The main characters of Jane Austen and Soledad Acosta de Samper. Rewriting the feminine ideal

Authors

  • Catalina Rodríguez Rodríguez University of Los Andes

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n38a08

Keywords:

Soledad Acosta de Samper, Jane Austen, gender, women writers, feminine behavior

Abstract

This article seeks to make a comparative analysis between the narrative of Jane Austen (1775-1817) and Soledad Acosta de Samper (1833-1913) through the novels Emma (1816) and Una holandesa en América (1876). Based on a comparative reading of the books, it will attempt to demonstrate how both novels are able to rewrite the ideal of feminine behaviour of that time, 1816 and 1876 respectively, by means of their characters behavioral model.

|Abstract
= 310 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 294 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 45 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta de Samper, S. (1878). La Mujer, Tomo I.

Acosta de Samper, S. (2006). Una holandesa en América. Novela psicológica y de costumbres. La Habana: Casa de las Américas - Bogotá: Universidad de los Andes.

Alzate, C y Ordoñez M. (2005) Soledad Acosta de Samper. Escritura, género y nación en el siglo XIX. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.

Austen, J. (1994). Emma. London: Penguin Books.

Austen, J. (2006). Persuasion. The Complete Novels. London: Penguin Edition.

Barreda, P. y Béjar, E. (1999) Poética de la nación. Poesía romántica en Hispanoamérica (crítica y antología). Boulder: Society of Spanish and Spanish-American Studies.

Barthes, R. (2010). La muerte del autor. En N. Araujo (Ed.). Textos de teorías y críticas literarias (pp. 221-223). Barcelona: Anthropos.

Beauvoir, S. (1977). El segundo sexo. Buenos Aires: Siglo Veinte.

Cixous, H. (1995). La risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura. Barcelona: Anthropos.

Foucault, M. (1973). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.

Gerassi, N. (1997). La mujer como ciudadana: desafíos de una coqueta en el siglo XIX. En Revista Iberoamericana 178-179, pp. 129-140.

Guerra-Cunningham, L. (1988). La modalidad hermética de la subjetividad romántica en la narrativa de Soledad Acosta de Samper. En C, Alzate y M, Ordoñez (Eds.). Soledad Acosta de Samper. Una nueva lectura (pp.353-367). Bogotá: Fondo Cultural Cafetero.

Hincapié, L. (2007). Virgen, ángel, flor y debilidad: Paradigmas de la imagen de la mujer en la literatura colombiana de finales del siglo XIX. Tabula raza 6, pp. 287-307.

Pratt, M. L. (1992). Imperial eyes: Travel, Writing and Transculturation. London and New York: Routledge.

Rousseau, J. J. (1971). Emilio o la educación. Barcelona: Bruguera.

Rufina. (2004). Es culpa de los hombres. En M, Ordoñez (Ed.). Novelas y cuadros de la vida suramericana (pp. 41-46). Bogotá: Universidad de los Andes y Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Showalter, E. (2010). La crítica feminista en el desierto. En N. Araújo (Ed.). Textos de teorías críticas literarias (pp. 379-381). Barcelona: Anthropos.

Sommer, D. (1986). Not Just Any Narrative: How Romance Can Love Us To Death. En D. Balderston (Ed). The Historical Novel in Latin America.Gaithersburg: Ediciones Hispamérica.

Sommer, D. (2004). Ficciones fundacionales: Las novelas nacionales de América latina. Bogotá: FCE.

Vergara y Vergara, J. M. (2004). Consejos a una niña. En C. Alzate y M. Ordoñez (Eds.). Soledad Acosta de Samper. Una nueva lectura (pp.68-71). Bogotá: Fondo Cultural Cafetero.

Woolf, V. (2014). A Room of One’s Own. Ciudad: Kindle Edition.

Published

2016-01-19

How to Cite

Rodríguez Rodríguez, C. (2016). The main characters of Jane Austen and Soledad Acosta de Samper. Rewriting the feminine ideal. Estudios De Literatura Colombiana, (38), 163–180. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n38a08