History of the Textual Transmission of Salve, Regina (1903-2014) by Tomás Carrasquilla (1858-1940)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n75a06Keywords:
textual criticism, textual scholarship, history of text transmission, Tomás Carrasquilla, Salve, ReginaAbstract
This article exposes an analysis of the history of the textual transmission of Salve, Regina (1903-2014) by Tomás Carrasquilla (1858-1940) to the light of the Textual criticism and history of books. On the one hand, this research development settles a parallel between the library circles, Catholic sociabilities and the genesis of Salve, Regina. On the other hand, this paper focuses on the descriptions and reflections about the primary and secondary sources. Finally, it dialogues with the cultural context and the editorial history of each witness.
Downloads
References
Arango Restrepo, M. M. (2004). Sociabilidades católicas, de la tradición a la modernidad: An-tioquia 1870-1930. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.
Alvín Restrepo, J. (2008). Las Obras Completas de Tomás Carrasquilla. Revista Universidad de Antioquia, 293, 34-41.
Bernárdez Sanchíz, E. (1982). Introducción a la lingüística del texto. Madrid: Espasa-Calpe.
Carrasquilla, T. (1903). Salve, Regina, Medellín: Imprenta Oficial.
Carrasquilla, T. (2008). Epístolas. En J. Naranjo Mesa (Ed.). Obras completas, tomo III (pp. 445-566). Medellín: Editorial UdeA.
Carvajal Córdoba, E. A. y Mejía Solanilla, D. (2017). Bases conceptuales para la edición crítica de la saga del universo literario de Balandú. En E. Carvajal Córdoba (Coord.). Manuel Mejía Vallejo. Aproximaciones críticas al universo literario de Balandú (pp. 17-33). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Castillo Llunch, M. (2003). Sobre el concepto de manuscrito original en la teoría filológica. Pandora: revue d’etudes hispaniques, 3, 45-54.
Cobo Borda, J. G. (2000). Historia de las empresas editoriales de América Latina. Siglo XX. Bogotá: CERLARC.
Herrera Cortés, C. M. & Díaz Soler, C. J. (2001). Bibliotecas y lectores en el siglo XX colombiano: La Biblioteca Aldeana de Colombia. Revista Educación y Pedagogía, XVIII (29-30), 102-111.
Iglesias Feijoo, L. (2005). Teatro y crítica textual, a propósito de La vida es sueño. Estudios de teatro español y Novohispano. Actas del XI Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglo de Oro (pp. 23-55). Recuperado de http://www.cervantesvir-tual.com/obra/en-el-texto-de-calderon-teatro-y-critica-textual-a-proposito-de-la-vida-es-sueno/
Levy, K. L. (1958). Vida y obra de Tomás Carrasquilla. Medellín: Editorial Bedout.
Londoño Vélez, S. (1997). El establecimiento de la imprenta en Antioquia. Largo camino hacia la industria editorial en el siglo XIX. Credencial Historia, 36, s. p., Recuperado de http://www.banrepcultural.org/biblioteca-virtual/credencial-historia/numero-95/el-establecimiento-de-la-imprenta-en-antioquia/
Marín Colorado, P. A. (2017). La Colección Biblioteca Popular de Cultura Colombiana (1942-1952). Información, cultura y sociedad,36, 65-82.
Martínez Marín, J. A. (2015). Historia de la edición en España (1939-1975). Madrid: Marcial Pons.
Moncada Patiño, J. D. & Marín Agudelo, S. A. (2016). Lectura en Medellín. Censura y sacralización, 1870-1930. En A. Rubio (Coord.). Minúscula y plural. Cultura escrita en Colombia (pp. 213-229). Medellín: La Carreta Editorial.
Montoya Campuzano, P. (2008). Tomás Carrasquilla y los críticos colombianos del siglo XX. Estudios de Literatura Colombiana, 20, 111-124.
Morocho Gayo, G. (2004). Estudios de crítica textual (1979-1986). Murcia: Universidad de Murcia.
Orduna, G. (2000). Ecdótica. Problemática de la edición de textos. Kassel: Edition Reichenberger.
Pérez-Priego, M. (2010). Nociones acerca de la edición crítica del texto literario. En Ejercicios de crítica textual (pp. 35-48). Madrid: UNED.
Pérez-Priego, M. (2011). La edición de textos. Madrid: Editorial Síntesis S. A.
Pérez Robles, S. T. (2016). Censura y persecución: La literatura y el periodismo en la Hegemonía Conservadora, 1886-1930. En A. Rubio (Coord.). Minúscula y plural: Cultura escrita en Colombia (pp. 231-250).Medellín: La Carreta Editores.
Restrepo Arango, M. L. (2005). En busca de un ideal. Los intelectuales antioqueños en la formación de la vida cultural de una época, 1900-1915. Historia y Sociedad, 11, 115-132.
Samper Ortega, D. (1937). Índice. Bogotá: Editorial Minerva.
Sánchez-Prieto Borja, P. (2001). Sobre el concepto de original (el caso de la General Estoria de Alfonso el Sabio). En Funes, L. & Moure, L. (eds.). Studia in honorem Germán Orduna (pp. 571-582). Alcalá: Universidad de Alcalá.
Tavani, G. (2005). Metodología y práctica de la edición crítica de textos literarios contemporáneos. En Colla, F. (Coord.). Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX (pp. 260-274). París: Centre de Recherches Latino-Américaines-Archivos.
Universidad Pontificia Bolivariana (1937). «Definición». Revista UPB, 1, p. 3.27.
V.V.A.A. (1958). Juicios y comentarios sobre Tomás Carrasquilla. Medellín: Editorial Bedout.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
