Customs and Types as Interpretations of History: Los mexicanos pintados por sí mismos and Museo de cuadros de costumbres
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.18166Keywords:
Los mexicanos pintados por sí mismos, Museo de cuadros de costumbres, costumbrismo, literature and history, Mexico, Colombia, 19th centuryAbstract
This article aims to show from two cases of description of types in the nineteenth century, Los mexicanos pintados por sí mismos (1854) and Museo de cuadros de costumbres (1866), how the genre Costumbrismo must also be understood as an interpretation of history. In order to do that we must understand history not only as a reading of the past but as the combination, typical in the 19th century, of the past and the future, i.e. experiences with expectations. The authors' points of view on the past and its heritage are visible on their descriptions of the people and their lives.
Downloads
References
Acevedo, Esther. (2001). “La gráfica: testigo de lo cotidiano”. En: Esther Acevedo (coord.). Hacia otra historia del arte en México, Tomo I. De la estructuración colonial a la exigencia nacional (1780-1860). México: Conaculta, 218-238.
Arboleda, Sergio. (1972). La república en la América española. Bogotá: Banco Popular.
Barros, Cristina. (2003). “Introducción”. En: Cristina Barros et al. (Introducción, selección de textos e investigación iconográfica) ¡Las once y serenooo! Tipos mexicanos. Siglo xix. México: Conaculta/INBA/FCE, 11-23.
Barros Cristina y Marco Buenrostro. (2003). ¡Las once y serenooo! Tipos mexicanos. Siglo XIX. México: Conaculta, INBA, FCE.
Betancourt, Alexander. (2007). Historia y nación. Medellín: La Carreta.
Camacho Roldán, Salvador. (1890). Colombia y Estados Unidos de América. Bogotá: Librería Colombiana.
Colmenares, Germán. (1989). Las convenciones contra la cultura. Ensayos sobre la historiografía hispanoamericana del siglo xix. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Diccionario de la Real Academia Española de la Lengua. (1852). “Provincialismo”. Marid: Imprenta Nacional, 570. Disponible en: http://bib.cervantesvirtual.com/FichaObra.html?Ref=28690 [Consultado el 13 de marzo de 2013]
Diccionario de la Real Academia Española de la Lengua. (1852). “Urbano”. Marid: Imprenta Nacional, 697. Disponible en: http://bib.cervan-tesvirtual.com/FichaObra.html?Ref=28690 [Consultado el 13 de marzo de 2013]
Frías, Hilarión. (1974). “El Aguador”. En: Los mexicanospintados por sí mismos Reproducción facsimilar de la edición de 1854. México: Manuel Porrúa, 2-5.
Galvis Rivera, Federico. (2011). La nación en el espejo: el referente estadounidense en las notas de viaje de Salvador Camacho Roldán. Tesis de maestría en historia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
González, Ulpiano. (1866). “Es mal que anda”. En: Museo de cuadros de costumbres, Tomo III. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cuac/cuac9.htm [Consultado el 26 de noviembre de 2012]
Gordillo, Andrés. (2003). “El Mosaico (1858-1872): nacionalismo, elites y cultura en la segunda mitad del siglo xix”. Fronteras de la Historia, 8,19-63.
Gutiérrez Vergara, Ignacio. (1866). “Cachaco”. En: Museo de cuadros de costumbres Tomo I. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cosi/cost16.htm [Consultado el 21 de noviembre de 2012]
Koselleck, Reinhart. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona: Paidós.
Los Editores. (1866). “Prólogo”. En: Museo de cuadros de costumbres. Tomo I. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cosi/cost0.htm [Consultado el 20 de noviembre de 2012].
Martínez, José Luis. (1993). La expresión nacional. México: Conaculta.
Montesinos, José F. (1965). Costumbrismo y novela. Ensayo sobre el redescubrimiento de la realidad española. 2 ed. Madrid: Editorial Castalia.
Padilla Chasing, Iván Vicente. (2008). El debate en la hispanidad en Colombia en el siglo XIX: Lectura de la Historia de la literatura en Nueva Granada de José María Vergara y Vergara. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Departamento de Literatura.
Pérez Salas, María Esther. (1997). Costumbrismo y litografía costumbrista en México durante la primera mitad del siglo xix. Tesis de doctorado en historia del Arte. México: UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.
Pérez Salas, María Esther. (1998). “Genealogía de Los mexicanos pintados por sí mismos”. Historia Mexicana, xlviii, 2, 167-185.
Rivas, Medardo. (1866). “El cosechero”. En: Museo de Cuadros de Cos-tumbres, Tomo II. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cosii/cosii13.htm [Consultado el 25 de noviembre de 2012]
Rivera, José María. (1974a). “El Arriero”. En: Los mexicanos pintados por sí mismos Reproducción facsimilar de la edición de 1854. México: Manuel Porrúa, 150-154.
Rivera, José María. (1974b). “El Ranchero”. En: Los mexicanos pintados por sí mismos Reproducción facsimilar de la edición de 1854. México: Manuel Porrúa, 197-198.
Rivera, José María. (1974c). “El Pulquero”. En: Los mexicanos pintados por sí mismos Reproducción facsimilar de la edición de 1854. México: Manuel Porrúa, 19.
Samper, José María. (1853). Apuntamientos para la historia política i social de la Nueva Granada. Desde 1810, i especialmente de la administración del 7 de marzo. Bogotá: Imprenta del Neo-Granadino.
Samper, José María. (1982). El derecho público interno de Colombia. Bogotá: Temis.
Santander, Rafael Eliseo. (1866). “El raizalismo vindicado”. En: Museo de cuadros de costumbres, Tomo II. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cosii/cosii33.htm [Consultado el 10 de noviembre de 2012]
Tamuria, seudónimo. (1866). “Bogotá después de una revolución”. En: Museo de cuadros de costumbres, Tomo IV. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cosiv/cosiv20.htm [Consultado el 26 de noviembre de 2012]
Uribe, Eloísa. (1987). “1843-1860”. En: Eloísa Uribe (coord.). Y todo... por una nación. Historia social de la producción plástica de la Ciudad de México. 1761-1910. 2ed. México: INAH, 67-111.
VV. AA. (1866). Museo de cuadros de costumbres. Bogotá: F. Mantilla. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/cosi/indice.htm [Consultado el 25 de noviembre de 2012]
VV. AA. (1974). Los mexicanos pintados por sí mismos. Reproducción facsimilar de la edición de 1854. México: Manuel Porrúa.
Walde, Erna von der (2007). “El ‘cuadro de costumbres’ y el proyecto hispano-católico de unificación nacional en Colombia”. ARBOR. Ciencia, Pensamiento y Cultura, clxxxiii, 724, 243-253.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.