"And the school molded us": an approximation to a pedagogic mission in the context of Colombian indigenous communities

Authors

  • Marifelly Gaitán Zapata

Keywords:

Spiritual colonialism, indigenous populations, catholic pedagogy, history of education, Misioneras de María Inmaculada and Santa Catalina de Sena

Abstract

The history of education in Colombia has been characterized by a pioneering process of spiritual colonialism, domestication, adaptation, and suppression of local memories. Thus, collective memories have been codified and reshaped, according to homogenizing and evangelizing logics of the Western tradition. In the case of Misioneras de María Inmaculada y Santa Catalina de Sena, they approach indigenous contexts under the mantle of a pedagogy of love.

How to reference this article:

Gaitán Zapata, Marifelly, “‘Y la escuela, nos moldió’: aproximación a una propuesta pedagógica misional en contextos indígenas colombianos”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. xx, núm. 52, (septiembre-diciembre), 2008, pp. 77-89.

Received: february 2008

Accepted: may 2008

|Abstract
= 329 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 195 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marifelly Gaitán Zapata

Socióloga, Magíster en Pedagogía, Universidad de Antioquia. Asesora de organización indígenas en temas relacionados
con etnoeducación y planes de vida.

References

Álvarez, Alejandro, 1995, Y la escuela se hizo necesaria. En busca del sentido actual de la escuela, Bogotá, Cooperativa Editorial del Magisterio, Sociedad Colombiana de Pedagogía.

Arboleda Quiñónez, Santiago, 2004, “El pacífico sur desde la mirada clerical en el siglo XX: apuntes para pensar la religiosidad popular afrocolombiana”, en: Axel Alejandro Rojas Martínez, comp., Estudios afrocolombianos: aportes para un estado del arte, Popayán, Editorial Universidad del Cauca, pp. 195-224.

Camacho, Sofía, 1992, Laura Montoya: promotora de la educación popular, Bogotá, Misioneras de la Madre Laura.

Crespo, Maximiliano, “Decreto de Erección de la Congregación Religiosa Diocesana”, firmado por el entonces obispo de Antioquia, Maximiliano Crespo, s. d. Fell, Claude, 2000, “Octavio Paz: vuelta al laberinto de la soledad”, La Gaceta del Fondo de Cultura Económica, México, Fondo de la Cultura Económica, núm. 356, ago., pp. 10-25.

Foucault, Michel, 1997, Defender la sociedad. Curso en el Collage de France (1975-1976), Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

_, 2001, “Médicos, jueces y brujos en el siglo XVII”, Revista Miradas, Fondo Res, México, núm. 17, pp. 18-36.

Gnecco, Cristóbal y Marta Zambrano, 2004, Memorias hegemónicas, Memorias Disidentes. El pasado como política de la historia, Bogotá, Universidad del Cauca, Instituto Colombiano de Antropología.

Medina, Rubén, 2000, “Los años del laberinto y las libertades”, La Gaceta del Fondo de Cultura Económica, México, Fondo de la Cultura Económica, núm. 356, ago., pp. 100-103.

Mesa, Carlos E., 1960, “Introducción”, en: Laura Montoya, Cartas misionales. 1915-1922, Madrid,

Coculsa.

Montoya, Laura, 1960, Cartas misionales. 1915-1922, Madrid, Coculsa.

_, 1976, Para el mejor cumplimiento de las constituciones. Directorio o guía de perfección, tomo 1, Bogotá, Misioneras de la Madre Laura.

Moreno, E. Alberto, 1996, “La problemática de Concordato eclesiástico y el tema religioso en Colombia”, Coyuntura, Medellín, núm. 18, ago.-abr., pp. 32-56.

Noguera Carlos Ernesto, Alejandro Álvarez Gallego y Orlando Castro Villarraga Jorge, 2000, La ciudad como espacio educativo. Bogotá y Medellín en la primera mitad del siglo XX, Bogotá, Arango Editores.

Paz, Octavio, 1971, Signos en rotación, Barcelona, Círculo de lectores.

Quiceno Castrillón, Humberto, 2004, Pedagogía católica y escuela activa en Colombia 1900-1935, 2.a ed., Bogotá, Grupo Historia de la práctica pedagógica y Cooperativa Editorial Magisterio.

Sáenz Obregón Javier, Óscar Saldarriaga y ArmandoOspina, 1997a, Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, vol. 1, Bogotá, Colciencias, Foro Nacional por Colombia, Uniandes, Editorial Universidad de Antioquia

_, 1997b, Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, vol. 2, Bogotá, Colciencias, Foro Nacional por Colombia, Uniandes, Editorial Universidad de Antioquia

Vasconcelos, José, 2000, “Octavio Paz”, La Gaceta del Fondo de Cultura Económica, México, Fondo de Cultura Económica, núm. 356, ago., pp. 8-9.

Published

2011-08-11

How to Cite

Gaitán Zapata, M. (2011). "And the school molded us": an approximation to a pedagogic mission in the context of Colombian indigenous communities. Revista Educación Y Pedagogía, 20(52), 77–89. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9884