Open Knowledge Practices Developed by Engineering and Technology Researchers in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n2e358245

Keywords:

Open science, engineering research, technology research, open knowledge practices

Abstract

The objective of this article was to analyze open science practices used by Colombian researchers in the fields of engineering and technology, who participated in a study that provided empirical input for the formulation of Colombia’s National Open Science Policy. A quantitative, descriptive approach was used, supported by a survey answered by 978 researchers. The most common open science practices were open access to databases and journals. Notably low usage was reported for research data, software, hardware, and source code publication. The most common open science practices were open access to databases and journals. Notably low usage was reported for research data, software, hardware, and source code publication. Regarding open science infrastructures, institutional repositories and academic networks were the most used, while the adoption of innovative platforms for knowledge sharing remains limited. The most frequent open participation practice was researcher–citizen collaboration in research projects. Open dialogue with other knowledge systems was the least reported component. The findings highlight the need to strengthen training so that researchers can adopt platforms for scientific information management based on collaboration, openness, and inclusion. 

|Abstract
= 232 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 153 veces| | EPUB (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 12 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruth Elena Vallejo Sierra, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Universidad de Salamanca. Magíster en Administración por la Universidad Nacional de Colombia. Bibliotecóloga y archivista por la Universidad de La Salle. Bogotá-Colombia. Coordinadora del Proyecto Curricular: Archivística y Gestión de la Información Digital de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. 

Johann Pirela Morillo, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Doctor en Bibliotecología y Estudios de la Información por la Universidad  Nacional Autónoma de México (UNAM). Posdoctor en Ciencias Humanas, doctor en Ciencias Humanas, magíster en Educación. Mención: Currículo, licenciado en Bibliotecología y Archivística por la Universidad del Zulia. Magíster en Museología por la Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda. Docente de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. 

References

Babini, Dominique; Rovelli, Laura (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de Ciencia Abierta y acceso abierto en Iberoamérica. CLACSO; Fundación Carolina.

Clinio, Anne; Albagli, Sarita (2017). Cadernos abertos de access gías e publicações líquidas: novas access gías literárias para uma Ciência Aberta. Revista Eletrônica de Comunicação, 11, 1-17. https://doi.org/10.29397/reciis.v11i0.1427

Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (2015). Declaración de la Asamblea General de CLACSO sobre el acceso abierto al conocimiento gestionado como un bien. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20201120010908/Ciencia-Abierta.pdf

De Filippo, Daniela; D’Onofrio, María Guillermina (2019). Alcances y limitaciones de la Ciencia Abierta en Latinoamérica: análisis de las políticas públicas y publicaciones científicas de la región. Hipertext.net, (19), 32-48. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2019.i19.03

Comisión Europea (2014). Consulta pública de la Comisión Europea sobre Ciencia 2.0: ciencia en transición. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/es/ip_14_761

Costa, Michelli Pereira da; Leite, Fernando César Lima (2016). Open access in the world and Latin America: A review since the Budapest Open Access Initiative. Transinformação, 28(1), 33-46. https://doi.org/10.1590/2318-08892016002800003

Fundación Karisma (2018). Declaración de Panamá sobre Ciencia Abierta. https://Web.karisma.org.co/declaraciondepanama/

Jácome, Sandra; Ayala, Joel; Granados; Crispín, Yoen. (2023). La ciencia abierta, diferentes perspectivas y tres experiencias universitarias. Cultura y ciencia abierta en la sociedad moderna. Revista Vinculando, 21(2) https://vinculando.org/educacion/ciencia-abierta-tresexperiencias-universitarias-cultura-y-ciencia-abierta.html

Mendez, Daniel; Graziotin, Daniel; Wagner, Stefan; Seibold, Heidi (2020). Open Science in Software Engineering. En Michael Felderer; Guilherme Horta Travassos (Eds.), Contemporary empirical methods in software engineering (pp. 477-501). Springer. https://bth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1558632&dswid=7721

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de Colombia (2022, 3 de agosto). Por la cual se adopta la política Nacional de Ciencia Abierta 2022-2031 del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. [Resolución 0777 de 2022]. Bogotá. https://minciencias.gov.co/normatividad/resolucion-0777-2022

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2021). OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2021: Times of Crisis and Opportunity. OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/75f79015-en.

Universidad Nacional de Colombia. (16 de octubre de 2019). Bioinformática. http://ibun.unal.edu.co/index.php/ct-menu-item-24

Unesco (1999). Conferencia Mundial sobre la Ciencia del Siglo XXI. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000122938_spa

Unesco (2019). Estudio preliminar sobre los aspectos técnicos, financieros y jurídicos relativos a la conveniencia de contar con una recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. Documento de trabajo. 40 C/63.

Unesco (2021). Recomendación de la Unesco sobre la ciencia abierta. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_spa

Vallejo, Ruth (2023). Prácticas de apertura del conocimiento utilizadas por los científicos colombianos en el proceso de investigación. Revista de Ciencias Sociales, 29, 305-326. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40466

Vallejo, Ruth; Pirela, Johann (2024). Prácticas de ciencia abierta utilizadas por investigadores colombianos del área de las humanidades. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 38(100), 107-122.

Published

2025-05-06

How to Cite

Vallejo Sierra, R. E., & Pirela Morillo, J. (2025). Open Knowledge Practices Developed by Engineering and Technology Researchers in Colombia. Revista Interamericana De Bibliotecología, 48(2). https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n2e358245

Issue

Section

Investigaciones

Categories

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.