Intercultural challenges, political crossroads, and different educations: an approximation to the debate from the province of Neuquén, Patagonia (Argentina)

Authors

  • Raúl Díaz
  • Alejandra Rodríguez de Anca

Keywords:

Intercultural education, "another" education, Program of Mapuche Language and Culture, Mapuche population.

Abstract

This article seeks to present the opinions that have been at the center of the debate about intercultural education projects, and their implementation in the province of Neuquén, Argentina, as a starting point for the confrontation of hegemonic positions in this field. The objective is to advance in the construction of an approach that emphasizes the political and relational dimensions of intercultural education.

How to referecne this article:

Díaz, Raúl y Alejandra Rodríguez de Anca, “Desafíos interculturales, cruces políticos y educaciones diferentes: una aproximación al debate desde la provincia de Neuquén, Patagonia, Argentina”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de educación, vol. xx, núm. 52,(septiembre-diciembre), 2008, pp. 113-126.

Received: february 2008

Accepted: may 2008

|Abstract
= 483 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 266 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raúl Díaz

Magíster en Investigación educativa y licenciado en Ciencias antropológicas. Profesor Titular de la Facultad de
Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Comahue. Director del Centro de Educación Popular e
Interculturalidad (CEPINT).

Alejandra Rodríguez de Anca

Especialista en Estudios sociales y culturales y licenciada en Ciencias antropológicas. Profesora adjunta de la Facultad
de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Comahue. Integrante del Centro de Educación
Popular e Interculturalidad (CEPINT).

References

Alves, Ana y Leticia Bellini, 2006, “Programa de maestros de Lengua y Cultura Mapuce en la Provincia de Neuquén: demandas y concreciones” Ponencia presentada en el Seminario Internacional: Participación Comunitaria, Contextos de Aprendizaje y Educación Intercultural Bilingüe, Temuco, Chile.

Batallán, G., 2004, “El poder y la construcción de la identidad laboral de los docentes de infancia. Limitaciones de la teoría para pensar la transformación escolar”, en: Cuadernos de Antropología Social,Buenos Aires, Instituto de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, núm. 19, pp. 63-81.

Coordinación de Organizaciones Mapuche (COM), Confederación Mapuche Neuquina - Newen mapu y Centro de Educación Popular e Interculturalidad (CEPINT), 2000, “Educación intercultural en la provincia de Neuquén: alcances y desafíos”, Neuquén, Coordinación de Organizaciones Mapuche (COM), Confederación Mapuche Neuquina - Newen mapu y Centro de Educación Popular e Interculturalidad (CEPINT).

Delrío, Walter Mario, 2005, Memorias de la expropiación. Sometimiento e incorporación indígena en la Patagonia. 1872-1943, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.

Equipo de Educación —Norgvbamtuleayiñ— de la COM de Neuquén, 2000 “Educación para un Neuquén intercultural”, mimeo.

Piciñan, María et al., 2004, “Fortalecimiento del sistema educativo mapuche”, en: Educación intercultural bilingüe en Argentina. Sistematización de experiencias, Buenos Aires, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología., pp. 246 a 258.

Nicoletti, María Andrea, 2006, 2º semestre, “La educación en la Patagonia de los territorios. Una mirada sobre el texto ‘Sujetos, proyectos y conflictos en la constitución del sistema educativo de Santa Cruz’”, Interpretaciones, núm. 1, [en línea], disponible en: http://www.historiografia-arg.org.ar /revista%20interpretacionesNicoletti_La %20educaci%F3n%20en%20la %20Patagonia%20.pdf, consulta: 30 de junio de 2007

Szulc, Andrea et al., 2005, “Políticas indigenistas en Neuquén: pasado y presente”, en: Claudia Briones, comp., Cartografías argentinas: políticas indigenistasy formaciones provinciales de alteridad, Buenos Aires, Antropofagia, pp. 179-221.

Published

2011-08-11

How to Cite

Díaz, R., & Rodríguez de Anca, A. (2011). Intercultural challenges, political crossroads, and different educations: an approximation to the debate from the province of Neuquén, Patagonia (Argentina). Revista Educación Y Pedagogía, 20(52), 113–126. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9887