Assessment of occupational competences in the key positions of the Housekeeper process in the Be Live Turquesa hotel

Authors

  • Varna Hernández Junco Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Ambato
  • Yadney Osmaida Miranda Lorenzo Universidad de Matanzas
  • Neyfe Sablón Cosío Universidad Estatal Amazónica del Puyo
  • Manuel Ricardo Saltos Giler Universidad Técnica de Manabí
  • Osmany Pérez Barral Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Ambato

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.24390

Keywords:

Occupational competences,, deviation of competence, indicators

Abstract

The present work has, as general objective, to assess the occupational competences that should be developed in the positions of the housekeeper process in the Be Live Turquesa hotel. Different methods and techniques are used: document analysis, analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, interviews, group dynamics, observations, Delphi, questionnaires, and brainstorming. The analysis of the results was made using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 15.0. For occupational competences identification, in each of the studied key positions (room service waiter and resort housekeeping), internal and external clients were took into consideration, where a simple random sampling were used for external clients. Once the occupational competences were identified, the occupational profiles are made; occupational competences are diagnosed, as well as the indicators are calculated: deviation of competence and performance rating. This permit to know the performance of competences in the comparison between the wanted-current state. A relation between competences and economic and human resources indicators is established through the expert’s criterion. Actions for the entity to implement for the development of occupational competences are proposed
|Abstract
= 1161 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1337 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, E. (2011). Diseño e implementación de procedimiento metodológico integrador para la determinación de los perfiles de competencias laborales en la Escuela de Hotelería y Turismo de Varadero. Facultad de Psicología La Habana, Universidad de La Habana.

Acosta, E. (2012). La gestión por competencias en las organizaciones laborales. Resumen de estudios teóricos realizados en gestión por competencias.

Bermejo, M. y Cots Tutusaus (2006). Identificación de competencias laborales en el puesto técnico para renta de autos turísticos en la Sucursal Transtur S.A Santiago. Presentado en el Evento Nacional de Mujeres en Camagüey.

Bunk, G. P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, (8-14).

Campo, R. F. (2012). Turismo cubano crece pese a bloqueo de Estados Unidos. Disponible en: http://www.granma.cu

Cuesta, A. (2005). Tecnología de Gestión de Recursos Humanos. Segunda edición corregida y ampliada La Habana. Disponible en: cuesta@ind.cujae.edu.cu.

Cuesta, A. (2011). Gestión de recursos humanos y del conocimiento: una tecnología de diagnóstico, planificación y control de gestión estratégica. Revista de Ciencias Sociales, XVII: 287 - 297.

Cruz, P.; Rojas, S.; Vega, G. y Villegas, Y. (2004). La formación continua. Universidad de Antofagasta, Chile. Facultad de Educación. (en línea). Disponible en: http//www.monografias.com/trabajos6/gepo.shtml

De Miguel, M. (2006). Tecnología para la planeación integral de los recursos humanos. Facultad de Ingeniería Industrial Departamento de Ingeniería Industrial. Holguín, Universidad de Holguín “ Oscar Lucero Moya “.

Fernández, J. (2009). Universidad Politécnica Antonio José de Sucre. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653).

González, J. (2013). Evaluación de las competencias laborales en los puestos claves del proceso de Ama de Llaves el Hotel Be Live Turquesa. Facultad de Ciencias Económicas e Informática. Departamento de Economía. Matanzas, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”.

Hernández, V. (2009). Evaluación y mejora de la actuación del personal y su incidencia en la calidad del servicio asistencial hospitalario. Facultad de Ingeniería Industrial – Economía Departamento de Ingeniería Industrial. Matanzas, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”.

Herrera, Y. (2008). Normas técnicas de competencias profesionales para el servicio de enfermería oftalmológica del Centro Internacional de Retinosis Pigmentaria “Camilo Cienfuegos”. Tesis de Maestría. Cuba.

Martínez e Iglesias (2006). Propuesta de aplicación de un modelo curricular para la formación del profesional de la economía sobre la base de competencias profesionales. Presentado en el Evento Nacional de Mujeres en Camagüey.

Hernández - Miranda - Sablón - Saltos y Pérez. Evaluación de las competencias laborales...

Mertens, L. (1997). Competencia laboral: Sistemas, surgimiento y modelos, Ed. CINTERFOR/OIT, Montevideo. Disponible en http://www.losrecursoshumanos.com.

Miranda, Y. O. (2006). Análisis de las competencias laborales en los procesos clínicos y quirúrgicos.Tesis de Diploma. Cuba.

Miranda, Y. O. (2008). Evaluación de las competencias laborales y su influencia en la calidad del servicio del hospital militar Dr. Mario Muñóz. Facultad de Industrial – Economía. Departamento “Técnicas de Dirección”. Matanzas, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”.

Morales, A. (2009). Capital Humano: hacia un sistema de gestión en la empresa cubana. Editorial Política. La Habana. Cuba.NC 3000: 2007. (2007). Norma Cubana

NC 3000: 2007: “Sistema de gestión integrada de capital humano – Vocabulario”, La Habana, Ed. Oficina Nacional de Normalización (NC).

Parra Ferié, C. (2005). Modelo y procedimientos para la gestión con óptica de servucción de los servicios técnicos automotrices como elemento del sistema turístico cubano. Tesis doctoral. Cuba.

Palma, Y. (2009). Evaluación de las competencias laborales organizacionales y de puestos del área de comercial en el Banco Popular de Ahorro, Sucursal 3512, Varadero. Tesis de diploma. Matanzas, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”.

Palma, Y. M. (2010). Evaluación de las competencias laborales organizacionales y de puestos del área operativa y caja. Facultad de Ingeniería Industrial y Economía. Matanzas, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”.

Rojas Santana (2004). Propuestas de matrices de competencia laboral en el área de piso de Paradissus Varadero, 2004.

Torres, J. y Urbina, O. (2006). Perfiles profesionales, funciones y competencias del personal de enfermería en Cuba. HTML.

Torres La Rosa. (2008). Análisis de las competencias de los procesos clínicos y quirúrgicos en el Hospital Militar Dr. Mario Muñoz Monroy de Matanzas, Trabajo de diploma.

Published

2015-09-23

How to Cite

Hernández Junco, V., Miranda Lorenzo, Y. O., Sablón Cosío, N., Saltos Giler, M. R., & Pérez Barral, O. (2015). Assessment of occupational competences in the key positions of the Housekeeper process in the Be Live Turquesa hotel. Contaduría Universidad De Antioquia, (65), 49–68. https://doi.org/10.17533/udea.rc.24390

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)