Is Reading and Writing Being Transformed in this Digital Age?

Authors

  • José Antonio Cordón García University of Salamanca
  • A. Olivia Jarvio Fernández University of Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a05

Keywords:

back up for reading, e-books, analogical reading, digital reading

Abstract

In this article, we present a chronology of the development of items that support reading and writing. The paper analyzes changes as well as the impact on social communicative relations. As a result of technological development, a current stage deemed determining, we make a revision of new reading and writing practices. From this revision, we conclude that we do not have forcible items that allow us to support the possible disappearance of printed books, yet we can speak of the rise of new ways to read and write.

|Abstract
= 7130 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 4363 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Cordón García, University of Salamanca

D. in Documentation from the University of Salamanca, Spain. Professor at the same university in the Department of Library and Information Science. Director of the Master in Publishing of Grupo Santillana. Member of the Executive Council of the Instituto de Historia del Libro y de la Lectura. Director of the journal Plegos de Yuste and Member of e-book Universidad. Representative of the University of Salamanca in the International Network of Reading Universities.

A. Olivia Jarvio Fernández, University of Salamanca

D. in Documentation and Information Sciences from the University of Salamanca, Spain. Undergraduate and graduate professor at the Universidad Veracruzana (UV), Mexico. Coordinator of the Specialization in Reading Promotion and the University Program for the Formation of Readers at the same university. Representative of the UV in the International Network of Reading Universities.

References

Carr, N. (2010). The shallows: what the internet is doing to our brains? New York: WW Norton & Company.

Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Barcelona: Gedisa.

Chartier, R. (2005). Lenguas y lecturas en el mundo digital. En El presente del pasado: escritura de la historia, historia de lo escrito (pp. 195-220). México: Universidad Iberoamericana.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de Tinta.

Cordón, J. A., Pinto, M., & Pouliot, C. (2009). La lectura multimedia en las bibliotecas públicas Andaluzas: diagnóstico y análisis. En E. Martos y T. Rossing (Eds.). Prácticas de lectura y escritura (337-370). Passo Fundo, Universidad. Recuperado de http://www.pactoandaluzporellibro.com/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=201&Itemid=105)

Cordón, J. A., & Alonso, J. (2010). La oferta de libros electrónicos: de las tiendas virtuales a las bibliotecas digitales. Une Libros, Otoño(21), 28-30. Recuperado de http://www.une.es/media/Ou1/Image/weboctubre2010/UNElibros%2021.pdf

Cordón, J. A., Alonso, J., & Martín, H. (2010). Los libros electrónicos: la tercera ola de la revolución digital. Anales de documentación, 13, 53-80.

Cordón, J. A. (2011). La revolución del libro electrónico. Barcelona: Ed. UOC.

Cordón, J. A., Gómez, R., & Alonso, J. (2011). Gutenberg 2.0. La revolución de los libros electrónicos. Barcelona: Ed. UOC.

Devis, A. (2004). El español en la red: ¿Destrucción o reforma del lenguaje? En A. Cancellier, M. Caterina, y L. Silvestri (Coords.). Actas del XXI Congreso Aispi = Atti del XXII Convegno Aispi: (Vol. 2, pp. 71-88). Catania-Ragusa. Recuperado de http://cvc.cervantes. Es/literatura/aispi/pdf/20/II_06.pdf

García, E. (2007). La cortesís en el habla de Internet en Foro del IV Congreso de la Cibersociedad.. Recuperado de http://www.cibersociedad.net/congres2009/es/coms/la-cortesia-en-el-habla-de-internet/1052

Isaacson, W. (2011). Steve Jobs: la biografía. México: Random House Mondadori.

Kerckhove, D. (2010, 4 de diciembre). The augmented mind. 40kbooks. Recuperado de http://www.40k.it/blog/2010/12/04/the-augmented-mind/

Levis, D. (2006). “Hablar” con el teclado. Razón y Palabra(53). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n54/dlevis.html

Manguel, A. (2005). Una historia de la lectura. Argentina: Alfaguara.

Martínez, E., & González, A. (2010). La comunicación digital: nuevas formas de lectura-escritura. Revista Quaderns Digitals, (63), 1-18. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=10942

Pinto, M. M., & Cordón, G.J.A. (2008) La lectura multimedia en las bibliotecas públicas andaluzas: diagnóstico y análisis. Recuperado de: http://www.juntadeandalucia.es/culturaydeporte/web/html/sites/consejeria/areas/letras/Galerias/Adjuntos/estudios/6_Estudio_Lecturas_multimedia_en_BP_Andaluzas.pdf

Piscitelli, A. (2005). Internet, la imprenta del siglo XXI. Barcelona: Gedisa.

Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales: dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de participación. Argentina: Santillana.

Shatzkin, M. (2011, 7 de agosto). Will print and ebook, publishers ultimately be doing the same books? The Shatzcin Files. Recueprado de http://www.idealog.com/blog/2011/08/

Published

2015-05-01

How to Cite

Cordón García, J. A., & Jarvio Fernández, A. O. (2015). Is Reading and Writing Being Transformed in this Digital Age?. Revista Interamericana De Bibliotecología, 38(2), 137–145. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a05

Issue

Section

Investigaciones