Production, Edition and Publication Contexts of Panida: Intergenerational Alliances and Legitimization from Rodó’s Universalism
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.356282Keywords:
Periodicals, Panida magazine, Latin American intellectuals, José Enrique Rodó, Rubén DaríoAbstract
This article focuses on reconstructing the production, edition and publication contexts of the journal Panida (February 15-June 20, 1915), created by the homonymous group from Antioquia. It seeks to identify the journals’s field where its members established synchronic and diachronic relations of alliance and legitimization, evidencing the continuity of local intellectual projects seen in publications such as El Repertorio (1896), El Montañés (1897-1899), Lectura y Arte (1903-1906), among others. On a Latin American scale, the efforts connect with the universalism of José Enrique Rodó and the symbol of the integration of the Whole (Pan) that Darío updated from Victor Hugo.
Downloads
References
Revistas
El Montañés: revista de literatura, artes y ciencias. (1897-1899). Medellín: Tipografía del Comercio/Tipografía Central. Recuperado de: https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll26/id/7571/ [20.03.2020]
Lectura y Arte. (1903-1906). Medellín: Tipografía del Comercio/Imprenta del Departamento. Recuperado de: https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll26/id/7445 [20.08.2020]
Panida. Revista quincenal de literatura y arte. (1915). Medellín: Imprenta Editorial. Recuperado de: http://bibliotecanacional.gov.co/content/conservacion?idFichero=176587 [08.08.2018]
Panida. Revista quincenal de literatura y arte. (2015). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT. Recuperado de: https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/8180 [08.08.2018]
Bibliohemerografía
Álvarez Arregui, F. (1990). El eclecticismo en la literatura iberoamericana. [Tesis de maestría]. México: UNAM/FFYL.
Bedoya Sánchez, G. A. (2018). El suplemento El nuevo Tiempo Literario (Bogotá: 1903-1915, 1927-1929) y los procesos de modernización cultural. La formación del crítico literario y la auto-representación del intelectual. [Tesis de doctorado]. Medellín: Universidad Nacional de Colombia/Facultad de Ciencias Humanas y Económicas/Departamento de Historia.
Bringhurst, R. (2014). Los elementos del estilo tipográfico. México: Fondo de Cultura Económica.
Charry Lara, F. (1984). Los poetas de los Nuevos. Revista Iberoamericana L, pp. 128-129.
Cole, L. (2018). Surveying the Avant-Garde: Questions on Modernism, Art, and the Americas in Transatlantic Magazines. University Park, Pennsylvania: Penn State University Press.
Cuervo Ramírez, A. C. (2015). Los Panidas: una historia de la lectura en Medellín (1913-1915). [Tesis de licenciatura]. Medellín: Universidad de Antioquia/Facultad de Ciencias Sociales y Humanas/Departamento de Historia.
Darío, R. (1985). Poesía. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Escobar Calle, M. (1995). Los panidas de Medellín, crónica sobre el grupo literario y su revista de 1915. Credencial Historia (70). Recuperado de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/octubre1995/octubre3.htm [25.08.2018]
Ette, O. (1994). “Así habló Próspero”. Nietzsche, Rodó y la modernidad filosófica de Ariel. Cuadernos Hispanoamericanos (528), pp. 49-62.
Gordillo Restrepo, A. (2003). El Mosaico (1858-1872): nacionalismo, elites y cultura en la segunda mitad del siglo XIX. Fronteras De La Historia 8, pp. 19-63. DOI: 10.22380/20274688.654
De Greiff, H. (1993). Cronología. Obra poética. Caracas: Ayacucho.
De Greiff, H. (2004). Cronología. Obra poética completa. Tomo I. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
De Greiff, L. (1925). Tergiversaciones de Leo Legris-Matias Aldecoa y Gaspar. Primer Mamotreto, 1915-1922. Bogotá: Tipografía Augusta.
Te Hessen, A. (2004). News, Paper, Scissors: Clippings in the Sciences and Arts Around 1920. En L. J. Daston (Ed.). Things That Talk: Object Lessons from Art and Science (pp. 297- 327). New York: Zone Books.
Huet-Brichard, M. C. (2009). Mythologies héritées et mythologies modernes: La Légende des siècles de Victor Hugo. En C. Bonnet, C. Noacco y J. P. Aygon (Eds.) La mythologie de l'antiquité à la modernité : Appropriation-Adaptation-Détournement (pp. 295-305.) Rennes: Presses universitaires de Renne.
