University and power. Argentine university between political project and pedagogical will

Authors

  • Marcelo Fabián Vitarelli

Keywords:

Michel Foucault, archaeology of knowledge, genealogy, technologies of the self, toolbox, power, Argentine university

Abstract

This work is in line with the development of a research on the role played by university discourse in the origin and constitution of Argentine university. On this occasion we make use of Foucault's toolbox. This article is about the instrumentation of certain analysis categories for the archaeologic, genealogic and self periods, around a particular education theme in our country. An effort is made to show the multiple relations between university and power, or, rather, between the constitution and development of a political project and the pedagogic will at Río de la Plata throughout the nineteenth century.

How to reference this article:

VITARELLI, Marcelo Fabián, “Universidad y Poder. La universidad argentina entre el proyecto político y la voluntad pedagógica”. En : Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación  Vol XV, Nº 37, (septiembre-diciembre), 2003, pp. 131-141.

Received: april 2003

Accepted: august 2003

|Abstract
= 300 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 49 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Fabián Vitarelli

Investigador externo del Proyecto de Investigación consolidado 419301: “Tendencias epistemológicas y teorías de la subjetividad. Su impacto en las ciencias humanas”, dirigido por la profesora Violeta Guyot en la Universidad Nacional de San Luis, Argentina. Actualmente y por razones de estudio reside en Francia.

References

DELEUZE, G (1990). “¿Qué es un dispositivo?. En: BALBIER et al. Michel Foucault, filósofo. España: Gedisa.

FOUCAULT, M (1976). Las redes del poder. Buenos Aires: Almagesto.

______ (1977). “El juego de Michel Foucault”. En: TERAN O., (comp.) Michel Foucault. El discurso del poder. Buenos Aires, Folios.

______ (1980). Microfísica del poder. Madrid: Ediciones la Piqueta.

_______ (1982). “Mesa redonda del 20 de mayo de 1978”. En: La imposible prisión, Barcelona: Anagrama.

______ (1985). El discurso del poder. Buenos Aires: Folios ediciones.

_______ (1991a). Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós.

_______ (1991b). Foucault, Saber y Verdad. Madrid: Ediciones de la Piqueta.

______ (1996a). Historia déla sexualidad, tomo L, “La voluntad de saber”. México: Siglo XIX.

______ (1996b). Historia déla sexualidad, tomo 2, “El uso de los placeres”. México: Siglo XXI.

Bibliografía

ALBERINI, C. Precisiones sobre la evolución del pensamiento argentino. Buenos Aires: Ediciones Solar, 1981.

BOTANA, N. La tradición republicana. Alberdi Sarmiento y las ideas políticas de su tiempo. Buenos Aires: Sudamericana, 1997.

DELEUZE, G. Foucault. Buenos Aires: Paidós Studios, 1987.

FOUCAULT, M. La arqueología del saber. México: Siglo XXI, 1979.

________ Hermenéutica del sujeto. Madrid: Ediciones la Piqueta, 1987.

________ Vigilar y castigar. México: Siglo XXI, 1988.

GUYOT, V y otros. Poder saber la educación. De la teoría educativa a las prácticas docentes. Buenos Aires: Lugar Editorial, 1992.

HALPERIN DONGHI, T. Proyecto y construcción de una nación (1846-1880). buenos Aires: Ariel, 1995.

LARROSA, J. Escuela, poder y subjetivación. Madrid: Ediciones de la Piqueta, 1996.

ROMERO, J. L. Las ideas políticas en Argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1971.

VARELA, J. y ÁLVAREZ-URIA, F. Arqueología de la escuela. Madrid: Ediciones de la Piqueta, 1991.

VEIGA NETO, A. (comp.). Crítica pos-estructuralista y educación. Barcelona: Laertes, 1997.

VITARELLI, M. (2002). ”La universidad argentina: genealogía de los juegos de fuerza que la impulsaron”. Alternativas, serie Espacio pedagógico. San Luis, Argentina. Año VII, No. 26. pp. 33-84.

______ (2003). “La antesala de la universidad moderna: entre la pedagogía de la Nación y la educación del ciudadano en el Río de la Plata a inicios del siglo XIX”. Cuadernos, Serie latinoamericana de Educación. Coedición de San Luis, Argentina y Bogotá, Colombia. Año 3, No. 3. (en prensa).

Published

2009-05-13

How to Cite

Vitarelli, M. F. (2009). University and power. Argentine university between political project and pedagogical will. Revista Educación Y Pedagogía, 15(37), 131–141. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5981