Displaying one’s glance. Differential (self-)observing in a participatory photography project

Authors

  • Iván Castiblanco Ramírez FLACSO

Keywords:

education and photography, glance, disability, “Mira mi Mirada” Project, differences, experience

Abstract

In times of debates on hyper-visuality, the topic of the glance in relation to disability gradually emerges from the studies on disability and visual culture. This article narrates the experience of a participatory photography project with twenty one children and teenagers aged six to eighteen years from Centro Crecer La Paz, in Bogotá, which stimulated reflections on the way disability is represented in photography, while searching for new ways to allow participants to share their particular ways of interacting within their closer socialization contexts through photography.

 

|Abstract
= 417 veces

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iván Castiblanco Ramírez, FLACSO

Graphic Designer from the National University of Colombia. Master of Education from the UPN. Editorial director of the Collective of Documentary Photography OctoActo and co-coordinator of the Higher Diploma in Pedagogies of Differences of the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO) -Argentina, where he is studying a Doctorate in Social Sciences.

References

Buxó i Rey, M. Jesús, 1999, “…que mil palabras”, en: María Jesús Buxó i Rey y Jesús M. de Miguel, eds., De la investigación audiovisual: fotografía, cine, video, televisión, Barcelona, Proyecto A Ediciones, pp. 1-22.

Hevey, D., 1997, “The enfreakment of photography”, en: L. Davis, ed., The Disability Studies Reader, Nueva York, Routledge, pp. 332-347.

Larrosa, Jorge, 2006a, “Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes”, Estudios filosóficos, vol. 55, núm. 160, pp. 467-480.

—, 2006b, “Experiencia y alteridad en educación”, mimeo del Curso de posgrado Experiencia y Alteridad en Educación, FLACSO, Buenos Aires.

—, 2006c, “Palabras para una educación otra”, mimeo del Curso de posgrado Experiencia y Alteridad en Educación, FLACSO, Buenos Aires.

Masschelein, Jan, 2006, “E-ducar la mirada. La necesidad de una pedagogía pobre”, en: Inés Dussel y Daniela Gutiérrez, comps., Educar la mirada: políticas y pedagogía de la imagen, Buenos Aires, Manantial, FLACSO, OSDE, pp. 295-310.

Octoacto, s. f. 1, “Efecto afecto”, Octoacto, [en línea], disponible en: http://www.octoacto.org/multimedia/efecto_afecto/small.html

—, s. f. 2, “Proyectos: Efecto afecto”, Octoacto, [en línea], disponible en: http://www.octoacto.org/htm/proyectos/efectoafecto.htm

—, s. f. 3, “Proyectos: Efecto afecto y Mira mi Mirada”, Octoacto, [en línea], disponible en: http://www.octoacto.org/htm/proyectos/efectomenu.htm

Skliar, Carlos, 2002, ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia, Buenos Aires, Miño y Dávila Editores.

—, 2004, Ponencia presentada en el Evento Educación Superior y personas con limitación visual y auditiva: Eliminando Barreras, realizado en la Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá D.C., Colombia.

—, 2005a, “El lenguaje de la experiencia. La experiencia de la diferencia”, en: Argentina, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación, ed., Experiencias pedagógicas: voces y miradas. Estrategias y materiales pedagógicos para la retención escolar, Buenos Aires, Editor, pp. 230-237.

—, 2005b, “Poner en tela de juicio la normalidad, no la anormalidad. Política y falta de políticas en relación con las diferencias en educación”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 41, enero-abril, pp. 9-22.

—, 2006a, “Palabras de la normalidad. Imágenes de la anormalidad”, en: Inés Dussel y Daniela Gutiérrez, comps. Educar la mirada: políticas y pedagogía de la imagen, Buenos Aires, Manantial, FLACSO, OSDE, pp. 189-197.

—, 2006b, “Fragmentos de amorosidad y de alteridad en educación”, Revista Colombiana de Educación, núm. 50, pp. 253-266.

Published

2017-08-27

How to Cite

Castiblanco Ramírez, I. . (2017). Displaying one’s glance. Differential (self-)observing in a participatory photography project. Revista Educación Y Pedagogía, 25(65-66), 17–27. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328754

Issue

Section

Artículos