Hugo, V. (1862). La légende des siècles: histoire, les petites épopées. Première série. Paris: Librairie de L. Hachette et Co., Recuperado de https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k4061841/f289.item [25.07.2022]
Iser, W. (2015). El proceso de lectura: enfoque fenomenológico. En J. A. Mayoral (Ed.). Estética de la recepción (pp. 215-243). Madrid: Arco/Libros.
Ladrón de Guevara, P. (1910). Novelistas malos y buenos. Bilbao: La Editorial Vizcaína.
Loaiza Cano, G. (1996). Jóvenes panidas (1915). El desafío de ser artistas. Cuadernos de literatura 2 (3), pp. 45-57.
Loaiza Cano, G. (2004). Revista Panida. Boletín Cultural y Bibliográfico 42 (67), pp. 20-33.
Loaiza Cano, G. (2009). La expansión del mundo del libro durante la ofensiva reformista liberal. Colombia, 1845-1886. En C. E. Acosta, D. C. Ayala y H. Cruz, (Eds.) Independencia: Independencias y espacios culturales. Diálogos de historia y literatura (pp. 25-64). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Londoño Vega, P. (2004). Religión, cultura y sociedad: Medellín y Antioquia, 1850-1930. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Louis, A. (2014). Las revistas literarias como objeto de estudio. En H. Ehrlicher y N. Rißler-Pipka (Eds.) Almacenes de un tiempo en fuga: Revistas culturales en la modernidad hispánica. Recuperado de https://www.revistas-culturales.de/es/buchseite/annick-louis-las-revistas-literarias-como-objeto-de-estudio [22.07.2022]
Martí, J. (2000). Obras completas. Edición crítica. La Habana: Centro de Estudios Martianos.
Martin, R. (ed.) (2005). Diccionario Espasa de Mitología griega y romana. Madrid: Espasa Calpe.
Ospina Ruiz, C. (2013). Reformas educativas, institutores e inspección gubernamental. Antioquia (1903-1930). Revista Colombiana de Educación (65), pp. 341-366. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/2195/2061 [20.07.2023]
Pérez Robles, S. T. (2013). Ideologías y canon en las revistas literarias y culturales de Medellín (1897-1912). Lectura histórico-literaria de: El Montañés (1897-1899), Lectura y Arte (1903-1906) y Alpha (1906-1912). Medellín: Instituto para el Desarrollo de Antioquia (IDEA).
Pérez Robles, S. T. (2014). Inmorales, injuriosos y subversivos: las letras durante la Hegemonía Conservadora 1886-1930. Historia y Sociedad 26, pp. 181-208.
Posada Callejas, J. (1916). Libro Azul de Colombia. Nueva York: J.J. Little & Ives Company. Recuperado de https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=loc.ark:/13960/t41r7mg43&view=1up&seq=246 [03.03.2020]
Rama, Á. (1985). Prólogo. En R. Darío. Poesía. Caracas: Ayacucho.
Remouchamps, V. (1893). Les aspirations (poèmes en prose). Paris: Léon Vanier.
Restrepo Arango, M. L. (2005). En busca de un ideal. Los intelectuales antioqueños en la formación de la vida cultural de una época, 1900-1915. Historia y Sociedad (11), pp. 115-132. Recuperado de https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/35733 [06.05.2021]
Rodó, J. E. (1967). Obras Completas. Madrid: Aguilar.
Rodríguez Morales, R. (2005). Los Nuevos: entre la tradición y la vanguardia. Boletín Cultural y Bibliográfico 42 (69), pp. 2-23.
Tarcus, H. (2020). Las revistas culturales latinoamericanas: giro material, tramas intelectuales y redes revisteriles. Buenos Aires: Tren en Movimiento, CeDInCI, Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas.
Torres, C. A. (1944). Idola fori. Bogotá: Kelly.
Urriago Benítez, H. (2018). El signo del centauro. Variaciones sobre el discurso ensayístico de Baldomero Sanín Cano. Cali: Universidad del Valle.
Viu, A. (2007) Culturas lectoras, recortes y colaboración en las revistas culturales Repertorio Americano y Babel. Revista de Humandades 35, pp. 159-184.
Viu, A. (2019). Materialidades de lo impreso: Revistas Latinoamericanas 1910-1950. Santiago Centro: Metales Pesados. DOI:10.2307/j.ctvn96ft3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.