Economic Context, Ethics, and Critical Attitude in the Training of the Public Accountant

Authors

  • Gregorio A. Giraldo Garcés University of Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.15585

Keywords:

Training, ethic, critical thinking, economics, public accounting

Abstract

The main purpose of this paper is to reflect on the training of the Public Accountant, taking into account the ffects on professional ethics. It also proposes a theoretical framework to address the problematic issues of education and accounting training. The result of reflection locates the economic context where the accounting profession takes place and identifies some issues that affect the proper development of the educational and training process of students. Finally, arguments to improve both the appropriation of professional ethics and the training of Public Accountants are proposed
|Abstract
= 1724 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 775 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. Edición Nº 23 en español. México: Siglo XXI editores.

Chua, W. F. (1986). Radical developments in accounting thought. The Accounting Review, 61(4), 601-632.

Cortina, A. (1998). La ética de la empresa. Barcelona: Trotta.

Gadamer, H. G. (1996). El estado oculto de la salud. Capitulo Teoría, técnica y práctica. Barcelona: Gedisa.

Hernández, P. J. (1996). Corrientes actuales de filosofía, La escuela de francfort, la filosofía hermenéutica. Madrid: Tecnos.

Horkheimer, M. (2002). Crítica de la razón instrumental. Madrid: Trotta.

Kisnerman, N. (1998). Pensar el trabajo social. Lumen Hvmanitas. Buenos Aires. En Ética, ¿un discurso o una práctica social? 2001. Buenos Aires: Paidós.

__________ 2001. Ética ¿para qué? En Ética, ¿un discurso o una práctica social? Buenos Aires: Paidós.

Ladriere, J. (1978). El reto de la racionalidad. Capitulo Uno. Salamanca: Sígueme. UNESCO.

Maturana, H. (1996). Realidad: la búsqueda de la objetividad o la persecución del argumento que obliga. En Pakam Marcelo (comp.): Construcciones de la experiencia humana, Vol. I, Barcelona: Paidós.

Montagna, P. (1997). Modernismvs Postmodernism in Management Accounting. Critical Perspectives on Accounting. 8, 125-145.

Quiceno, H. (2001). Formación y Educación. Ponencia publicada En Universidad del Valle (Ed.), 15° Congreso Nacional de Estudiantes de Contaduría Púbica Memorias. Cali.

Rescher, N. (1993). La racionalidad. Una indagación filosófica sobre la naturaleza y la justificación de la razón. Madrid: Tecnos,

Richardson, A. (1987). La contabilidad como una insttución de legitimación. En. M. V GÓMEZ, Z. C. OSPINA. Avances interdisciplinarios para una comprensión crítica de la contabilidad. Bogotá: Universidad Nacional & Universidad de Antioquia.

Published

2013-06-26

How to Cite

Giraldo Garcés, G. A. (2013). Economic Context, Ethics, and Critical Attitude in the Training of the Public Accountant. Contaduría Universidad De Antioquia, (57), 221–239. https://doi.org/10.17533/udea.rc.15585

Issue

Section

Artículos