Production, Edition and Publication Contexts of Panida: Intergenerational Alliances and Legitimization from Rodó’s Universalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.356282

Keywords:

Periodicals, Panida magazine, Latin American intellectuals, José Enrique Rodó, Rubén Darío

Abstract

This article focuses on reconstructing the production, edition and publication contexts of the journal Panida (February 15-June 20, 1915), created by the homonymous group from Antioquia. It seeks to identify the journals’s field where its members established synchronic and diachronic relations of alliance and legitimization, evidencing the continuity of local intellectual projects seen in publications such as El Repertorio (1896), El Montañés (1897-1899), Lectura y Arte (1903-1906), among others. On a Latin American scale, the efforts connect with the universalism of José Enrique Rodó and the symbol of the integration of the Whole (Pan) that Darío updated from Victor Hugo.

|Abstract
= 6 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Pablo Tobón Miranda, Instituto de Investigaciones Filológicas

Maestro en Letras (Letras Latinoamericanas), Facultad de Filosofía y Letras-Instituto de Investigaciones Filológicas, Universidad Nacional Autónoma de México (FFYL-IIF, UNAM). Proyecto de investigación: Continuidad de la tradición híbrida nuestroamericana: Tergiversaciones de León de Greiff. Realizada con apoyo del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías durante el periodo 2020-2022. 

References

Revistas

El Montañés: revista de literatura, artes y ciencias. (1897-1899). Medellín: Tipografía del Comercio/Tipografía Central. Recuperado de: https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll26/id/7571/ [20.03.2020]

Lectura y Arte. (1903-1906). Medellín: Tipografía del Comercio/Imprenta del Departamento. Recuperado de: https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll26/id/7445 [20.08.2020]

Panida. Revista quincenal de literatura y arte. (1915). Medellín: Imprenta Editorial. Recuperado de: http://bibliotecanacional.gov.co/content/conservacion?idFichero=176587 [08.08.2018]

Panida. Revista quincenal de literatura y arte. (2015). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT. Recuperado de: https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/8180 [08.08.2018]

Bibliohemerografía

Álvarez Arregui, F. (1990). El eclecticismo en la literatura iberoamericana. [Tesis de maestría]. México: UNAM/FFYL.

Bedoya Sánchez, G. A. (2018). El suplemento El nuevo Tiempo Literario (Bogotá: 1903-1915, 1927-1929) y los procesos de modernización cultural. La formación del crítico literario y la auto-representación del intelectual. [Tesis de doctorado]. Medellín: Universidad Nacional de Colombia/Facultad de Ciencias Humanas y Económicas/Departamento de Historia.

Bringhurst, R. (2014). Los elementos del estilo tipográfico. México: Fondo de Cultura Económica.

Charry Lara, F. (1984). Los poetas de los Nuevos. Revista Iberoamericana L, pp. 128-129.

Cole, L. (2018). Surveying the Avant-Garde: Questions on Modernism, Art, and the Americas in Transatlantic Magazines. University Park, Pennsylvania: Penn State University Press.

Cuervo Ramírez, A. C. (2015). Los Panidas: una historia de la lectura en Medellín (1913-1915). [Tesis de licenciatura]. Medellín: Universidad de Antioquia/Facultad de Ciencias Sociales y Humanas/Departamento de Historia.

Darío, R. (1985). Poesía. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Escobar Calle, M. (1995). Los panidas de Medellín, crónica sobre el grupo literario y su revista de 1915. Credencial Historia (70). Recuperado de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/octubre1995/octubre3.htm [25.08.2018]

Ette, O. (1994). “Así habló Próspero”. Nietzsche, Rodó y la modernidad filosófica de Ariel. Cuadernos Hispanoamericanos (528), pp. 49-62.

Gordillo Restrepo, A. (2003). El Mosaico (1858-1872): nacionalismo, elites y cultura en la segunda mitad del siglo XIX. Fronteras De La Historia 8, pp. 19-63. DOI: 10.22380/20274688.654

De Greiff, H. (1993). Cronología. Obra poética. Caracas: Ayacucho.

De Greiff, H. (2004). Cronología. Obra poética completa. Tomo I. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

De Greiff, L. (1925). Tergiversaciones de Leo Legris-Matias Aldecoa y Gaspar. Primer Mamotreto, 1915-1922. Bogotá: Tipografía Augusta.

Te Hessen, A. (2004). News, Paper, Scissors: Clippings in the Sciences and Arts Around 1920. En L. J. Daston (Ed.). Things That Talk: Object Lessons from Art and Science (pp. 297- 327). New York: Zone Books.

Huet-Brichard, M. C. (2009). Mythologies héritées et mythologies modernes: La Légende des siècles de Victor Hugo. En C. Bonnet, C. Noacco y J. P. Aygon (Eds.) La mythologie de l'antiquité à la modernité : Appropriation-Adaptation-Détournement (pp. 295-305.) Rennes: Presses universitaires de Renne.

