Museums in Catalonia on Social Networks: Results of a Research Study
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a07Keywords:
museums 2.0, social networks, access links, Catalonia, visibility, museum websitesAbstract
This study shows the main results obtained in our research on the presence of museums in Catalonia on Social Networ-ks and the visibility of their sites online. Our methodology has been based on obtaining qualitative and quantitative data from two perspectives: comparative with other stu-dies and evolutional by its own analyses. The results point out, on the one hand, that Catalonian museums are present in social networks, yet there are many centers that are still not on any platform. On the other hand, the visibility indi-cators obtained show a certain lack of interest in positioning on the web. In conclusion, this presence must be improved and empowered, and it must be used on more adequate plat-forms. This makes it necessary to create a specifically digital communicative strategy proposing some queries to reflect on and debate to continue moving on with new discussions and research projects.
Downloads
References
Aguillo, I. F. (2002). Cybermetrics, definitions and methods for an emerging discipline. Madrid: CINDOC-CSIC. Recuperado de http://www.upmf-grenoble.fr/adest/seminaires/ISIDRO/Cybermetrics.ppt
Almind, T. C. y Ingwersen, P. (1997). Informetric analyses on the World Wide Web: a methodological approach to webometrics. Journal of documentation, 53(4), 404–426.
Alonso, J.L., Figuerola, C. y Zazo, A. (2004). Cibermetría: nuevas técnicas de estudio aplicables al web. Gijón: Trea.
Badell, J.-I. (2011). Museus de Catalunya i web 2.0: estudi de casos. (Trabajo académico de Máster). Universidad de Barcelona, Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/15182
Badell, J.-I. (2013). Museos en línea de Cataluña en la web 2.0 y en las redes sociales. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, (7), 81-90.
Badell, J.-I., & Rovira, C. (2010). Visibilidad de las sedes web de los museos de Cataluña. Revista española de documentación científica, (33), 531-552.
Badell, J.-I., & Térmens, M. (2013). Iniciativas de difusión de calidad en Internet de los museos y las colecciones museográficas de Cataluña. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (31). Recuperado de http://bid.ub.edu/31/badell1.htm
Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos.Revista española de documentación científica, (23), 9-44.
Codina, L. (2006). Metodología de análisis y evaluación de recursos digitales en línea. Barcelona: UPF. Área de Biblioteconomía y Documentación. Depto. de Periodismo y de Comunicación Audiovisual.
DosDoce. (2006, 20 de septiembre). Las nuevas tecnologías web 2.0 en la promoción de museos y centros de arte. Madrid: DosDoce. Recuperado de http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3062/las-nuevas-tecnologias-web-2-0-en-la-promocion-de-museos-y-centros-de-arte/
DosDoce. (2009, 24 de noviembre). La visibilidad de los museos en la web 2.0. Madrid: DosDoce. Recuperado de http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3071/la-visibilidad-de-los-museos-en-la-web-2-0/
DosDoce. (2011, 17 de noviembre). Conexiones entre museos en las redes sociales. Madrid: DosDoce. Recuperado de http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3714/conexiones-entre-museos-en-las-redes-sociales/
DosDoce. (2013, 14 de mayo). Museos en la era digital. Madrid: DosDoce. Recuperado de http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3820/museos-en-la-era-digital/
Gómez, S. (2010). Estadística redes sociales y museos. Madrid: Mediamusea. Recuperado de http://www.mediamusea.com
Gómez, S. (2010). QR Code en Museos. Madrid: Mediamusea. Recuperado de http://www.mediamusea.com
Gómez, S. (2011). Tendencias tecnológicas en museos y centros culturales para el año 2011. Madrid: Mediamusea. Recuperado de http://www.mediamusea.com
Gómez, S. (2012). Museos españoles y redes sociales: evaluación de preferencia y participación. Telos: cuadernos de comunicación e innovación, (90), 79-86. Recuperado de http://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2012013116530001&idioma=es
Iabspain. (2013, 10 de enero). IV Estudio anual de redes sociales. IAB. España. Recuperado de http://www.iabspain.net/redes-sociales/
Kelly, L. (2010). How Web 2.0 is changing the nature of museum work. Curator: The Museum Journal, 53(4), 405-410.
Marty, P. F. (2008). Museum websites and museum visitors: digital museum resources and their use. Museum Management and Curatorship, 23(1), 81-99.
Martin, C. (2013). Using Social Media and the Web to Engage Audiences with Permanent Collections. Proceedings Museums and the web, Portland.
Monistrol, R., Rovira, C., & Codina, L. (2006). Sitios Web de museos de Cataluña: análisis y propuesta de evaluación. Hipertext.net, (4).
Rodríguez-Martínez, R., Codina, L., & Pedraza-Jiménez, R. (2012). Indicadores para la evaluación de la calidad en cibermedios: análisis de la interacción y de la adopción de la web 2.0.Revista española de documentación científica, 35(1), 61-93.
Rovira, C. (2007). Artículo M529. Rastreo automático: DigiDocSpider. En L. Codina (Dir.). Documentación digital.Barcelona: Área de Ciencias de la Documentación. Departamento de Periodismo y de Comunicación Audiovisual. Universidad Pompeu Fabra. Recueperado de http://www.documentaciondigital.org
Simon, N. (2010). The participatory museum. Santa Cruz (CA.): Museum 2.0.
Stack, J. (2013). Tate digital strategy: digital as a dimension of everything. Proceedings Museums and the web. Portland
Stein, R. (2012). Blow up your digital strategy: changing the conversation about museums and technology. Proceedings Museums and the web. San Diego, (CA.).