The application of technologies by professionals graduated from librarianship at the Universidad Nacional de La Plata (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.10305Keywords:
information technologies and communications, librarians, library automation, professional developmen, information professionals, Universidad Nacional de la PlataAbstract
This article describes and analyzes the current state of the implementation of technologies by graduates of the Librarianship Department of the National University of La Plata who are in charge of these areas in their place of work. To this end, a sample group with the cases that fit the desired profile was formed. Information was then gathered from this group through the use of a self administered survey that consisted of open and closed questions. Some of the areas surveyed included, the balance of automation process implementation, the application of technologies in the various library processes, their level of education in the use of technologies, the classes and seminars attended, and their outlook for future professional development, among others. Analysis of the results showed that the relationship that the graduates surveyed have with technology placed them in a field of continuous change, albeit with some qualitative differences between them. It was also clear that they saw technology as a positive and creative force of the future.
Downloads
References
ARBOLEDA SEPÚLVEDA, Orlando. 2003. Desarrollo profesional en bibliotecología y ciencia de la información en una economía basada en el conocimiento. Investigación Bibliotecológica, 2003, vol. 17, no. 35, p. 142-167.
BARBER, Elsa. 2007. Encuentros de educadores e investigadores en el área de bibliotecología y ciencia de la información: panorama histórico. Buenos Aires: EDICIC, 2007. 21 p.
BARBER, Elsa et al. 2004. La automatización y los servicios de las bibliotecas de acceso público de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y sus alrededores en el marco de la sociedad de la información. Información, Cultura y Sociedad, 2004, no. 11, p. 9-56.
BARBER, Elsa. 2004. La educación en bibliotecología y ciencia de la información ante el desafío de la sociedad de la información. Información, Cultura y Sociedad, 2004, no. 10, p. 9-25.
BECERRA, Martín. 2003. Sociedad de la información: proyecto, convergencia y divergencia. Buenos Aires: Norma, 2003. 160 p.
BELLUZZO, Regina Célia Baptista y MÁRCIA, Rosetto. 2007. El sistema profesional brasileño y su capacidad de adaptación a las transformaciones: overview. En: IFLA
GENERAL CONFERENCE AND COUNCIL (73.: 2007: Durban). Libraries for the future: Progress, Development and Partnership. Durban: IFLA, 2007. 15 p.
CABRERA, Daniel Héctor. 2006. Lo tecnológico y lo imaginario: las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Biblios, 2007. 239 p.
ESCALONA RÍOS, Lina y FERNÁNDEZ CRUZ, Elba. 2007. Los estudios de egresados del área de bibliotecología: de la teoría a la práctica. Revista Interamericana de Bibliotecología, 2007, vol. 30, no. 2, p. 113-135.
FERNÁNDEZ BAJÓN, María Teresa. 2009. Investigación sobre el diseño curricular de la carrera de biblioteconomía y documentación en la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Concepción, Chile). Investigación Bibliotecológica, 2009, vol. 23, no. 48, p. 211-223.
GÓMEZ FUENTES, Héctor y PÉREZ ORMEÑO, Carmen. 2005. Situación y perspectiva de la educación bibliotecológica en Chile. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, 2005, no. 1, p. 1-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
