A CONCEPTUAL-EXPLANATORY SYSTEM ON THE MEDIATION PROCESSES IN THE KNOWLEDGE ORGANIZATIONS OF THE CYBERSOCIETY

Authors

  • Johann Pirela Morillo Universidad del Zulia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.1973

Keywords:

Conceptual-explanatory system, Cognitive mediation processes , Knowledgeorganizations

Abstract

This article presents a conceptual-explanatory proposal relating to mediation processes in the knowledge organizations of the cybersociety. Libraries, archives, and information centers are conceived as knowledge organizations, with the understanding that these services work with a particular type of knowledge, that which has been systematized and articulated in printed or digital supports, and are therefore objective by nature and the product of complex mental processes, according to Popper (1992). The system derives from a theoretical and documentary study of the impact that cyber society is generating in the process of creating, processing, and utilizing knowledge. Beginning with this reality, the functions of the information professionals, and the institutions in which the system is operative, undergo semantic changes. The system of concepts was developed using interdisciplinary focus criteria and systems theory. Thus, the various perspectives of information science, communication science, and the cognitive sciences come together. The proposed system is composed of macro components, or teleological, that refer to the general and orientation principles seen in knowledge organizations. Also included are meso-components and micro-components that bring to reality a certain type of mediation in such organizations.

|Abstract
= 611 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 72 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 24 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Johann Pirela Morillo, Universidad del Zulia

Bachelor of Library Science, University of Zulia. Master of Scientiarum in Museology, National Experimental University "Francisco de Miranda". PhD in Human Sciences. Thesis with mention of publication, University of Zulia, Director of the School of Library Science and Archivology, University of Zulia kikepirela@gmail.com

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). Information literacycompetency standars for higher education. (Documento electrónico) <http://www.ala.org/acrl/ilcomstan.html> 2000. (Consulta: 18-03-03)

ARNOLD, M y OSORIO, F. Introducción a los conceptos básicos de la TeoríaGeneral de Sistemas. Departamento de Antropología. Universidad de Chile. (Docu-mento electrónico) <http://www.moebio.uchile.cl/03/frames45.htm> 1998. (Con-sulta: 30-03-04)

BECKETT, C y otros Reconstruyendo la identidad del homo digitalis. En: Comuni-cación. No. 109. Centro Gumilla: Caracas-Venezuela. (2000) p. 58-63.

BERTALANFFY V, L. Teoría general de los sistemas.México. Fondo de CulturaEconómica. 1976.

CABALLERO, S. Organizaciones emergentes que surgen en el ciberespacio. Tesisdoctoral. Centro de Estudios del Desarrollo. CENDES. Universidad Central deVenezuela: Caracas-Venezuela. 2000.

CARTIER, M. (1999) Une communication multipalier. (Documento electrónico) : (Consulta: 10-02-00)

FORNET-BETANCOURT, R. Aproximaciones a la globalización comouniversalización de políticas neoliberales, desde una perspectiva filosófica.(Documento electrónico) <http://www.dei-cr.org/Pasos832.htm> (Consulta: 14-09-03). 2002.

GARCÍA, D. Aspectos teóricos y organizacionales del proceso de comunicaciónen unidades documentales. Trabajo de ascenso (no publicado) para ascender a lacategoría de profesora titular. Universidad del Zulia, Escuela de Bibliotecología yArchivología. Maracaibo-Venezuela. 1992.

GARCÍA, D. C. Los sistemas conceptuales metafóricos de la sociedad de la in-formación y las nuevas tecnologías de la comunicación. (Documento electrónico <http://www.itcr.ac.cr/revistacomunicacion/2_2001/los_sistemas_conceptuales.html> (Consulta: 30-03-04). 2001.

GARDNER, H. La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el sigloXXI. Buenos Aires: Paidos. 2001.

GÓMEZ. H, J. Prácticas y experiencias de alfabetización informacional en uni-versidades españolas.(Documento electrónico) <http://168.143.67.65/congreso/ponencias/ponencia-50.pdf> (Consulta: 21-05-03). 2000.

MELUCCI, A. La experiencia individual y los temas globales en una sociedadplanetaria. Madrid-España: Editorial Trotta, 1998.

MORAGAS, M. Internet: Facilidades tecnológicas, dificultades de comunicación.Estudios Interculturales. Textos básicos para el Forum Barcelona 2004. (Docu-mento electrónico) http://www.blues.uab.es/incom/2004/cas/morcas.html. (Con-sulta: 29-03-04). 2003.

PASQUALI, A. Comprender la comunicación. Caracas: Monte Ávila Editores.1978.

PINEDA, M y otros. La sociedad de la información como una sociedad en transi-ción: Caracterización, tendencias y paradojas. En: Revista de Ciencias Sociales.Vol IX, No. 2. Mayo-Agosto. Maracaibo-Venezuela. Universidad del Zulia. Facul-tad de Ciencias Económicas y Sociales. 2003.

PIRELA M. J, y OCANDO, M. J. El desarrollo de actitudes hacia el conocimientoy la investigación desde la biblioteca escolar. En: EDUCERE: Revista Venezolanade Educación. Año 6. No. 19. Octubre-Diciembre. Mérida-Venezuela: Universi-dad de los Andes. 2002

POPPER, K. (1992) Conocimiento objetivo. Un enfoque evolucionista.Madrid-España. Teknos.

SÁNCHEZ-VEGAS, S y CRUZ, R. J. Hacia una Política –y una acción- Nacio-nal de Información Educativa-Cultural; al servicio de una sociedad del conoci-miento. En: Revista Puertorriqueña de Bibliotecología y Documentación.Vol 5,2003.

Asociación de Bibliotecarios de Puerto Rico. San Juan-Puerto Rico. 2003.

SODRÉ, M. Entrevista en Revista Fronteiras. Estudos Midiáticos Nº 1. UNISINOS:Brasil.p.p.161-170. 2001.

TERCEIRO, J. La sociedad digital. Del homo sapiens al homo digitalis.Madrid-España: Alianza Editorial, 1996.

Published

2009-07-26

How to Cite

Pirela Morillo, J. (2009). A CONCEPTUAL-EXPLANATORY SYSTEM ON THE MEDIATION PROCESSES IN THE KNOWLEDGE ORGANIZATIONS OF THE CYBERSOCIETY. Revista Interamericana De Bibliotecología, 29(1), 103–122. https://doi.org/10.17533/udea.rib.1973

Issue

Section

Investigaciones