Hugo, V. (1862). La légende des siècles: histoire, les petites épopées. Première série. Paris: Librairie de L. Hachette et Co., Recuperado de https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k4061841/f289.item [25.07.2022]

Iser, W. (2015). El proceso de lectura: enfoque fenomenológico. En J. A. Mayoral (Ed.). Estética de la recepción (pp. 215-243). Madrid: Arco/Libros.

Ladrón de Guevara, P. (1910). Novelistas malos y buenos. Bilbao: La Editorial Vizcaína.

Loaiza Cano, G. (1996). Jóvenes panidas (1915). El desafío de ser artistas. Cuadernos de literatura 2 (3), pp. 45-57.

Loaiza Cano, G. (2004). Revista Panida. Boletín Cultural y Bibliográfico 42 (67), pp. 20-33.

Loaiza Cano, G. (2009). La expansión del mundo del libro durante la ofensiva reformista liberal. Colombia, 1845-1886. En C. E. Acosta, D. C. Ayala y H. Cruz, (Eds.) Independencia: Independencias y espacios culturales. Diálogos de historia y literatura (pp. 25-64). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Londoño Vega, P. (2004). Religión, cultura y sociedad: Medellín y Antioquia, 1850-1930. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Louis, A. (2014). Las revistas literarias como objeto de estudio. En H. Ehrlicher y N. Rißler-Pipka (Eds.) Almacenes de un tiempo en fuga: Revistas culturales en la modernidad hispánica. Recuperado de https://www.revistas-culturales.de/es/buchseite/annick-louis-las-revistas-literarias-como-objeto-de-estudio [22.07.2022]

Martí, J. (2000). Obras completas. Edición crítica. La Habana: Centro de Estudios Martianos.

Martin, R. (ed.) (2005). Diccionario Espasa de Mitología griega y romana. Madrid: Espasa Calpe.

Ospina Ruiz, C. (2013). Reformas educativas, institutores e inspección gubernamental. Antioquia (1903-1930). Revista Colombiana de Educación (65), pp. 341-366. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/2195/2061 [20.07.2023]

Pérez Robles, S. T. (2013). Ideologías y canon en las revistas literarias y culturales de Medellín (1897-1912). Lectura histórico-literaria de: El Montañés (1897-1899), Lectura y Arte (1903-1906) y Alpha (1906-1912). Medellín: Instituto para el Desarrollo de Antioquia (IDEA).

Pérez Robles, S. T. (2014). Inmorales, injuriosos y subversivos: las letras durante la Hegemonía Conservadora 1886-1930. Historia y Sociedad 26, pp. 181-208.

Posada Callejas, J. (1916). Libro Azul de Colombia. Nueva York: J.J. Little & Ives Company. Recuperado de https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=loc.ark:/13960/t41r7mg43&view=1up&seq=246 [03.03.2020]

Rama, Á. (1985). Prólogo. En R. Darío. Poesía. Caracas: Ayacucho.

Remouchamps, V. (1893). Les aspirations (poèmes en prose). Paris: Léon Vanier.

Restrepo Arango, M. L. (2005). En busca de un ideal. Los intelectuales antioqueños en la formación de la vida cultural de una época, 1900-1915. Historia y Sociedad (11), pp. 115-132. Recuperado de https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/35733 [06.05.2021]

Rodó, J. E. (1967). Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Rodríguez Morales, R. (2005). Los Nuevos: entre la tradición y la vanguardia. Boletín Cultural y Bibliográfico 42 (69), pp. 2-23.

Tarcus, H. (2020). Las revistas culturales latinoamericanas: giro material, tramas intelectuales y redes revisteriles. Buenos Aires: Tren en Movimiento, CeDInCI, Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas.

Torres, C. A. (1944). Idola fori. Bogotá: Kelly.

Urriago Benítez, H. (2018). El signo del centauro. Variaciones sobre el discurso ensayístico de Baldomero Sanín Cano. Cali: Universidad del Valle.

Viu, A. (2007) Culturas lectoras, recortes y colaboración en las revistas culturales Repertorio Americano y Babel. Revista de Humandades 35, pp. 159-184.

Viu, A. (2019). Materialidades de lo impreso: Revistas Latinoamericanas 1910-1950. Santiago Centro: Metales Pesados. DOI:10.2307/j.ctvn96ft3

Published

2025-01-18

How to Cite

Tobón Miranda, J. P. (2025). Production, Edition and Publication Contexts of Panida: Intergenerational Alliances and Legitimization from Rodó’s Universalism. Estudios De Literatura Colombiana, (56), 12–34. https://doi.org/10.17533/udea.elc.356282