Teachings of a history of searching
Keywords:
Subcommander Marcos, Michel Foucault, Jacques Rancière, Socrates, Guillermo Obiols, teaching of philosophyAbstract
This work- a tribute to Professor Guillermo Obiols- is a reflection exercise on "La historia de la busqueda", a text by Subcommander Marcos. Two principles are extracted from it that help thinking about the teaching of philosophy: 1) A principle to educate: to finish is everyone's job; 2) A principle to philosophize: the task is to search for oneself. These two dimensions educational and philosophical- of the learning and teaching of philosophy are discussed here, based on references to Socrates, M. Foucault, and ]. Ranciere.
How to reference this article:
KOHAN, Walter O. “Las enseñanzas de una historia de búsqueda”, En: Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol XV Nº 37, (septiembre-diciembre) 2003, pp. 161-173.
Received: march 2003
Accepted: august 2003
Downloads
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco. IX 9, 1169b6 y 1170b6.
FOUCAULT, M (1986). Historia de la sexualidad. Vol. 2: El uso de los placeres. México: Siglo XXI.
MARCOS, Subcomandante (2001). La historia de la búsqueda. En: www.jornada.unam.mx y en: www.ezln.org. Consultado en octubre de 2002.
OBIOLS, Guillermo A. (2002). Una introducción a la enseñanza de la filosofía. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
PLATÓN (1979). Alcibiades 1. Traducción de Oscar Velázquez. Santiago, Chile: Dionysos.
RANCIÈRE, J. (1987). Le maître ignorant. Paris: Fayard. [El maestro ignorante. Barcelona: Laertes, 2003].
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (1988). Diccionario de la lengua española. Tomo II. 21a. ed. Madrid: Espasa Calpe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional