Results analysis of test PISA 2006: traveling on the opposite paths of privilege and precariousness
Keywords:
Education assessment, education in Colombia, education in Finland, PISA 2006, education qualityAbstract
Results of PISA 2006 international test were recently published. Suitability of Colombian teachers and students is relentlessly questioned, when comparing the success of the countries leading the ranking. Validity and pertinence of this evaluation -which is measuring with the same scale for students from 57 countries around the world- is questioned here, even more so when many of the countries compared are located on opposite ends of the scales of equity, opportunities, and level of importance in the formulation of social and public policies.
How to reference this article:
Gómez Yepes, Ricardo, “Análisis de los resultados de la evaluación PISA 2006: un recorrido por los caminos opuestos del privilegio y la precariedad”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XX, núm. 50, (enero-abril), 2008, pp. 123-140.
Received: august 2007
Accepted: december 2007
Downloads
References
Alapuro, R., 1988, State and revolution in Finland, Berkeley, CA., University of California Press.
Alapuro, R.; I. Liikanen; K. Smeds y H. Stenius, eds., 1987, Kansa liikkeessä [The Nation in Movement], Vaasa, Kirjayhtymä.
Anon, H., 2001, Nordisk skolbarometer —Attityder till skolan år 2000. TemaNord 2001 [Nordic School Barometer—Attitudes toward School Year 2000], Köpenhagen, Nordisk Ministerråd.
Colombia, Ministerio de Educación Nacional, 1994, Decreto 1860 por el cual se reglamenta parcialmente la ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales, Diario oficial, Bogotá, Imprenta Nacional, 3 de agosto.
_, 1996, Resolución 2343 por la cual se precisan los indicadores de logros curriculares para la educación formal. MEN Bogotá, 5 de junio.
_, 2004a, Decreto 4313 por el cual se reglamenta la contratación del servicio público educativo por parte de las entidades territoriales certificadas, Diario oficial, Bogotá, Imprenta Nacional, 21 de diciembre.
_, 2004b, Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y ciencias sociales, Bogotá, MEN.
El Tiempo, 2005, “El conflicto le ha costado al país $16,5 billones en los últimos cinco años”, El Tiempo, disponible en: http://eltiempo.com.co/economia/2005-02-08/ARTICULO-WEB-_NOTA_INTERIOR-1965655.html, fecha de consulta: 8 de febrero de 2005.
_, 2007a, “5 billones de pesos perdería Bogotá en 10 años, si se aprueban reformas a transferencias”, El Tiempo, disponible en: http://www.escuela gobierno.org/v1/index.php?ap= 0&id=592, fecha de consulta: 10 de enero, 2008,
_, 2007b, “En Pisa, por el piso”, El Tiempo, disponible en: www.eltiempo.com, fecha de consulta: 9 de diciembre de 2007 [Transcrita en: http://www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-140465.html]
_, 2007c, “Fecode dice que seguirá en paro”, El Tiempo, disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/printer-125544.html, fecha de consulta 9 de enero de 2008
_, 2008, “188.000 millones de pesos en útiles escolares esperan vender este mes comerciantes del ramo”, El Tiempo, disponible en: http://www.eltiempo.com/economia/2008-01-09/ARTICULOWEB-NOTA_INTERIOR-3912283.html, fecha de consulta: 9 de enero de 2008.
Finnish National Board of Education, 2004, National core curriculum for basic education 2004, Helsinki,FNBE.
Fitzgerald, F.S., 1993, The Great Gatsby, Nueva York, Wordsworth Books.
Germino, D., 1990, Antonio Gramsci: Architect of a new politics, Baton Rouge, LA., Louisiana State University Press.
Halila, A., 1950, Suomen kansakoululaitoksen historia. Neljäs osa. Oppivelvollisuuskoulun alkuvaiheet (1921- 1939) [History of Finnish Elementary Schooling (1921-1939)], Helsinki, WSOY.
Helsingin Sanomat, 2004, “HS Gallup: Teaching most popular profession among school-leavers”, 11 de febrero de 2004, Helsingin Sanomat, disponible en: ht tp: / /www2.hs . f i /engl i sh/ar chive/news .asp?id=20040211IE2, fecha de consulta: 11 de febrero de 2004.
ICFES, 2007a, “Resultados PISA 2006”, Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, http://www.icfes.gov.co/pisa, fecha de consulta: 9 de enero de 2008.
_, 2007b, “PISA 2006: Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes”, Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, http://www.icfes.gov.co/pisa/Frameset.htm, fecha de consulta: 9 de enero de 2008.
Internal Displacement Monitoring Centre, 2007, “Global Statistics”, Internal Displacement Monitoring Centre, http://www.internal-displacement.org/8025708F004CE90B/(ht tpPages)/2 2FB1D4E2B196DA A802570BB005E787C?Open Document, fecha de consulta: 4 de enero de 2008.
Jussila, J., y T. Saari, 2000, Teacher Education as a Future-Moulding Factor. International Evaluation of Teacher Education in Finnish Universities, Helsinki, Finnish Higher Education Evaluation Council.
Klinge, M., 1997, A Brief History of Finland, Helsinki, Otava.
