The literary transfer at the end of 19Th century in Colombia: the case of José Asunción Silva
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.n42a01Keywords:
literary transfer, posture, literary coterie, literary field, modernismAbstract
Silva has been considered as a leading figure in the assimilation of the artistic movements that gave rise to modernism. However, the few texts published during his life does not allow us to notice this literary transfer. If we accept that there exists in the Colombian poet a willingness to appropriate the European literary movements, also we must consider the possibility that Silva’s literary transfer has been carried out by other means than books and presse. Our hypothesis is that the literary coterie became as the ideal platform for the Colombian writer to propagate the image of the decadent writer, which would become as the embodiment of the aesthetic ideals of modern literature.
Downloads
References
Bengoechea, A. de. (1903). José Asunción Silva. Mercure de FrancexLvi, pp. 562-564.
Camacho Guizado, E. (1968). La poesía de José Asunción Silva. Bogotá: Ediciones Universidad de los Andes.
Cuervo Márquez, E. (1979). José Asunción Silva: su vida y su obra. En S. Mutis Durán y J. G. Cobo Borda (Eds). José Asunción Silva. Poesía y Prosa (pp. 487-512). Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, Biblioteca Básica Colombiana.
Darío, R. (1889). A de Gilbert. San Salvador: Imprenta Nacional.
Darío, R. (14 de noviembre de 1894a). Fiestas primaverales. Los poetas y las flores. La Nación.
Darío, R. (23 de septiembre de 1894b). Rafael Núñez. La Nación.
Darío, R. (27 de noviembre de 1896). Los colores del estandarte. La Nación.
Darío, R. (1898a). Mallarmé. El Mercurio de América I, pp. 161-166.
Darío, R. (3 y 18 de septiembre de 1898b). Mallarmé. Notas para un ensayo futuro. El Sol del Domingo, pp. 1-3.
Domínici, P. C. (1977). José Asunción Silva. En Tronos vacantes: Arte y Crítica (pp. 33-48). Buenos Aires: Librería La Facultad.
Ferreres, R. (1975). Verlaine y los modernistas españoles. Madrid: Gredos.
Fogelquist, D. F. (1956). The literary collaboration and the personal correspondance of Rubén Darío and Juan Ramón Jimenez. Miami: University of Miami Press.
García Morales, A. (2006). Un artículo desconocido de Rubén Darío: “Mallarmé. Notas para un ensayo futuro”. Anales de la literatura hispanoamericana 35, pp. 31-54.
Glinoer, A. y Laisney, V. (2013). L’âge des cénacles. Confraternités littéraires er artistiques au XIXe siècle. Paris: Fayard.
Grillo, M. (1979). Recuerdos de José Asunción Silva. En S. Mutis Durán y J. G. Cobo Borda (Eds). José Asunción Silva. Poesía y Prosa (pp. 581-587). Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, Biblioteca Básica Colombiana.
Groussac, P. (1896). Boletín bibliográfico Los Raros por Rubén Darío. La Biblioteca 2 (6), pp. 474-480.
Gullón, R. (1980). El Modernismo visto por los modernistas. Barcelona: Guadarrama.
Henríquez Ureña, M. (1962). Breve historia del modernismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Jiménez Paneso, D. (1992). Historia de la crítica literaria en Colombia. Siglos xix y xx. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia/Instituto Colombiano de Cultura.
Lécrivain, C. (1999). La recepción de Mallarmé en Espagne. En M. Giné (Ed). La literatura francesa en los siglos xix-xx y sus traducciones en el siglo xx hispánico (pp. 133-164). Lleida: Universitat de Lleida.
Loaiza Cano, G. (2004). La búsqueda de autonomía del campo literario. El Mosaico, Bogotá, 1858-1872. Boletín Cultural y Bibliográfico 41 (67), pp. 2-19.
Malossetti Costa, L. (2001). Los primeros modernos: arte y sociedad en Buenos Aires a finales del siglo xix. México: Fondo de Cultura Económica.
Mapes, E. (1938). Escritos inéditos de Rubén Darío. Nueva York: Instituto de las Españas.
Mejía, G. (1990). José Asunción Silva: sus textos, su crítica. En J. A. Silva, Obra completa (pp. 471-500). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Colección archivos.
Orjuela, H. (1991). La búsqueda de lo imposible. Bogotá: Editorial Kelly.
Rodríguez Guerrero, I. (1966). Libros colombianos raros y curiosos. Boletín Cultural y Bibliográfico 9 (2), pp. 250-260.
Sanín Cano, B. (21 de abril de 1888). Núñez, poeta. La Sanción, pp. 16-17.
Sanín Cano, B. (noviembre de 1928). Una consagración. Revista Universidad 106, p. 441.
Sanín Cano, B. (1979). Recuerdos de José Asunción Silva. En S. Mutis Durán y J. G. Cobo Borda (Eds). José Asunción Silva. Poesía y Prosa (pp. 513-517). Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, Biblioteca Básica Colombiana.
Sanín Cano, B. (1985). Mi amistad con Silva. En F. Charry Lara (Comp). José Asunción Silva. Vida y creación (pp. 43-46). Bogotá: Procultura.
Silva, J. A. (1977). Intimidades. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Silva, J. A. (1990). Obra completa (edición crítica). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Colección archivos.
Silva, J. A. (2006). De sobremesa. Madrid: Cátedra.
Tablada, J. J. (1903). Máscaras: José Asunción Silva. Revista Moderna, 2.a serie, I (3), pp. 143-144.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.