New Opportunities and Challenges for Today’s Information Professionals

Authors

  • María Virginia González Guitián University of Holguin
  • Marcos Antonio Martínez Ríos University of Holguin
  • María Rosa de Zayas Pérez University of Holguin
  • José López Porras University of Granada

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n3a10

Keywords:

Information professional, professional ways to practice, web environments, professional challenges, information Technologies, professional ethics

Abstract

This study approaches new opportunities for information professionals and the multiple facets in which they currently perform. This approach is marked by the globalization of info Communication and its intensive introduction in productive and service processes, e-commerce, corporate interconnection, social networks, ethical commitment and social responsibility, new ways to conduct research and socialize scientific findings, difficulties in storing and preserving documentary heritage and transformations in the professional’s ways of operating. These aspects are assessed based on the perspective of a change of paradigm in the information professional's practice assuming a more active protagonism in these scenarios. Thus, becoming an all-purpose professional who will be an innovator, a researcher, an educator, a consultant and a trainer who will continuously update and learn to be able to evolve and readjust to these new realities.

|Abstract
= 1100 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 371 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Virginia González Guitián, University of Holguin

PhD in Information Sciences. Assistant Professor, Department of Information Sciences. Faculty of Informatics-Mathematics, University of Holguin. XX Aniversario Avenue, Piedra Blanca, Holguin - Cuba.

Marcos Antonio Martínez Ríos, University of Holguin

Master's Degree in Business Administration. Assistant Professor, Department of Information Sciences. Faculty of Informatics-Mathematics, University of Holguin. XX Aniversario Avenue, Piedra Blanca, Holguin - Cuba.

María Rosa de Zayas Pérez, University of Holguin

Postgraduate specialist in Business Intelligence. Assistant Professor. INCOMAC Group, Benito Juarez Library, University of Holguin. Holguín - Cuba.

José López Porras, University of Granada

Degree in Documentation. Library, Faculty of Communication and Documentation, University of Granada, Spain.

References

Bustelo-Ruesta, C. (2014). Actitudes de un buen pro-fesional, dejemos de hablar de intrusismo. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (32). Recu-perado de http://bid.ub.edu/es/32/bustelo2.htm. doi: http://dx.doi.org/10.1344/BiD2014.32.24

Castells, M. (2000). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Vol. 1, 2.a ed. Madrid: Alianza Editorial. Recuperado de: http://es.scribd.com/doc/55952938/Castells-La-Sociedad-Red

Duranti, L. (2005). La conservación a largo plazo de documen-tos electrónicos auténticos: Hallazgos del Proyecto InterPARES. Cartagena: Ayuntamiento-3000 Informática.

Extremeño, A., Amante, M. J., & da Cost, A. F. (2013). La Universidad del siglo XXI: nueva docencia, nuevo bi-bliotecario. Rev. Esp. Doc. Cient. , 36(2), 15-17. doi: 10.3989/redc.2013.2.923

Freire, I.M. (2004). A responsabilidade social da Ciência da Informação na perspectiva da consciência possível. DataGramaZero, 5(1). Recuperado de http://www.dgz.org.br/fev04/Art_02.htmEscuela Interameri-cana de Bibliotecología. Acerca de la Escuela. Universidad de Antioquia.edu.co. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/institucional/unidades-academicas/escuelas/interamericana-bibliote-cologia/interamericana-bibliotecologia

González-Guitián, M.V., & Martínez-Ríos, M. A. (2009). El profesional de la Información y el compor-tamiento ético en el contexto actual. Contribuciones a las Ciencias Sociales, (11). Recuperado de www.eumed.net/rev/cccss/06/ggmr.htm

López-Guijón, J., Pérez-López, A., Gálvez, C., & Gar-cía-Caro, C. (2006). La biblioteca universitaria como apoyo al aprendizaje en el espacio europeo de ense - ñanza superior. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf. , (2. o sem.), 63-81.

Nyquist, C. (2010). An academic Librarians response to the Itaka faculty survey 2009: key strategic insights for libraries, publishers, and societies. Journal of Interlibrary Loan, document delivery electronic reserves, 20(4), 275-280.

Sánchez-García, S., & Yubero, S. (2015). Función social de las bibliotecas públicas: nuevos espacios de aprendi-zaje y de inserción social. El profesional de la información, 24(2), 103-111. doi: 10.3145/epi.2015.mar.03

Sanz-Bravo, C. (2009). Archivos y gestión de documen-tos en los OCEx. Fundamentos de una política corporativa. Auditoría Pública, (49), 87-98.Ministerio de Educación Nacional – Biblioteca Nacional [Colombia] (1954). Programa. Primeras Jornadas Bibliotecológicas Colom-bianas.

Sosa-Solano, A. S., Revilandia-Costa, C., & Melo-Soares-Simeão, E. L. (2015). El acceso a la información como eje principal de la responsabilidad social del profesional de la infor-mación. Biblios, (59), 34-44. doi: 10.5195/biblios.2015.211

Tramullas, J. (2005). Herramientas de software libre para la gestión de contenidos. Hipertext.net, (3). Recupe-rado de http://www.hipertext.net

Valenzuela-Urra, C., & Pacheco-Silva, C. (2015). Tecnología y cambio: una visión desde la perspectiva bibliotecaria. Revista de Estudios Cotidianos – NESOP, (1), 237-252.

Varela-Prado, C., & Baiget, T. (2012). El futuro de las bi-bliotecas académicas: incertidumbres, oportunidades y retos. Investigación Bibliotecológica, 26(56), 115-135.

Published

2017-09-01

How to Cite

González Guitián, M. V., Martínez Ríos, M. A., de Zayas Pérez, M. R., & López Porras, J. (2017). New Opportunities and Challenges for Today’s Information Professionals. Revista Interamericana De Bibliotecología, 40(3), 317–325. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n3a10

Issue

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)