Capacity measurement and use of library collections and their interaction with teaching and research at EARTH University (Costa Rica).
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.1885Keywords:
University libraries, ollection development,, ollection management, ollection assessment, bibliometricsAbstract
This paper presents the advances in the results of the first stage of a research on the development of collections, which is carried out in the library of EARTH University (Costa Rica). The main hypothesis consists of showing that interaction between teaching-learning and research processes are observable and measurable from the point of view of library collections. The used method, focused on the materials, is based on the analysis of quotations and the study of uses, with contributions of indicators that have facilitated the analysis and interpretation of results. This will allow a comparison with other studies. With regard to the focus of the study of processes, it allows to gather data for the creation of indicators to measure behaviors and phenomena both of collections and uses and users. Thus, it is made an interactive system able to make decisions to improve the adaptation of collections both to the scientific environment and to the uses and users. Among others, the results show that the library must improve the support to the research as well as the interaction and integration with the syllabus, and profit from the use of technology. The conclusions present the verification of established hypotheses with regard to capacity and use of physical and electronic collections, and new methodological contributions of scientific environment analysis in the subject field in which the library W. K. Kellogg provides its services.
Downloads
References
PÉREZ LÓPEZ, Ana. El desarrollo de colecciones como modelo de gestiónbasado en indicadores. En: T.I.E.B. Taller de Indicadores para Bibliotecas.Universidad de la Plata (La Plata, Argentina, 3-5 de Diciembre, 2007). [Enlínea]. Disponible en: http://tieb.fahce.unlp.edu.ar/descargables/presentacio-nes/14evacoleccionesugr.pdf [Consulta: 1 de noviembre de 2008]
ORR, Richard H. et al. Development of methodologic tools for planning andmanaging library services: II. Measuring a library’s capability for providingdocuments. Bulletin of the Medical Library Association. Jul. 1968, no. 56;p. 241-269.
PENNER, Rudolf Jacob. Measuring a Library’s Capability. Journal of Edu-cation for Librarianships. Summer 1972, no. 13; p. 17-30.
BUZZARD, Marion L. y NEW, Doris E An investigation of collection supportfor doctoral research. College and Research Libraries. 1983, vol. 44, no. 6;p. 469-475.
COVI, Lisa; CRAGIN, Melissa. Reconfiguring control in library collectiondevelopment: a conceptual framework for assessing the shift toward elec-tronic collections. Journal of the American Society for Information Sci-ence and Technology. 2004, vol. 55, no.4; p. 312-325.
CHUNG, Hye-Kyung. Evaluating academic journals using impact factor andlocal citation store. The Journal of Academic Librarianship. May. 2007,vol. 33, no. 3; p. 393-402.
ALTMANN, KG. y GORMAN, Gary E. Can impact factors substitute for theresults of local use studies: findings from an Australian case study. Collection Building. [En línea] 1999, vol. 18, no. 2, p. 90–94. Disponible en: http://www.emeraldinsight.com/Insight/ViewContentServlet?Filename=/published/emeraldfulltextarticle/pdf/1710180205.pdf [Consulta: 1 de noviembre de 2008]
GRUPO SCIMAGO. Ranking de instituciones de investigación iberoameri-canas (RI3). El profesional de la información. May.-Jun. 2007, vol. 16, n.3; p. 258-260.
PÉREZ LÓPEZ, Ana. El desarrollo de las colecciones: un estudio deevaluación en bibliotecas universitarias españolas. Granada: Universidadde Granada, 2005. 285 p (Tesis Doctoral. Documentación e Información Cien-tífica. Universidad de Granada. [En línea]. Disponible en http://adrastea.ugr.es/search*spi~S4/ PDF [Consulta: 1 de noviembre de 2008]
PÉREZ LÓPEZ, Ana. La evaluación de colecciones: métodos y modelos.Documentación de las Ciencias de la Información. 2002, vol. 25; p. 321-360. [En línea]. Disponible en Internet: http://eprints.rclis.org/archive/00006574/[Consulta: 1 de noviembre de 2008]
MAGALONI BUSTAMANTE, A. M. Una alternativa para evaluar y di-señar servicios especializados de información documental. México: Uni-versidad Autónoma de México, Centro Universitario de InvestigacionesBibliotecológicas, 1984. 153 p.
PÉREZ LÓPEZ, Ana. El autoaprendizaje: métodos y recursos. En: JIMÉNEZCORREA, Armando (ed). Educación y Sociedad:Congreso Internacio-nal, Granada (3: 16-19 noviembre de 1994: Granada, España). Consejo An-daluz de CC.DD.LL., p.611-618. [En línea]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/archive/00006475/ [Consulta: 1 de noviembre de 2008]
ARENAS, Miguel; DOVALINA, María Pilar; ARENAS, Judith Licea de. Lainvestigación agrícola en América Latina y el Caribe desde una perspectivabibliométrica. Anales de Documentación. 2004, vol. 7. [En línea]. Disponibleen: http://www.um.es/ojs/index.php/analesdoc/article/viewFile/1731/1781 [Con-sulta: 1 de noviembre de 2008]
VALENCIA DE VEIZAGA, Martha. y MONCADA PATIÑO, José Daniel.Situación y perspectiva de la investigación en la Escuela Interamericana deBibliotecología: una visión desde el Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología eInnovación de Colombia. Revista Interamericana de Bibliotecología. Ene.-Jun. 2007, vol. 30, no. 1; p. 185-197.[En línea]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/archive/00011586/ [Consulta: 1 de noviembre de 2008]