingüística general. México: Siglo XXI, 1971.

Bobes Naves, M. del C. (1985). Teoría general de la novela. Madrid: Gredos.

Castellet, J. M. (1959). La hora del lector. Barcelona: Seix Barral.

Cohn, D. (1978). Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction. Princeton: Princeton University Press.6.Estébanez Calderón, D. (1999). Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza.

Garrido Gallardo, M. Á. (2000). Nueva introducción a la teoría de la literatura. Madrid: Síntesis.

Garrido Domínguez, A. (1996). El texto narrativo. Madrid: Síntesis.

Genette, G. (1972). Figures, III. Paris: Seuil.

Genette, G. (1983). Nuevo discurso del relato. Madrid: Cátedra.

Gullón, G. & Gullón, A. (Eds). (1974). Teoría de la novela (Aproximaciones hispánicas). Madrid: Taurus.

James, H. (1972). El arte de la ficción. Madrid: Taurus.

Liikanen, E. (2003). La lluvia amarilla-E-thesis. (Tesina pro gradu). Recuperado en: ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/romance/pg/liikanen/lalluvia.pdf.

Marchese, A. & Forradellas, J. (1994). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.

McHale, B. (1978). Free Indirect Discourse: A Survey of Recent Accounts.PTL: A Journal for Descriptive Poetics and Theory of Literature, 3, 249-287.

Platas Tasende, A. M. (2000). Diccionario de términos literarios. Madrid: Espasa-Calpe.

Reis, C. & Lopes, A. C. M. (1996). Diccionario de Narratología. Salamanca: Colegio de España.

Sullâ, E. (Ed.). (1996). Teoría de la novela. Antología de textos del siglo XX. Barcelona: Crítica.

Tacca, O. (1973). Las voces de la novela. Madrid: Gredos.

Valles Calatrava, J. R. (2008). Teoría de la narrativa. Una perspectiva sistemática. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert.

Valles Calatrava, J. R. & Álamo Felices, F. (2002). Diccionario de teoría de la narrativa. Granada: Alhulia.

Villanueva, D. (1989). El comentario de textos narrativos: la novela. Gijón: Júcar-Aceña.

Villanueva, D. (2006). El comentario del texto narrativo: cuento y novela. Madrid: Mare Nostrum.

Yerro, Tomás. (1997). Aspectos técnicos y estructurales de la novela española actual. Pamplona: Eunsa.

Published

2014-01-29

How to Cite

Alamo Felices, F. (2014). THE MONOLOGUE AS A FORM OF DISCOURSE IN THE NARRATIVE CHARACTER. Lingüística Y Literatura, (63), 179–201. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.18249

Issue

Section

Literary studies