.

Authors

  • Mauricio Márquez Universidad Autónoma del Caribe
  • Armando Robledo Universidad Autónoma del Caribe
  • Franz Quesada Universidad Autónoma del Caribe
  • Jimy Unfried Universidad Autónoma del Caribe

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rcm.19443

Keywords:

Curriculum, Materials, Core problems, Competencies

Abstract

The Master Program in Mechanical Engineering from the Autonomous University of the Caribbean (AUC) to two years to start academic activities faces his first curricula modification driven by the need to respond to the context problems that formed the curriculum redesign of the Mechanical engineering Program last year. This process denotes the joint curricular (core problems, competencies, cross-cutting) between different levels (undergraduate studies) which
will result in a coherent and contextualized document that contributing to boost the academy
from its different sides. The current plan of the master study taxed only one of the cores (Energy),
is to then give participation to another emphasis of the program, the related with materials. The curriculum committee of the Mechanical Engineering Program has drawn a roadmap which
aims to present later this year the document to the Ministry of Education to support the aspiration of developing this new emphasis.
|Abstract
= 87 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 56 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio Márquez, Universidad Autónoma del Caribe

Mechanical Engineer, M. Ed., Universidad Autónoma del Caribe. Barranquilla, Colombia

Armando Robledo, Universidad Autónoma del Caribe

Ing. Mecánico, M. I., Universidad Autónoma del Caribe. Barranquilla, Colombia

Franz Quesada, Universidad Autónoma del Caribe

Ing. Mecánico, M. I., Universidad Autónoma del Caribe. Barranquilla, Colombia

Jimy Unfried, Universidad Autónoma del Caribe

Ing. Mecánico, M. I., Universidad Autónoma del Caribe. Barranquilla, Colombia

References

Departamento Nacional de Planeación, (Visión Colombia II Centenario: 2019), Bogotá, 2005, https://www.dnp.gov.co/LinkClick.aspx?fileticket=G5qKFALu6Zw%3d&tabid=775.

ACOFI, (Retos en la formación del ingeniero para el año 2020), Bogotá, 2007, 294 p.

Departamento Nacional de Planeación, (Plan nacional de desarrollo 2010-2014), Bogotá, 2010, https://www.dnp.gov.co/PND/PND20102014.aspx.

Cámara de comercio de Barranquilla, (Plan Regional de competitividad del Departamento del Atlántico), Barranquilla, 2008.

Ministerio de Educación Nacional, (Decreto Número 1295 de 2010), Bogotá, 2010, p 16.

Universidad Autónoma del Caribe, Centro de Desarrollo Pedagógico (Protocolo para la presentación de los proyectos curriculares de renovación de programas de posgrados en la UAC), Barranquilla, 2011.

Universidad Autónoma del Caribe, Centro de Desarrollo Pedagógico (Guía para la determinación de problemas profesionales del contexto), Barranquilla, 2013.

Ministerio de comercio, industria y turismo. MinCIT. Informe de industria, enero-diciembre 2012, http://www.embajadacolombia.ca/documents/InformeIndustria122012.pdf

ProBarranquilla. Sector Manufacturas Barranquilla y el Departamento del Atlántico 2013. http://www.probarranquilla.org/index.php?lang=es&opc=5&sel=1

ASME. 2028, Vision for Mechanical Enginnering. New York, 2008.

Published

2014-05-19

How to Cite

Márquez, M., Robledo, A., Quesada, F., & Unfried, J. (2014). Revista Colombiana De Materiales, (5), 140–145. https://doi.org/10.17533/udea.rcm.19443