Formative Assessment in Higher Education:

Towards the Construction of Critical Professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n3e357395

Keywords:

evaluación formativa, cognición situada, parcial procesual, educación universitaria, ciencia de la información, prácticas letradas

Abstract

This article presents a formative assessment approach with the aim of offering a different perspective on teaching processes through the application of strategies for meaningful learning. The experience has been implemented in the curricular unit Planeamiento en el Área de la Información taught in the Bachelor's programs in Archival Science and Library Science in Uruguay. Through a process-based midterm assessment, the goal is to ensure that students understand the course content by applying it to a strategic plan. The development of this approach during the period from 2021 to 2023 is analyzed, incorporating the perspectives of both the students and the instructors of the curricular unit. These inputs are integrated into the evaluation of the midterm tool conducted by the teaching team, which then makes adjustments and modifications based on the results. The theoretical foundation is based on the situated cognition paradigm, in which the student is an active participant in their own learning process, and cooperative learning as a way of integrating knowledge through collective construction. The conclusions share arguments that support the view of this assessment method as an effective way to challenge the learning developed in the classroom, contributing to the formation of critical professionals.

|Abstract
= 368 veces | EPUB (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 8 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 236 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yanet Fuster Caubet, Universidad de la República

Doctoranda en Educación, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de la República (FHCE, Udelar). Máster en Ciencias Humanas, opción Lenguaje, Cultura y Sociedad (FHCE, Udelar). Licenciada en Bibliotecología (Udelar). Profesora de Educación Media, especialidad Literatura (CFE, Uruguay). Profesora investigadora, Facultad de Información y Comunicación (FIC), Udelar, Uruguay.

Fiorella Banchero Sánchez, Universidad de la República

 

2.15.1.0

Florencia Egaña Lachaga, Universidad de la República

 

2.15.1.0

References

Alonso-Martín, Pilar (2007). Evaluación formativa y su repercusión en el clima del aula. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 389-402. https://revistas.um.es/rie/article/view/96851

Bogdan, Radu.; Meneses, Jesús Ángel (2019). Preferencia por contenidos científicos de física o de biología en Educación Primaria: un análisis clúster. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(1), 1104. https://doi.org/10.25267/Rev_ Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1104

Brown, John; Collins, Allan; Duguid, Paul (1989). Situated cognition and the culture of learning.ç Educational Researcher, 18(1), 32-42. https://www.johnseelybrown.com/Situated%20Cognition%20and%20the%20culture%20of%20learning.pdf

Díaz-Barriga, Frida; Barroso, Ramsés (2014). Diseño y validación de una propuesta de evaluación auténtica de competencias en un programa de formación de docentes de educación básica en México. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 53(1), 36-56. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333329700004.pdf 10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.210

Erbil, Deniz (2020). A review of flipped classroom and cooperative learning method within the context of Vygotsky theory. Frontiers in Psychology, 11, 539791. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01157

Fonseca-Patrón, Ana Laura (2019). Cognición situada y racionalidad. Hacia una ecología interactiva del razonamiento. Diánoia, 64(83), 103-131. https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2019.83.1618

Franky, Germán (2009). Potencialidades pedagógicas de los entornos de simulación, desde la perspectiva de la cognición situada. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (25), 62-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614265305006

Fuster, Yanet. (2016). El texto académico como género discursivo y su enseñanza en la educación terciaria. Palabra Clave (La Plata), 5(2), e007. https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCv5n2a02

Fuster, Yanet (2023). Lectura y escritura en la universidad: un abordaje desde la ciencia de la información como disciplina. CSIC.

Fuster, Yanet; Romani-Parada, Djamila (2018). Enseñanza e investigación, un contrapunto posible: una experiencia en Planeamiento en el área de la información. Información, Cultura Y Sociedad, (38), 147-156. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/3848 https://doi.org/10.34096/ics.i38.3848

Guo, Pengyue; Saab, Nadira; Post, Lysanne S.; Admiraal, Wilfred (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research, 102, 101586. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586

Hyland, Ken (2008). Genre and Academic Writing in the Disciplines. Language Teaching, 41(4), 543-562. https://doi.org/10.1017/S0261444808005235

Järvelä, Sanna; Renninger, Ann (2014). Designing for learning: Interest, motivation and engagement. En Keith Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook (pp. 668-685). https://doi.org/10.1017/CBO9781139519526.040

Lave, Jean; Wenger, Etienne (1991). Situated learning legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. 15.

Mavilidi, Myrto-Fonteini; Okely, Anthony; Chandler, Paul; Paas, Fred (2017). Effects of integrating physical activities into a science

lesson on preschool children’s learning and enjoyment. Applied Cognitive Psychology, 31, 281-290. https://doi.org/10.1002/acp.3325

Mone, Inout-Sergiu; Benga, Oana (2023). Refining our understanding of the influence of culture on human development: A situated cognition approach. Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Psychologia-Paedagogia, 68(2). 93-110. https://doi.org/10.24193/subbpsyped.2023.2.05

Montes-Silva, Melanie Elizabeth.; López Bonilla, Guadalupe (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar: enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles Educativos, 39(155), 162-178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13250922010

Navarro, Federico (2021). Escritura e inclusión en la universidad: herramientas para docentes. Editorial Universitaria.

Piaget, Jean (1968). On the development of memory and identity (2.a ed.). Clark University Press.

Pozo, Juan Ignacio (2017). Learning beyond the body: from embodied representations to explicitation mediated by external representations. Infancia y Aprendizaje, 40, 219-276. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1306942

Ramstead, Maxwell; Veissière, Samuel; Kirmayer, Laurence (2016). Cultural affordances: Scaffolding local worlds through shared intentionality and regimes of attention. Frontiers in Psychology, 7(599), 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01090

Rotger, Bartolomé (1990). Evaluación formativa. Cincel.

Sito, Luanda; Moreno, Emilce (2021). Prácticas letradas académicas más allá del déficit: una revisión crítica de literatura. Enunciación, 26, 149-169. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/16747

Vygotsky, Lev (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Published

2024-09-12

How to Cite

Fuster Caubet, Y., Banchero Sánchez, F., & Egaña Lachaga, F. (2024). Formative Assessment in Higher Education:: Towards the Construction of Critical Professionals. Revista Interamericana De Bibliotecología, 47(3). https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n3e357395

Issue

Section

Investigaciones