Lakaniemi, I., A. Rotkirch y H. Stenius, eds., 1995, Liberalism: Seminars on Historical and Political Keywords in Northern Europe, Helsinki, University of Helsinki.
Meyer, J. W.; F. O. Ramirez y Y. N. Soysal, 1992, “World expansion of mass education, 1870-1980”, Sociology of Education, vol. 65, núm. 2, pp. 128-149.
Norris, N.; R. Asplund; B. MacDonald; J. Schostak y B. Zamorski, 1996, An Independent Evaluation of Comprehensive Curriculum Reform in Finland, Helsinki, National Board of Education.
Nóvoa, A. y T. Yariv-Mashal, 2003, “Comparative research in education: A mode of governance or a historical journey?”, Comparative Education, vol. 39, núm. 4, pp. 423-439.
OECD, 2006, Assessing scientific, reading, and mathematical literacy: A framework for PISA 2006. Paris: OECD Publishing.
_, 2007a, PISA 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World, Vol. 1: Analysis, París, OECD Publishing.
_, 2007b, “The OECD: What is it?”, OECD Programme for International Student Assessment (PISA), disponible en: http://www.oecd.org/document/18/0,3343,En_2649_201185_2068050_1_1_1_1,00.html, fecha de consulta: 9 de enero de 2008.
_, 2007c, “Who pays for PISA?”, en: “FAQ: OECD PISA”, OECD Programme for International Student Assessment (PISA), disponible en: http://www.oecd.org/document/53/0,3343,en_32252351_ 32235731_38262901_1_1_1_1,00.html, fecha de consulta: 8 de enero de 2008.
_, s. f. 1, OECD Programme for International Student Assessment (PISA), disponible en: http://pisa.oecd.org.
_, s. f. 2, “The Questions: PISA 2006”, OECD Programme for International Student Assessment (PISA), disponible en: http://www.oecd.org/document/25/0,3343,en_32252351_32235731_38709529_1_1_1_1,00.html, fecha de consulta: 8 de enero de 2008.
_, s. f. 3, “Sample Question: PISA Mathematics”, OECD Programme for International Student Assesment (PISA), disponible en: http://pisa-sq.acer.edu.au/showQuestion.php?testId=2295&questionId=1,fecha de consulta: 5 de enero de 2008.
PISA Governing Board, 2007, Analysis and Reporting Plan for the PISA 2006 assessment, Edinburgh, UK, OECD.
Procuraduría General de la Nación, 2006, El derecho a la educación: la educación en la perspectiva de los derechos humanos, Bogotá, Giro.
Räty, H.; L. Snellman; H. Mäntysaari-Hetekorpi y A. Vornanen, 1995, “Vanhempien tyytyväisyys peruskoulun toimintaan ja koulunuudistuksia koskevat asenteet [Parental Satisfaction with the Comprehensive School and Attitudes towards Reforms]”, The Finnish Journal of Education Kasvatus, vol. 26, núm. 3, pp. 250-260.
Rinne, R., 1988, “Kansan kasvattajasta opetuksen ammattilaiseksi: suomalaisen kansanopettajan tie [From Educator of the People to Professional of Teaching: The Path of the Finnish Primary School Teacher]”, The Finnish Journal of Education Kasvatus, núm. 19, pp. 430-444.
Simola, H., 1993a, “Educational science, the state and teachers. Forming the corporate regulation of teacher education in Finland”, en: T. S. Popkewitz, ed., Changing Patterns of Power: Social Regulation and Teacher Education Reform in Eight Countries, Albany, NY., State University of New York Press, pp. 161-210.
_, 1993b, “Educational science, the state and teachers. Forming the corporate regulation of teacher education in Finland”, en; T. S. Popkewitz, ed., Changing Patterns of Power: Social Regulation and Teacher Education Reform in Eight Countries, Albany, NY., State University of New York Press, pp. 161-210.
_, 2005, “The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teaching and teacher education”, Comparative Education, vol. 41, núm. 4, pp. 455-470.
United Nations Development Programme —UNDP, 2007, “Human Development Report 2007/2008”, United Nations Development Programme, disponible en: http://hdrstats.undp.org/buildtables/##, fecha de consulta: 2 de enero de 2008.
United Nations Office on Drugs and Crime, 2007, The Ninth United Nations Survey on Crime Trends and the Operations of the Criminal Justice Systems, Nueva York, UNODC.
Universidad de Antioquia, 2007, Informe consolidado de cobertura educativa por entidad contratista: Convenio 2005-SG-15-0143, Medellín, Universidad de Antioquia.
Välijärvi, J.; P. Linnakylä; P. Kupari; P. Reinikainen I. Arffman, 2002, The Finnish success in PISA and some reasons behind it, Jyväskyä, Koulutuksen tutkimuslaitos.
Vehviläinen, O., 2002, Finland in the Second WorldWar: Between Germany and Russia, Basingstoke, Palgrave.
Webb, R.; G. Vulliamy; S. Hämäläinen; A. Sarja; E. Kimonen y R. Nevalainen, 2004, “A comparative analysis of primary teacher professionalism in England and Finland”, Comparative Education, vol. 40, núm. 1, pp. 83-108.
Ylikangas, H., 1993, Tie Tampereelle [The road to Tampere], Helsinki, WSOY.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional