Profile of Information Professionals: Between the Traditional and the Emerging

Authors

  • Johann Pirela Morillo Salle University
  • Leidy Marisol Salazar Álvarez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e344766

Keywords:

Professional profile, work profile, archival science, library science, information science, curricular innovation

Abstract

The article sets out the results of the research “Characterization of graduates of Archival Science, Library Science, and Information Science in Colombia: 2013-2018” based on the recognition of the professional in the labor field and the correspondence between training and needs of the environment; key elements for the evaluation and decision-making in the curricular processes and the design of policies that strengthen the relationship with the working environment. The results of this research made it possible to identify current needs and challenges to qualify professional training processes, to consolidate the relevance of academic programs, and to strengthen the impact of graduates in the labor field. It is highlighted how the results of previous studies persist or are valid: High employability and low mobility; university libraries and state administrative archives as the main employer; the education and services sectors as the main sources of employment, with a defined term contract employment relationship as the predominant contractual modality and with remuneration of between 2 and 3 current legal monthly minimum wages. These results are in medium tune with current training content, especially from the perspective of fundamental knowledge, and in low tune with emerging areas such as electronic documentation, blockchain, data analytics, open science, big data, and business intelligence. All this framed in Revolution 4.0 and in the problems that these professionals must face in correspondence with other problems in the field of information and knowledge, such as fake news, the phenomenon of disinformation, and the manipulation of the information on social networks.

|Abstract
= 2172 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1039 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Johann Pirela Morillo, Salle University

Ph. D. in Human Sciences, doctor in Library Science and Information Studies, master's degree in Education, master's degree in Museology, graduate in Library Science and Archiving. Professor and researcher attached to the Department of Information Studies of the University of La Salle, Bogotá – Colombia

Leidy Marisol Salazar Álvarez, University of Antioquia

Master's Degree in Information Science. Librarian. Professor at the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia, Medel

References

Ávila, Giovanna; Panesso, Nelly (2018). Prospectiva del programa de archivística de la Universidad de Antioquía (tesis de maestría). Universidad de La Salle, Medellín. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1033&context=maest_gestion_documental

García, Camilo (2014). Estudio sobre el impacto del programa académico Tecnología en Archivística en la situación laboral y en las condiciones económicas de los egresados de las seccionales de Urabá y Oriente. Universidad de Antioquia, Escuela Interamericana de Bibliotecología.

Hernández-Sampieri, Roberto; Fernández-Collado, Carlos; Baptista-Lucio, María del Pilar (2014). Metodología de la Investigación (6.o ed). McGraw Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Jaramillo, Orlanda (2014). Perfil del mercado laboral del profesional de la información y su pertinencia con la formación profesional en Colombia en el siglo XXI. Informe de investigación. Medellín Universidad de Antioquia.

Jaramillo, Orlanda; Betancur, María Cristina; Marín, Sebastián Alejandro (2017). La archivística como profesión: caracterización del proceso de formación de la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(3), 243-259. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n3a05

Jaramillo, Orlanda; Betancur, María Cristina; Sáenz, Andrés (2018). Evaluación de la formación profesional en archivística: el caso de la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 41(3), 319-327. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n3a09

Jaramillo, Orlanda; Henao, Dorys; Pirela, Johann; Salazar, Marisol (2020). Informe de investigación: Caracterización de los egresados de Archivística y Bibliotecología en Colombia: 2013-2018. Medellín: Universidad de Antioquia.

Lindstrom, Martin (2016). Small data: las pequeñas pistas que nos advierten de las grandes tendencias. Grupo Planeta.

Martínez-Miguélez, Miguel (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.

ONU (2015). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Ortiz-Pérez, María Isabel (2014). El perfil laboral del egresado de Tecnología en Archivística de la Universidad de Antioquia. Medellín, Universidad de Antioquia.

Pirela, Johann; Pulido, Nelson (2015). Perfiles para la formación del profesional de la información en Venezuela y Colombia. Códices, 11(2), 65-99.

Pirela, Johann; Prieto, César; Pulido, Nelson (2017). Evaluación del perfil profesional en Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística de la Universidad de La Salle, Colombia, desde la perspectiva de los egresados. Rev. cuba. inf. cienc. salud 28(4), 1-18.

Published

2021-10-30

How to Cite

Pirela Morillo, J. E., & Salazar Álvarez, L. M. (2021). Profile of Information Professionals: Between the Traditional and the Emerging. Revista Interamericana De Bibliotecología, 44(3), 11. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e344766

Issue

Section

Investigaciones